پیچ خوردگی مکرر مچ پا منجر به آرتروز می‌شود/ ۲۰ معجزه شادی در بدن

مصرف زیاد چربی ابتلا به سرطان روده بزرگ، پیچ خوردگی مکرر مچ پا و ابتلا به آرتروز، ارتباط هورمون درمانی در سرطان پروستات، استرس و اضطراب و فشار خون بالا و  ۲۰ معجزه "شادی" در بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ تحقیقات جدید نشان می دهد درمان سرطان پروستات به شیوه هورمون درمانی موجب افزایش ریسک ابتلا به زوال عقل در مردان می شود. زمانی که مردان مبتلا به سرطان پروستات داروهای برای توقف رسیدن تستوسترون به تومورها مصرف می‌کنند، با عوارض جانبی نظیر ناتوانی جنسی، از بین رفتن استخوان‌ها، مشکل قلبی و چاقی روبرو می‌شوند.

حال محققان بیمارستان بریگام بوستون دریافتند این گروه از مردان در معرض ریسک بالا زوال عقل هم قرار دارند. به گفته محققان، ریسک ابتلاء به هر نوع زوال عقل ۱۷ درصد و ریسک ابتلاء به آلزایمر ۲۳ درصد افزایش می‌یابد.

کارل تولی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «هورمون درمانی نه تنها موجب تغییرات فیزیکی نظیر پوکی استخوان، بیماری قلبی-عروقی یا چاقی می‌شود، بلکه موجب تغییرات شناختی هم می‌شود
پژوهشگران همچنین دریافتند مردان دریافت کننده این نوع درمان، ۱۰ درصد بیشتر به خدمات روانپزشکی نیاز پیدا می‌کنند.

محققان دریافتند ریسک زوال عقل با افزایش طول درمان، بیشتر می‌شود. یافته‌ها نشان داد مردان تحت هورمون درمانی به مدت ۶ ماه، ۲۵ درصد با ریسک بیشتر ابتلاء به هر نوع زوال عقل و ۳۷ درصد بیشتر با ریسک ابتلاء به آلزایمر روبه رو بودند.

استرس و اضطراب فشار خون بالا به جانتان می‌اندازد

مشاور دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: استرس و اضطراب در ابتلا به بیماری‌هایی، چون فشار خون بالا موثر است.

اسدی معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و سلامت روان وزارت بهداشت درباره تاثیر استرس در افزایش فشار خون و مشارکت کارشناسان سلامت روان در کمپین ملی کنترل فشار خون اظهار کرد: یکی از مهمترین فاکتورها و عوامل موثر در بسیاری از مشکلات جسمی مانند فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و حتی سرطان‌ها استرس و اضطراب ناشی از وسایل اجتماعی اقتصادی و سیاسی است.

وی ادامه داد: یکی از راهکارها و ورش‌های مناسب برای درمان بیماری‌های غیر واگیر کاهش استرس در افراد است که این مسئله با کنترل استرس و اضطراب برطرف می‌شود.

اسدی بیان کرد: اگر افراد آموزش‌های لازم را در کنترل اضطراب ببینند و سبک زندگی خود را تغییر دهند و مهارت‌های مقابله و مدیریت استرس، خشم و حل مسئله را آموزش ببینند تاثیر بسیاری در کاهش استرس‌های روحی می‌گذارند.

مشاور دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تصریح کرد: وقتی افراد برای ساعات فراغت یا استراحت خود برنامه ریزی می‌کنند برنامه‌هایی چون گشت و گذار در طبیعت و ورزش به عنوان سبک زندگی درست می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب و در نتیجه ابتلا به بیماری‌هایی چون فشار خون بالا تاثیر گذار باشند.

رسانه‌ها باید از پخش اخبار منفی تا حد امکان خودداری کنند

وی افزود: البته امنیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز در بروز استرس و اضطراب بسیار نقش دارند و رسانه‌ها باید از پخش اخبار منفی تا حد امکان خودداری کنند چرا که اخبار منفی به افزایش استرس و اضطراب و ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی نقش دارند.

