از بی‌سر شدن المان کودک کتابخوان تا نماد یار مهربان در رشت

در برخی از شهرهای ایران، المان‌هایی با محوریت اهمیت کتاب و کتابخوانی ساخته و نصب شده‌اند. اگر چه در برخی شهرهای کشور هیچ المانی برای کتاب و کتابخوانی نیست، به برخی المان‌های موجود هم آسیب‌هایی وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصب المان‌ها در شهرها به عنوان نمادی که مفهومی را می‌رساند، رسمی است که در ایران تقریباً نوپاست. مفهوم کتاب و کتابخوانی، از آن دسته مفاهیمی است که می‌توان خلاقیت‌های زیادی را برای ساخت المان آن به کار برد؛ در ادامه به معرفی برخی از مجسمه‌ها و المان‌هایی پرداخته می‌شود که برای ترویج و یا ارج نهادن به کتاب در شهرهای ایران ساخته شده‌اند.

مجسمه باربر یا گاریچی در ناصرخسرو تهران: این مجسمه توسط منصور آذری مجسمه ساز تهرانی ساخته و در ابتدای کوچه مروی در خیابان ناصر خسرو نصب شده است. این مجسمه که از آهن، فایبرگلاس و بتن به ارتفاع یک و نیم متر در سال ۸۸ در تهران نصب شد، سال ۹۳ مورد بازسازی قرار گرفت اما یک بار سر کودکی که روی گاری نشسته و کتاب می‌خواند، به سرقت رفت و مجدداً برای این کودک، یک سر جدید ساخته شد!

دیوار کتاب و مجسمه مرد کتابخوان در قزوین: این مجسمه در مهر ماه سال ۹۳ با حضور مسئولان شهرداری قزوین در خیابان دانشگاه قزوین جنب مدرسه شاهد نصب شد. این دیوار، ترکیبی از تعدادی کتاب نصب شده روی دیوار و یک مرد کتابخوان است که به دیوار تکیه زده و حدود دو متر ارتفاع دارند. هدف از نصب این المان، اشاعه فرهنگ کتابخوانی و آشنایی شهروندان قزوینی با نویسندگان قزوینی است. کتاب‌های منتخب در این المان، کتب تألیف شده توسط مولفان و نویسندگان قزوینی است و منتخب از سه دوره کتاب‌های قدیمی، میانی و جدید است.

دیوار کتاب دبستان علامه محمد زاهد ضیایی در پاوه: این المان به همت شهرداری پاوه و با هماهنگی مدیر این مدرسه و با همکاری انجمن اولیا مربیان و فارغ الاتحصیلان و محصلین دبستان علامه زاهد و همچنین با همکاری مردم محله اورامانات ساخته و در مرداد ۹۶ بر روی دیوار این دبستان نصب شد. علامه زاهد طباطبایی برای گسترش علم و سواد آموزی میان مردم این منطقه، تلاش بسیاری کرده بود و ساخت این مجسمه، علاوه بر قدردانی از زحمات او، حامل پیامی برای ادامه راه او است. در این دیوار کتاب، بیش از چهل کتاب از عناوین وزین و به زبان‌های مختلف شامل منطق الطیر عطار، تاریخ تمدن ویل دورانت و آموزش زبان کردی موجود است.

یار مهربان در کنار سازمان نوسازی مدارس رشت: این مجسمه در بلوار سعدی رشت، کودکی است که بر روی مداد رنگی‌ها نشسته و کتاب فارسی اول دبستان را در دستانش دارد. این المان نیز با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در دهه فجر سال ۹۵ در رشت نصب شد.

مرد کتابخوان هنرسرای نیاوران: این مجسمه که تکمیل کننده‌ دو مجسمه دیگر است، اثر مشترک از دو مجسمه ساز بزرگ یعنی پرویز تناولی و کامران دیبا است. کامران دیبا که  خود معمار فرهنگسرای نیاوران است، این مجسمه را به عنوان نقطه آرامش برای دو مجسمه دیگر ساخته است. دو مجسمه دیگر، که یک مرد بر روی پله‌هاست و دیگر مردی خوابیده بر روی زمین است، نماد تنش و آشوب هستند. کتابی که در دست این مرد است، در  ابتدا کتاب واقعی بود که به دلیل سرقت‌های مکرر آن، از سوی مدیریت موزه، با کتابی از جنس خود مجسمه جایگزین شد.

کد خبر 376918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.