دلایل پیروزی در جنگ به فتح خرمشهر برمی‌گردد

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان با بیان اینکه دلایل پیروزی در جنگ به فتح خرمشهر برمی‌گردد، گفت: همه بدون استثنا براین نظر بودند که شما نمی توانید خرمشهر را آزاد کنید و اراده ملت ایران که در کشور حاکم شد نظر دشمنان را تغییر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا ، نشست سی و هفتمین سالروز بزرگداشت حماسه آزاد سازی خرمشهر امروز _چهارشنبه یکم خرداد_ با حضور سید احمد موسوی، سردار محمدتقی امینی و حسن بهرامی برگزار شد.

در این نشست سید احمد موسوی با بیان کلیاتی از عملیات بیت المقدس اظهار کرد: درعملیات بیت المقدس طی سلسله مراتبی در نیمه دوم سال دوم جنگ، چهارعملیات مهم ثامن الائمه ، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس اتفاق افتاد. یکی از مهم ترین و پیروزمندان ترین عملیات دفاع مقدس عملیات بیت المقدس بود.

مسئول عملیات جنگ بیت المقدس با اشاره به اینکه محورهای این عملیات بسیار حائز اهمیت بود چراکه از رود کارون می‌گذشت، ادامه داد: این پیروزی در شرایط خوبی در سه خرداد به دست آمد، اما متاسفانه جریان هایی راه افتاد که ماشین جنگ و امکاناتی که رزمندگان داشتند را از آن ها گرفتند.

موسوی با اشاره به عملیات رمضان ادامه داد: برای انجام عملیات ممکن است شب قبل یا حتی صبح عملیات تصمیماتمان تغییر کند، حال که بعد از ۳۰ سال می خواهیم در رابطه با جنگ صحبت کنیم باید شرایط آن روز را در نظر بگیریم. در شرایطی که امکانات وجود نداشت و موانع زیادی در سر راهمان بود و اگر در عملیات رمضان که نیروهایمان تا ۲۰ کیلومتر پیشروی کرده بودند به پیروزی رسیده بودیم می توانستیم به اهدافمان برسیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از عملیات بیت المقدس ضعیف نشدیم بلکه قوی تر هم شدیم. این دشمن بود که انگیزه اش تغییر کرد، بعد از آزادسازی خرمشهر و عملیات های بزرگ، به صدام کمک های بسیار شد و کشورهای بزرگ با دادن تجهیزات به عراق کمک می کردند.

موسوی اضافه کرد: جوانان امروز کمتر از جوانان گذشته نیستند و اگر جنگ شود با همه سختی هایی که هست حضور می یابند و خودمان نیز آماده هستیم که برای حفظ کشور هنوز هم دفاع کنیم.

وی افزود: نیروهای سپاهی و حزب الهی به دنبال شروع جنگ نیستند و دشمن روی داشته های ما آگاهی دارد و حال باید بدانند که ما در هشت سال دفاع مقدس پایگاه خارجی نداشتیم ولی درحال حاضر این پایگاه ها را داریم که قوی تر از پایگاه های داخلی کشور است.

جمهوری اسلامی از حق خود دفاع می‌کند

همچنین در این نشست سردار محمدتقی امینی با بیان نکاتی از عملیات بیت المقدس اظهار کرد: در آن زمان صدام گفته بود اگر توانستید خرمشهر را پس بگیرید، شکست را می‌پذیرم چراکه با مسلح کردن زمین به خود مطمئن بودند و تصور نمی کردند ما بتوانیم از کارون عبور کنیم.

وی افزود: ما امکانات نداشتیم، اما به لطف خدا از جایی که قابل باور نیست به سختی وارد خرمشهر شدیم و همچنین۱۶هزار کشته و ۱۹هزار اسیر از عراقی ها گرفتیم که نکته ای قابل توجه است.

فرمانده سابق لشکر زرهی ۸ نجف اشرف اصفهان تصریح کرد: عراق خود را بازنده صحنه دید ولی باز مقاومت می کرد و این برگ زرینی بود در تاریخ جنگ کشورمان، دنیا باید باور کند که جمهوری اسلامی ایران از حق خودش دفاع می‌کند.

وی افزود: ما از جنگ ایران و عراق ۱۹هزار اسیر گرفتیم که باعث شد عراق خود را بازنده جنگ ببیند ولی مقاومت کرد و سازمان های بین المللی زمانی که شکست عراق را دیدند پا پیش گذاشتند تا جنگ را خاتمه دهند.