اسدی تاکید کرد: بیماری‌های چون دیابت و فشار خون پایه‌های جسمی دارند و افراد باید برای تشخیص درمان به موقع به پزشک مراجعه کنند و کنار کاهش استرس و اضطراب درمان دارویی نیز بگیرند.
مشاور دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تاکید کرد: تمام کارشناسان سلامت روان در مراکز جامع سلامت در کنار سایر گروه‌های بهداشتی حضور دارند و مداخلات لازم به کاهش استرس و اضطراب مبتلایان به فشار خون بالا کمک می‌کنند.

پیچ خوردگی مکرر مچ پا فرد را مستعد ابتلا به آرتروز می کند

یک فوق تخصص جراحی پا، با عنوان این مطلب که پیچ خوردگی‌های مکرر مچ پا  فرد را مستعد ابتلا به آرتروز ثانویه می‌کند در مورد پیچ‌خوردگی مچ پا نکاتی را مطرح کرد.

محسن موحدی یگانه، در کنفرانس ماهانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران، با اشاره به پیچ خوردگی‌های مکرر مچ پا فرد را مستعد ابتلاء به آرتروز ثانویه می‌کند، اظهار کرد: ۴۰ تا ۵۶ درصد پیچ‌خوردگی‌های مچ پا که به درستی درمان نشده باشد، می‌تواند منجر به ناپایداری مزمن مچ پا گردد.

وی تصریح کرد: پیچ خوردگی مچ پا یکی از مشکلات شایعی است که به غیر از ورزشکاران در افراد عادی نیز به وقوع می‌پیوندد و به صورت کلی می‌توان گفت که پیچ خوردگی مچ پا تعریفی از اتفاقات متعدد در محدوده مچ پا است.

رئیس گروه جراحی پا و مچ پا در انجمن جراحان ارتوپدی ایران، افزود: پیچ خوردگی مچ پا در موارد خفیف ناشی از کشیدگی‌های ساده در عناصر نگهدارنده مچ پا همچون تاندون‌ها، رباط و کپسول مفصلی است،

موحدی یگانه افزود: در صورتی که پاره شدن تاندون و رباط، آسیب غضروفی و یا آسیب عصبی اطراف مچ پا به وجود آید آسیب به وجود آمده از نوع پیچیده است و نیاز به درمان‌های تخصصی دارد.

وی با بیان اینکه تشخیص به موقع پیچ خوردگی مچ پا در درمان آن بسیار حائز اهمیت است، افزود: بیماران در صورتی که دچار مشکل در مچ پای خود شوند حتماً باید به افراد متخصص مراجعه کنند تا عناصر مختلف در محدوده مچ پای آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

موحدی یگانه با اشاره به اینکه ۴۰ تا ۵۶ درصد پیچ خوردگی‌های مچ پا به دنبال عدم درمان مناسب ممکن است منجر به ناپایداری مزمن مچ پا گردد و عوارض جدی را به همراه داشته باشد، اظهار کرد: عوارض اصلی پیچ خوردگی مچ پا شامل دردهای مستمر و مداوم (بیش از سه ماه)، احساس خالی کردن مچ پا و پیچ خوردگی‌های مکرر مچ پا است.

این فوق تخصص جراحی پا و مچ پا با تأکید بر اینکه پیچ خوردگی‌های مکرر مچ پا فرد را مستعد ابتلاء به آرتروز ثانویه می‌کند، گفت: انتخاب کفش مناسب در پیشگیری از پیچ خوردگی‌های مچ پا بسیار حائز اهمیت است و کفش‌هایی با پاشنه بلند و باریک که خانم‌ها استفاده می‌کنند، می‌تواند احتمال پیچ خوردگی مچ پا را چندین برابر کند.

وی تاکید کرد: برخی از بیماری‌های زمینه‌ای جسمی همچون افرادی که دچار شلی مفاصل هستند یا کف پای صاف دارند، احتمال پیچ خوردگی مچ پا در آنها بیشتر است. همچنین افراد دارای وزن زیاد و افرادی که از نظر اسکلتی دچار دفورمیتی یا بدشکلی همچون انحراف زانو، انحراف مچ پا یا پاشنه پا باشند بیشتر دچار پیچ خوردگی مچ پا می‌شوند.

