چگونه اعتماد مالی بین زوجین ایجاد می‌شود؟

دکترای مشاوره و زوج درمانی روش‌های ایجاد اعتماد مالی بین زن و شوهر در زندگی مشترک را تشریح کرد.

روناک عشقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه مسایل اقتصادی یکی از مسایل مهم در زندگی زناشویی است، اظهار کرد: این اتفاق ربطی به میزان دارایی‌های همسران  ندارد، این امر بیشتر وابسته به ایجاد اعتماد و امنیت در زندگی مشترک است و اینکه حداقل نقطه آسایش و رفاه زوجین برآورده شود.

وی در خصوص ارتباط بین مسائل اقتصادی و رضایت زناشویی، گفت: مشکلات شدید اقتصادی مثل فقر، بیکاری و مشکلات خاص معیشتی فرزندان را هم درگیر می‌کند و از مشکلات نارضایتی زناشویی است.

این مشاوره خانواده و زوج درمانی با بیان اینکه داشتن پول زیاد در زندگی زناشویی موجب ایجاد اختلاف می‌شود، افزود: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که داشتن شرایط اقتصادی بالا باعث افزایش رضایت زناشویی نمی‌شود، پول زیاد در زندگی مشترک باعث ایجاد سرمایه‌گذاری و پنهان کاری بیشتر است، اما از سویی نادیده گرفتن مسائل اقتصادی نیز غیر قابل انکار است و باید اعتماد بین زوجین در حوزه مسائل مالی خانواده افزایش یابد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که درشرایط اقتصادی متوسط یا پایین‌تر هنگامی که سرمایه مشخصی وارد سیستم خانواده می‌شود بحث پنهانی هم وجود ندارد.

عشقی با بیان اینکه ایجاد توافقات مالی قبل از ازدواج بهترین کار برای رسیدن به سطح اعتماد مالی در زندگی مشترک است، افزود: متاسفانه برخی از اشخاص قبل از ازدواج در مورد مسائل مالی کمرو بوده و صحبتی نمی‌کنند، بیشتر بر اساس حدس و گمان خودشان پیش می‌روند و می‌خواهند که زندگی‌شان بر مبنای ایده‌آل‌های ذهنی‌شان اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: همسان همسری یکی از بهترین رویدادهایی است که می‌تواند در ازدواج رخ دهد، صحبت نکردن و کمرویی در مورد مسایل مالی باعث کاهش توافقات زوجی می‌شود.

دکترای مشاوره و زوج درمانی با بیان اینکه ازدواج‌های همسان، ازدواج های کم تعارض‌تری هستند، اظهار کرد: در زمینه مالی هم وضعیت همین طور است، در گام نخست ازدواج با شخصی از پایگاه اقتصادی مشابه و با منش اقتصادی، فرهنگی مشابه موجب افزایش اعتماد زوجین و عدم پنهان کاری و پیشگیری از تعارض‌های بعدی است.

وی با بیان اینکه چنانچه نقطه آسایش مالی زن و شوهر مشخص باشد، تفاوت‌ها در این زمینه نزدیک به صفر می‌شود، یادآور شد: اگر مخارج زوجین برای یکدیگر قابل درک باشد بی اعتمادی و پنهان‌کاری در حوزه مالی نخواهند داشت.

عشقی وجود اعتماد مالی بین زوجینی که هر دو شاغل هستند را ضروری دانست و گفت: باید حیطه آزادی زوجین در زمینه مالی مشخص شود و از هر گونه پنهان‌کاری در این زمینه بپرهیزند.

وی با بیان اینکه زوجین باید نسبت به مدیریت اقتصادی نیز به یکدیگر اعتماد داشته باشند، افزود: در این زمینه مشورت گرفتن از یکدیگر در ایجاد ارتباط صمیمانه‌تر بین زن و شوهر می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

عشقی به زوج‌ها توصیه کرد: سعی کنید حیطه آزادی مالی را برای همسرتان در نظر بگیرید چرا که این اتفاق از پنهان کاری جلوگیری و منجر به افزایش شفافیت در زندگی می‌شود.

وی داشتن حساب مشترک در زندگی زناشویی را نیز مهم دانست و گفت: اگر زوجین در مخارج باهم شریک هستند بایستی در اموال هم با هم سهیم باشند، این اتفاق اعتماد مالی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 376936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.