امینی گفت: این دشمن بود که پس از اعلام قطع نامه به صورت گسترده عملیاتی را آغاز کرد و خرمشهر را می خواستند دوباره محاصره کنند چرا که دشمن قابل اعتماد نبود.

فرمانده سابق لشکر زرهی ۸ نجف اشرف اصفهان با اشاره به اینکه امروز، هم نیروهای آموزش دیده، هم ایمان و هم امکانات داریم، پس می توانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، اضافه کرد: امروز اگر تحریم ها را مشاهده می کنید باید بدانید از ابتدای جنگ در تحریم نظامی بودیم و در هشت سال دفاع مقدس تجهیزات را به غنیمت می گرفتیم. در آن زمان ما در مقابل ارتش عراق از لحاظ امکانات صفر بودیم و بسیار سخت می توانستیم به رزمندگان امدادرسانی کنیم ارتش عراق امکانات زیادی داشت و از نیروی هوایی هم پشتیبانی می شد اما ما به فرموده حضرت امام (ره) روی پای خودمان ایستاده بودیم و خودمان را باور داشتیم.

امینی با اشاره به اینکه  لشکرزرهی ۸ نجف اشرف از شهرهای نجف‌آباد، کاشان، فلاورجان، مبارکه، داران، فریدون شهر و قسمتی از صفهان تشکیل می‌شد خاطرنشان کرد: بچه های اصفهان به مدیریت،گذشت و شجاعت معروف و شجاعت و رشادت های این رزمندگان فراموش نشدنی است.

همه می‌گفتند نمی‌توانیم خرمشهر را آزاد کنیم

حسن بهرامی در این نشست با اشاره به اهمیت خرمشهر اظهار کرد: در جنگ مناطق مختلفی در تصرف دشمن بود اما آزادسازی خرمشهر مهم تر بود چرا که همه رسانه های خارجی می گفتند شما نمی توانید خرمشهر را آزاد کنید.

وی با بیان اینکه دلایل پیروزی در جنگ به فتح خرمشهر برمی‌گردد ادامه داد: همه بدون استثنا براین نظر بودند که شما نمی توانید خرمشهر را آزاد کنید و اراده ملت ایران که در کشور حاکم شد نظر دشمنان را تغییر داد.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان تصریح کرد: ایران توانست خرمشهر را پس بگیرد و این بیانیه ای که گفت این جنگ پیروز ندارد را زیر سوال برد.

مسئول پیگیری دفاع مقدس در دانشگاه استان اصفهان ادامه داد: یک هفته پس از شروع جنگ و تا زمانی که دشمن در خاک ما حضور داشت، قطع نامه های توصیه ای می دادند و سازمان ها و مجامع بین الملل در سکوت محض به سر می بردند اما به محض اینکه خطر را احساس کردند و دیدند که صدام درحال شکست است، قطع نامه دوم را که در مورد پایان جنگ است، اعلام کردند.

بهرامی ادامه داد: از روز اول جنگ تا روز آخر نظر جمهوری اسلامی بر سه محور مهم بود که تا سرباز اجنبی در کشور است صحبت از صلح نباشد، همچنین متجاوز مشخص شود و هرکس که متجاوز شناخته شد، باید خسارت بدهد. و پس از انجام این سه مشخصه قطع نامه پذیرفته می شود.

وی افزود: آتش بس به این معناست که هرشخصی هرکجایی که هست اسلحه را در همانجا زمین بگذارد اما چون صدام غیرقابل اعتماد بود و سه هزار کیلومتر از خاک ایران دست دشمن بود قطع نامه مورد قبول واقع نشد زیرا زمانی که زمین دست دشمن است به ضررکشورما بود ست.

مسئول پیگیری دفاع مقدس در دانشگاه استان اصفهان با اشاره به اینکه جنگ پدیده ای اجتماعی است که هم پیروزی دارد و هم شکست، هم شادی دارد و هم غم،گفت:گرفتن خرمشهر یک نقطه عطف بود اما با بررسی تاریخ حدود ۲۵۰ سال گذشته نباید این نکته فراموش شود که در طول سال های گذشته دفاع خوبی از کشور وجود نداشته است.

بهرامی ادامه داد: اراده ما بسیار قوی است و اگر در جنگ اقتصادی فرهنگی، علمی شکست بخوریم وارد جنگ نظامی می شوند.

کد خبر 376894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.