مصرف زیاد چربی ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف بالای غذای پرچرب به خصوص چربی حیوانی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

محمد امانی  با اشاره به اینکه استفاده بیش از حد گوشت قرمز، کشیدن سیگار، مصرف الکل، کمبود کلسیم، فولات و مواد حاوی فیبر و مصرف کم سبزی و میوه نیز در ابتلا به سرطان روده بزرگ تاثیرگذار است. اظهار کرد: افراد چاق و کم تحرک، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، به مردم توصیه کرد که با مصرف غذاهای مناسب، تحرک بدنی و پرهیز از مصرف سیگار و الکل به مقابله با سرطان روده بزرگ بروند.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد تاکید کرد: افرادی که سابقه ابتلا به سرطان ارگان های مختلف مانند رحم، تخمدان و روده را در بین بستگان خود یا سابقه ابتلا به بیماری التهابی روده (کولیت اولسرو یا کولیت کرون) را دارند، در معرض جدی ابتلا به این سرطان هستند.

امانی با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ از ضایعه ای به نام پولیپ یا اصطلاح عامیانه گوشت اضافه در روده به وجود می آید، عنوان کرد: این ضایعات کوچک به مرور رشد کرده و بزرگ شده و در نهایت به سرطان روذه بزرگ تبدیل می شود

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر این ضایعات به موقع تشخیص داده شود، به راحتی می توان آن را حین آندوسکوپی، خارج کرد تا خطر بدخیمی آن از بین برود.
وی یادآورشد: پولیپ در افراد بالای ۵۰ سال شیوع بالایی دارد و ۲۵ درصد افراد بالاتر از ۵۰ سال و ۵۰ درصد افراد بالاتر از ۶۰ سال در معرض خطر ایجاد پولیپ قرار دارند.

امانی غربالگری را روشی برای تشخیص بیماری های خاموش و بدون علامت دانست و ادامه داد: براساس پروتکل های جهانی همه افراد بالاتر از ۵۰ سال باید از نظر ایجاد پولیپ و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ غربالگری شوند
وی، مهمترین و دقیق ترین روش غربالگری پولیپ و سرطان روده بزرگ را کولونوسکوپی اعلام کرد و گفت: درصورت وجود پولیپ این امکان وجود دارد که با روش های مختلفی این ضایعه برداشته شود.

امانی با تاکید بر اینکه اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است، خاطرنشان کرد: با روش های غربالگری، برخی کشورها توانسته اند حدود ۶۰ درصد شیوع این سرطان را کاهش دهند.

۲۰ معجزه "شادی" در بدن!

نتایج چندین مطالعه نشان داده اند افرادی که شادتر هستند، کمتر بیمار می شوند. احساس رضایت و خوشبختی می تواند سدی واقعی در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا ایجاد کند. شاد بودن به واقع تاثیرات قابل توجهی بر سلامت جسمانی و روانی انسان می گذارد.

افراد شاد افراد سالم‌تری هستند. البته، لازم نیست تا تغییرات اساسی در زندگی شما ایجاد شود تا آثار شادی را احساس کنید. برخی از این آثار سلامت می توانند به واسطه چیزی به کوچکی یک لبخند نیز شکل بگیرند. دوزهای کوچک شادی نیز می تواند کارهای بزرگی برای بدن شما انجام دهد.

کاهش فشار خون

فشار خون اغلب غیر قابل پیش بینی است و فشار خون بالا می تواند به تضعیف رگ های خونی، گرفتگی سرخرگ ها، و حتی آسیب مغزی منجر شود. بنابر مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، اختصاص زمان برای تفکر مثبت و افزایش شادی در زندگی می تواند میزان خطر را به واسطه کاهش فشار خون کم کند.

