پالرمو در چند قدمی تصویب/اصرار موافقان، انکار مخالفان

دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدار حسن روحانی با جمعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی و دیدار شب گذشته رئیس فراکسیون امید مجلس با اصحاب رسانه از مهمترین عناوین روزنامه های امروز پنجشنبه -دوم خردادماه- است.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار با جمعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی با اشاره به تلاش‌های دولت برای رساندن برق و آب به خانه‌های مردم و همچنین به بخش صنعت و کارآفرین کشور و ثابت ماندن قیمت سوخت و نفت و گاز برای چهار سال متوالی در کشور، تصریح کرد: فعلاً نمی‌توانیم در مورد درست یا غلط بودن این سیاست قضاوت کنیم و البته هر وقت برای تغییر قیمت اقدام کردیم با مشکلاتی مواجه شدیم، اما در هیچ کجای دنیا چنین قیمت سوخت ارزانی وجود ندارد.

رئیس جمهوری در ادامه هدف توطئه‌های دشمنان طی ۴۰ سال گذشته را جلوگیری از تشکیل ایرانی قدرتمند، متحد و توسعه یافته خواند و با تأکید بر اینکه این تلاش دشمنان تا کنون بی‌نتیجه مانده است، گفت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم در تلاشی گسترده کوشیده است تا وضعیت کشور در نقطه مطلوبی باشد، اما در عین حال قضاوت با مردم و آینده تاریخ است، چرا که برخی مسائل را هم گذشت زمان قضاوت می‌کند.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به  دیدار روز گذشته حسن روحانی  با جمعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «همه بنگاه‌های دولتی واگذار می‌شود» رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دست کارآفرینان را می‌بوسم، گفت: خوشحالیم که بخش خصوصی و کارآفرینان هم با استفاده از اعتبارات دولتی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. روحانی در پاسخ به سؤالات یکی از فعالان اقتصادی در حوزه انرژی مبنی بر ورود بخش خصوصی به فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، گفت: برای این منظور راه را باز کرده‌ایم و با ارائه نفت در بورس مشکلی برای فروش نفت و فرآورده‌ها توسط بخش خصوصی نداریم.

