۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
ناامید از آینده‌ای بهتر!

دهاقان _ سال‌های طولانی از عمر خود را صرف تحصیل یا فراگیری مهارتی کرده‌اند و حالا که نوبت برخورداری از دسترنج سالیان رسیده با موانعی روبه‌رو می‌شوند که رفع آن‌ موانع از عهده آنان خارج است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، وعده‌های عمل نشده مسئولان و مشکلات اقتصادی، آتشی می‌شود که دودش بیش از همه در چشم جوانانی می‌رود که در انتظار یافتن شغلی مناسب روزگار می‌گذرانند.

برخی آنان را به علاقه به پشت‌میزنشینی متهم می‌کنند و برخی دیگر نداشتن مهارت را علت بیکاری آنان می‌دانند، اما حقیقت آن است که بازار آشفته اشتغال این روزها به کابوس جوانان شایسته‌ای تبدیل شده که در یافتن شغلی هرچند با درآمد اندک به هر دری می‌زنند. 

جوانانی ناامید از یافتن شغل مناسب

محمد افشاری از جوانان جویای کار دهاقانی می گوید: تاکنون چند طرح اشتغالزایی را به مسئولان تحویل داده ام، اما بعد از مدت‌ها پیگیری به حدی سنگ‌اندازی کردند که از ادامه آن منصرف شدم.

وی ادامه می دهد: قوانین و مقررات دست‌وپاگیر بهداشتی، نظارتی، تملک زمین، سخت‌گیری در صدور مجوز ها و... سدّ راه می‌شود.

علی فرهمندیان از دیگر افراد جویای کار نیز در این باره می‌گوید: زمین‌های شهرک صنعتی دهاقان را افرادی خریداری و بدون هیچ استفاده‌ای آن را رها کرده‌اند، اما شرایط برای جوانان به اندازه‌ای سخت است که جرات درخواست زمین را نداند.

وی اضافه می‌کند: طرحی که دو سال پیش با ۶۰ میلیون تومان می‌توانستیم اجرا کنیم، امروز باید با ۳۰۰ میلیون تومان انجام داد با این حال سنگ‌اندازی‌ها همچنان ادامه دارد.

حسین افشاری از افراد جویای کار با ابراز گلایه‌مندی از بسته شدن سامانه‌های واگذاری تسهیلات اشتغالزایی می‌گوید: برای هر طرحی سامانه جدیدی راه‌اندازی شده، اما همه آن‌ها بسته شده است.

وی می‌افزاید: چند طرح کشاورزی را ارایه دادم، اما سامانه سیتا بسته شده است؛ زمینی هم در شهرک گلخانه‌ای نیست که بتوانیم آن را بخریم، چون افرادی خریداری و رهاکرده‌اند.

شهرستانی با ۷۸۰ فرد جویای کار

مسلم زمانی، رییس تعاون، کار و رفاه اجتماعی دهاقان، می‌گوید: تسهیلاتی که در سال گذشته به متقاضیان واجد شرایط ارایه شد در دو حوزه اشتغال فراگیر و روستایی در سامانه کارا تعریف شده است.

وی با بیان اینکه میزان تسهیلات اشتغالزایی شهرستان که در کارگروه اشتغال مصوب شده بیش از یکصد و ۵۷ میلیارد ریال بوده، اظهار می‌کند: این میزان اعتبار برای یکصد و ۲۲ طرح شهری و روستایی به تصویب رسیده است و تاکنون تسهیلاتی به ۸۸ طرح نیز پرداخت شده است.

رییس تعاون، کار و رفاه اجتماعی دهاقان خاطرنشان می‌کند: طرح‌هایی که از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده‌اند، موجب حفظ اشتغال یکصد و ۴۹ نفر و ایجاد زمینه اشتغال برای یکصد و ۵۱ نفر شده است.

زمانی تصریح می‌کند: براساس اطلاعات و آمارهای سال گذشته تعداد افراد جویای کار شهرستان ۷۸۰ نفر و تعداد افرادی که مشمول دریافت بیمه بیکاری شده‌اند ۱۱۵ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در دهاقان ۱۱.۸ درصد است، می‌گوید: سامانه الکترونیکی"کارا" برای ثبت درخواست تسهیلات برای طرح‌های اشتغالزایی راه‌اندازی شد، اما انباشته شدن پرونده‌ها مانع ثبت نام افراد جدید شده است.

حرفه‌آموزی تنها راه اشتغال

غلامرضا صادقی، رییس آموزشکده فنی و حرفه ای دهاقان، تنها راه‌برون رفت از معضل بیکاری را حرفه‌آموزی می‌داند و می‌افزاید: در سال گذشته ۲۴۴ هزار و ۸۰۴ نفر ساعت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در شهرستان برگزار شده است.

وی با تاکید به اهمیت فراگیرشدن حرفه‌آموزی تصریح می‌کند: به دنبال تشویق جوانان برای حضور در کلاس‌های آموزش مهارتی و ریشه‌کن کردن بیکاری هستیم.

رییس آموزشکده فنی وحرفه ای دهاقان ادامه می‌دهد: آموزش در زندان‌ها و ندامتگاه‌ها، پادگان‌ها و یگان‌های نظامی، مناطق روستایی و عشایری در حد مطلوب انجام شد و این روند ادامه دارد.

صادقی با بیان اینکه آموزش در محیط واقعی کار می‌تواند بسیار مؤثرتر باشد، خاطرنشان می‌کند: کلاس‌های آموزشی در بنگاه‌های اقتصادی و دانشگاه‌ها نیز برگزار می‌شود این در حالی است که ایستگاه‌های سیار آموزشی نیز در مناطق شهری فعال است.

کد خبر 376913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.