کاهش ضربان قلب

ضربان سریع قلب می تواند نشانه ای از خطر برای سلامت شما باشد. به گفته انجمن قلب آمریکا، ضربان سریع قلب پیش زمینه ای شایع برای حمله قلبی یا مشکلات دیگر است. در مقابل، مطالعات نشان داده اند که احساسات شاد و خلق و خوی خوب می تواند ضربان آرام و پایدار قلب را تنظیم کند.

تقویت سیستم ایمنی

نتایج چندین مطالعه نشان داده اند افرادی که شادتر هستند، کمتر بیمار می شوند. احساس رضایت و خوشبختی می تواند سدی واقعی در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا ایجاد کند. دلیل ساده است زیرا هرچه شادتر باشید از سیستم ایمنی فعال‌تر و قوی‌تری نیز برخوردار خواهید بود.

تسریع روند بهبودی بیماری

حتی در صورت ابتلا به بیماری، شادی شما می تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند. احساسات مثبت واکنش سیستم ایمنی را تقویت می کنند به این معنی که پادتن ها و دیگر واکنش های ایمنی به یک ویروس یا باکتری سریع‌تر و قوی‌تر وارد عمل خواهند شد تا بیماری بهبود یابد.

مبارزه با استرس

شادتر بودن به معنای احساس استرس و تنش منفی کمتر است. اما استرس یک مساله جسمانی است. هنگامی که استرس دارید، هورمون استرس به نام کورتیزول در بدن ترشح می شود. کورتیزول بیش از حد در قالب فشار خون، طول عمر، و خطر بیماری می تواند آسیب جدی به بدن وارد کند. جدا از ناراحتی، برخی دیگر از عوامل خطرآفرین افزایش دهنده سطوح کورتیزول شامل کمبود خواب، سوء تغذیه، و مصرف بیش از حد کافئین می شوند.

بهبود درک از سلامت خود

دلیلی وجود دارد که صفات «شادی» و «سالم» به طور مکرر با هم همراه هستند. احساس شادی می تواند احساس علائم سلامتی مانند شادابی، توجه متمرکز، رضایت و غیره را در انسان تقویت کند. نتایج یک مطالعه از گزارش سطوح بهتر سلامت جسمانی بین افرادی که احساس شادی بیشتر را گزارش کرده بودند، بدون در نظر گرفتن این که سلامت آنها به واقع بهتر یا بدتر بود، حکایت داشت.

بهبود انعطاف پذیری در برابر درد

مطالعات متعددی اثر شادی بر احساس درد جسمانی را مورد بررسی قرار داده اند. اما شاید یکی از الهام بخش ترین نمونه ها در سال ۲۰۰۵ انجام شد. در این مطالعه از زنان مبتلا به بیماری های دردناک مزمن و غیر قابل درمان خواسته شد احساسات خود را همراه با سطوح درد ثبت کنند. سطوح درد برای زنان شادتر و با روحیه بهتر پایین‌تر بود.

افزایش طول عمر

پس از انجام مطالعات مختلف مشخص شده است که شادی می تواند به واقع طول عمر انسان را افزایش دهد. یکی از مشهورترین مطالعات با حضور گروهی از راهبه ها انجام شد و نشان داد آنهایی که احساس شادی بیشتر در سن جوانی را ثبت کرده بودند، در نهایت طول عمر بیشتری نیز داشتند. در مطالعه ای دیگر در انگلیس، افراد شادتر ۳۵ درصد احتمال کمتری داشت مرگ طی یک بازه زمانی پنج ساله را تجربه کنند. مطالعه ای دیگر که شرایط ۷,۰۰۰ نفر را برای نزدیک به ۳۰ سال دنبال کرد نیز نشان داد افرادی که در ابتدای مطالعه سطوح بالاتر رضایت و شادی را گزارش کرده بودند، به طور کلی احتمال کمتری داشت طی مدت مطالعه مرگ را تجربه کنند.

کاهش خطر بیماری قلبی

نتایج یک مطالعه که با حضور افراد مسن انجام شد، نشان داد خطر بیماری قلبی در افراد خوش بین و شاد ۷۷ درصد کمتر از افراد بدبین بوده است. مشاهده نیمه پر لیوان می تواند به واقع از حملات قلبی پیشگیری کند.