روحانی در خصوص موضوع همکاری بخش دولتی و خصوصی، گفت: همیشه اعضای دولت را تشویق کردم که بدون مشورت با بخش خصوصی تصمیم نگیرند و اگر تصمیمی بدون مشورت با بخش خصوصی اتخاذ شود، قبول نمی‌کنم. رئیس جمهوری با بیان اینکه تخصص و تحصیلات دانشگاهی به تنهایی کافی نیست و باید از تجربه بخش خصوصی هم استفاده کنیم، گفت: کسی که درس اقتصاد خوانده، چارچوب‌ها را بهتر می‌داند، اما وقتی به اجرا می‌رسیم، حتماً باید با بخش خصوصی هم مشورت شود. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه به رغم همه مشکلات و تهدیدها ما امروز در بهترین شرایط از نظر ذخایر ضروری هستیم، گفت: دولت مشکلی در این زمینه ندارد همه کالاهای ضروری مورد نیاز کشور و نیازهای اساسی تأمین شده و وضعیت در این عرصه نسبت به سال گذشته، به مراتب بهتر است.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به دیدار  شب گذشته رئیس فراکسیون امید مجلس با اصحاب رسانه اختصاص داد و در عکس یک خود به نقل از محمد رضا عارف نوشت: «وحدت ملی را بر دوقطبی بودن ترجیح می‌دهم» رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در نشست خبری تاکید کرد: تامین معیشت مردم مشکل است و شکی هم در آن نیست و از دولت توقع داریم، با کارآمد کردن تیم اقتصادی و نگاه جامع به اقتصاد مقاومتی این را مدیریت کند. عارف گفت: باید نفت را از اقتصاد دور کنیم تا بتوانیم سمت و سوی درستی در اقتصاد داشته باشیم. نماینده تهران در مجلس با اذعان به اینکه در جلسات خصوصی گلایه‌هایمان را با روحانی مطرح کرده‌ایم افزود: دولتمردان مسائل را با مردم در میان بگذارند. آنان اگر مشکلات را بدانند، همراهی می‌کنند. وی تاکید کرد: باید دیپلماسی سیاسی خود را تقویت کنیم و نباید در اتخاذ دیپلماسی خارجی صداهای مختلف بشنویم تا دشمن سوءاستفاده نکند. عارف گفت: در جنگ روانی که دشمن شماره تلفن می‌دهد، اما از سوی دیگر تهدید می‌کند، رسانه‌ها باید کار مضاعفی انجام دهند باید به مردم امید دهند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی آینده بازارهای معاملات ملک و ساخت‌وساز پرداخته و در تیتر یک نوشت: «تغییر فاز مسکن از تابستان؟» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد ۲۵ صاحبنظر حوزه اقتصاد مسکن با شرکت در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد»، به پرسش‌های مرتبط با آینده بازارهای معاملات ملک و ساخت‌وساز پاسخ دادند. سمت و سوی قیمت و نبض فروش آپارتمان طی هفته‌های آتی، مهمترین پرسش مطرح در بین فعالان بازار ملک و حتی دسته‌ای از تقاضای بالقوه (افراد خارج از این بازار) است. برآیند نگاه‌ صاحبنظران نشان می‌دهد هم‌ اکنون ظرفیت «تغییر فاز» در بازار معاملات خرید آپارتمان وجود دارد و مشروط به حفظ وضعیت مهمترین پارامتر بیرونی اثرگذار بر این بازار، تغییرات از ابتدای فصل اصلی نقل و انتقالات ملکی (تابستان)، قابل ردیابی می‌شود. بر اساس این پیش‌بینی، بازار ملک در آستانه ثبات نسبی قیمت‌ها قرار دارد و تقاضای مصرفی به‌دلیل تضعیف قدرت خرید، به شدت کاهش یافته است؛ ضمن این که تقاضای سوداگرانه (خرید و فروش‌های مکرر) نیز نسبت به ماه‌های قبل افت کرده است. بنابراین انتظار می‌رود حجم معاملات با افزایش روبه‌رو نشود و بازار وارد دوره رکود کامل شود. کارشناسان شرط تحقق این پیش‌بینی را عدم مواجهه «دلار» با شوک‌های قیمتی عنوان می‌کنند. «بازار ارز» در این دوره، بیشترین نقش را در جهت‌دهی به جو روانی بازار مسکن و تاثیر بر رفتار همه گروه‌های تقاضا داشته است. نرخ تورم و تسهیلات مسکن دو فاکتور بعدی اثرگذار معرفی شده است.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به دیدار روز گذشته هزاران نفر از دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی اختصاص داد، در تیتر یک نوشت: «پاسخ‌های صریح به سؤالات دانشجویان» رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه، جلسه دانشجویی را جلسه‌ای پر نشاط و روحیه جوانی و سرزندگی را موجب پیشرفت و استفاده از فرصت‌ها در کشور برشمردند و افزودند: در مطالبتان غالباً دردها و نگرانی‌ها را بیان کردید، من نیز با بیان نگرانی‌ها و اشکال‌ها کاملاً موافقم ولی توجه داشته باشید اگرچه روحیه نشاط و طلبکاری خیلی خوب است اما در بیان تعابیر و انتقادها باید دقت کنید چرا که بی‌دقتی در بیان، علاوه بر مؤاخذه خدایی، آثار نامطلوب دیگری خواهد داشت. رهبر انقلاب اسلامی سپس با اشاره به چند مورد از مطالب دانشجویان و در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌ که « آیا اشکالات و کمبودهای کنونی ناشی از اشکال ساختار است یا ضعف کارگزاران» گفتند: ساختار قانون اساسی ساختار خوبی است و اشکالی ندارد. البته در همه کشورها از جمله در کشور ما ساختارها در طول زمان تکمیل و نواقص و خلأهای آن‌ها برطرف می‌شود، همانند این‌که در گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود نداشت اما امروز وجود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی واکنش‌ها به احتمال کنار گذاشته شدن پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و در تیتر یک نوشت: «اصرار موافقان، انکار مخالفان» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح دادحواشی مربوط به دو لایحه جنجالی «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» همچنان ادامه دارد. اخیرا یک ادعا درباره کنار گذاشته شدن دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی از دستور کار مجلس دوباره خبرهای مربوط به لوایح ‌ FATF‌ را در صدر اخبار آورد. درواقع خبر «از دستور کار خارج شدن دو لایحه مهم CFT و پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص با دستور دبیرخانه مجمع» که از سوی محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام شد، سرآغاز این جنجال دوباره شد و واکنش‌های زیادی را همراه داشت که در چند روز اخیر شاهد پس‌ لرزه‌هایی در فضای سیاسی کشور شدیم. درواقع واکنش‌ها به این خبر علاوه بر صحن علنی مجلس، روز گذشته به حیاط هیئت دولت هم رسید و لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری به اظهارنظر درباره این خبر پرداخت. لعیا جنیدی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به این سؤال که روند بررسی لوایح چهارگانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه است، گفت: از لوایح چهارگانه دو موردش اصلاح و تصویب شد و آیین‌نامه‌هایش هم تصویب شد.

کد خبر 376912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.