قوه قضاییه خود را جزیره‌ای جدا از دیگر دستگاه‌ها نمی‌داند

رییس کل دادگستری استان اصفهان با تأکید بر اینکه قوه قضاییه هرگز خود را جزیره‌ای جدا از دیگر دستگاه‌ها نمی داند، گفت: همه ما در یک کشتی هستیم که برای حفظ آن راهی جز هم افزایی و همکاری نداریم و هرمجموعه‌ای که بدون توجه به همکاری و همدلی حرکت کند قطعاً راه غلط را در پیش گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حبیبی ظهر امروز- پنجشنبه ۲خرداد- در آیین تودیع و معارفه رییس کل دادگستری استان اصفهان اظهار کرد: من در این استان به دنیا آمده و بزرگ شدم و از سال ۶۷ تا ۹۳ درشهرستان‌های مختلف استان اصفهان مشغول خدمت بودم و پنج سال اخیر را هم در خدمت مردم خوب یزد بودم.

وی با تأکید براینکه شعار محوری ریاست جدید قوه قضاییه تحول است، افزود: نمی توان یک شبه کاری را پیش برد و معجزه کرد و این درحالی است که تحول خواسته محوری مقام معظم رهبری هم بوده و این بدان معنا نیست که روسای قبلی قوه قضاییه تحولی نداشته‌اند، چرا که در دوره قبل هم خدمات خوبی در دستگاه قضایی اجرا شد.

رییس کل دادگستری استان اصفهان در تشریح خدمات دستگاه قضایی در دوره قبل گفت: ایجاد سیستم الکترونیک و جمع شدن ابلاغ سنتی که قضات را گرفتار خود کرده بود باعث شد ابلاغ‌ها در اسرع وقت به دست مردم برسد، همچنین افزایش جذب نیرو در استان‌ها از دیگر خدمات آیت‌الله آملی لاریجانی بود.

حبیبی با بیان اینکه آنچه مورد نظرریاست فعلی قوه قضاییه است استمرار تحول در دستگاه قضا است، اظهار کرد: باید روند تحول در ادامه راه مورد توجه قرار گیرد در قدم بعد رضایت مندی مردم افزایش یابد، همچنین برای کوتاه کردن روند دادرسی راهکارهای لازم در نظر گرفته شود تا از اطاله دادرسی در دستگاه قضایی بکاهیم.

وی با تأکید بر اینکه قوه قضاییه هرگز خود را جزیره‌ای جدا از دیگر دستگاه‌ها نمی‌داند، خاطرنشان کرد: همه ما در یک کشتی هستیم که برای حفظ آن راهی جز هم‌افزایی و همکاری نداریم و هرمجموعه‌ای که بدون توجه به همکاری و همدلی حرکت کند قطعاً راه غلط را در پیش گرفته است.

همکاری با دیگر دستگاه‌ها ضروری است

رییس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به لزوم همکاری با دیگردستگاه‌ها گفت: باید نشست‌ها وجلساتی را با سازمان‌ها و اداراتی که تولید پرونده از آنها بیشتر است، داشته باشیم اداراتی چون راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و بانک‌ها و غیره نباید اقدامات نسنجیده آن‌ها باعث افزودن پرونده‌ها باشد، همچنین نباید پرونده‌های اختلاف دستگاه‌های دولتی در ابتدای کار به دستگاه قضایی وارد شود چرا که این پرونده باید ابتدا در هیئت حل اختلاف استان مطرح شود.

حبیبی با اشاره به اینکه دست نیاز به سوی وکلا دراز می‌کنیم، گفت: وکلارا همکاران خود می‌دانیم به شرط آنکه به سوگند خود پایبند باشند چرا که در سوگند وکیل و قاضی یک نقطه مشترک وجود دارد و آن این است که هردو قسم می‌خورند تا در جهت کشف حقیقت و اجرای عدالت گام بردارند.

وی با تأکید بر اینکه اگر قاضی و وکیل هردو به سوگند خود پایند باشند از حجم پرونده‌ها به میزان چشمگیری کاسته می‌شود، افزود: متأسفانه گاهی اوقات از همکاران قضایی خود می‌شنویم که در دادگاه‌های خانواده هرچه قاضی برای صلح و سازش تلاش می‌کند اما برخی وکلا که تعداد آن‌ها انگشت شمارند خواهان این روند نیستند و برای این صلح و سازش تلاش نمی‌کنند.

تحول با نوشتن آیین‌نامه‌ها عملی نمی‌شود

رییس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه تحول با نوشتن آیین‌نامه‌ها عملی نمی‌شود، اظهار کرد: ایجاد تحول به تلاش جهادی نیاز دارد و در مورد استان‌های پر پرونده مثل اصفهان باید تقسیم کار صورت گیرد، همچنین از دستگاه قضایی می خواهیم که در روند انتصاب همکاران اداری که درسال ۹۶ مراحل استخدامی آنها طی شده است این روند را تسریع کنند.

حبیبی با بیان اینکه مهم‌ترین توقع مردم از کل نظام امنیت است، تصریح کرد: تاریخ نشان داده که دشمنان در گذشته از بی نظمی و عدم امنیت در کشور استفاده کردند، در این راه با معدود افرادی که رعایت قانون را برنمی‌تابند، برخورد می‌کنیم و با احترام به حقوق شهروندی اگر کسی بخواهد به خاطر آزادی خود آزادی دیگران را تحت الشعاع قرار دهد، قطعاً برخوردهای لازم را خواهیم داشت.

وی با ابراز تشکر از همه مدیران استان اصفهان و مهمانان استان یزد در آیین تودیع ومعارفه امروز گفت: تجربیات خوبی که در استان یزد داشته‌ایم را در اصفهان اجرا می‌کنیم، همچنین در حوزه ازدواج با افزایش و ارتقاء مراکز مشاوره و آموزش‌های لازم قصد در کاستن از حجم پرونده‌های طلاق خواهیم داشت.

کد خبر 376976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.