افزایش انگیزه برای ورزش

افراد شاد احتمال بیشتری دارد به طور منظم ورزش کنند و این مساله از نظر منطقی و علمی درست است. شادی و رضایت ممکن است الهام بخش افراد برای فعالیت در فضای آزاد، شنا کردن، یا حتی حضور در باشگاه باشد. انجام ورزش فواید سلامت بسیار دیگری را ارائه می کند.

بهبود خواب

کیفیت و کمیت خواب اثر چشمگیری بر سلامت و بهزیستی کلی انسان دارد. نتایج یک مطالعه نشان داد روزهایی که شرکت کنندگان در مطالعه احساس شادی بیشتر را گزارش کرده اند با خواب خوب شبانه همراه بوده است.

کاهش التهاب

بسیاری از مشکلات سلامت و دردها می تواند در التهاب ریشه داشته باشد. بر همین اساس است که غذاهای ضد التهاب برای پیشگیری از درد، بهبود گوارش، و پیشگیری از بیماری بسیار مفید هستند. با این وجود، روش های دیگری برای کاهش سطوح التهاب وجود دارند. شادی می تواند به شما در این زمینه کمک کند. هر چه شادتر و خلق و خوی بهتری داشته باشید، نتایج مثبت سلامت نیز بیشتر خواهند بود.

کمک به بهبود سریع‌تر زخم ها

پیشرفت های صورت گرفته در پزشکی مدرن به تسریع روند بهبودی زخم در بیماران کمک کرده اند، اما شادی نیز می تواند به نوعی در این زمینه موثر باشد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ سرعت بهبودی زخم های پا در بیماران مبتلا به دیابت را مورد ارزیابی قرار داده و مشخص شد روند بهبودی در افرادی که احساس شادی و رضایت بیشتر را گزارش کردند، سریع‌تر بوده است.

یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها وسبزی ها

نتایج تجزیه و تحلیل عادات بیش از ۷,۰۰۰ بزرگسال نشان داد که شادی و خلق و خوی خوب احتمال مصرف غذاهای سالم‌تر را نیز افزایش می دهد. در این مطالعه افرادی که شادی و بهزیستی بیشتر را گزارش کرده بودند، ۴۷ درصد احتمال بیشتری داشت به طور منظم میوه ها و سبزی های تازه مصرف کنند. این در شرایطی است که مصرف میوه ها و سبزی ها می تواند شما را به فرد شادتری تبدیل کند. این چرخه ای روشن و پر انرژی است.

کاهش خطر دیابت

از آنجایی که شادی می‌تواند انگیزه برای تحرک بیشتر، مصرف میوه و سبزی های بیشتر و به طور کلی دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل و سالم را در شما ایجاد کند، ترکیب این عوامل می تواند اثر قابل توجهی بر پیشگیری از دیابت نوع ۲ داشته باشد. شاید ساده به نظر برسد، اما خندیدن می تواند یکی از بهترین کارهایی باشد که برای کاهش خطر دیابت نیاز دارید.

کاهش خطر سکته مغزی

سکته مغزی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر انسان ها در جهان است. طی یک مطالعه مشخص شد که شادی و حس کلی بهزیستی می تواند احتمال تجربه سکته مغزی را ۲۶ درصد کاهش دهد.

تقویت سطوح انرژی

خندیدن و شادی می تواند اثر شگفت انگیزی در مقابله با احساسات ویران کننده زندگی مانند استرس و خستگی داشته باشد. شادی می تواند استرس را کاهش دهد و فعالیت سلولی سالم را تشویق کند که احساس سبکی و لذت بردن از زندگی را در انسان تقویت می کند.

بهبود گوارش

هرچه شادتر باشید، و از وعده غذایی خود لذت ببرید، مواد مغذی بیشتری نیز از غذای مصرفی خود جذب خواهید کرد. شادی بر غدد آدرنال تاثیرگذار است که در تنظیم شرایط گوارش نقش دارند.

کد خبر 376981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.