از انتخاب تا استیضاح شهردار اهواز از زبان عضو شورای شهر

سید محسن موسوی‌زاده با تشریح جزئیات انتخاب و استیضاح شهردار اهواز گفت: استعفاهای مکرر آقای کتانباف بدنه شهرداری را متلاش کرد.

به گزارش ایمنا، سید محسن موسوی زاده عضو شورای اسلامی شهر اهواز و نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان ها، پیرامون دلایل برکناری کتانباف شهردار اهواز، گفت: عملکردی که شورای پنجم برای انتخاب شهردار داشت با تمامی دوره‌های قبل متفاوت بوده است. شورای شهر اهواز شخصیت‌های متفاوت و تراز اول مدیریت شهری از استان‌های تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و قم را برای ارائه برنامه هایشان دعوت کرد.

وی افزود: همانطور که اطلاع دارید، شهردار اصفهان که در حال حاضر معاون وزیر عمرانی است را برای نشست دعوت کردیم همچنین علاوه بر افراد برون استانی، با مدیران شهری بالغ بر ۲۰ نفر از درون استان مصاحبه شد اما واقعیت امر، آقای کتانباف جزء گزینه‌های اول ما نبود. شورای شهر از آقای کتانباف دعوت کردند و ایشان پذیرفتند اما ظرف یک روز انصراف دادند و گفتند از کاندیداتوری استعفاء می‌دهم تا اینکه ظرف مدت یک ماه با بیش از ۲۰ نفر از کاندیدهای داخل استان صحبت شد، در آخر به دو گزینه دکتر حسینی و مهندس عالی‌پور رسیدیم، برخی از دوستان اصرار داشتند گزینه‌های دیگر هم مطرح شود، آقای کتانباف مطرح شد و ایشان تنها گزینه‌ای بود که رزومه کاری و برنامه‌ای به اعضای شورا ارائه نداد. اعضای شورا به احترام سابقه کاری کتانباف در دوره سوم شهرداری اهواز و عملکرد نسبتا خوبی در شهر تهران و اهواز داشتند همچنین با توجه به شناخت از ایشان، بدون اینکه برنامه‌ای از کتانباف گرفته شود، هر ۱۳ عضو شورای شهر به اتفاق نظر رسیدند و به کتانباف رای دادیم. بی سابقه بود که شهرداری با رای کامل انتخاب شود و پس از ابلاغ به وزارتخانه پس از یک ماه مستقر و مشغول به کار شد.

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه همه اعضای شورا به آقای کتانباف ارادت داشتند، عنوان کرد: اعضای شورای شهر اهواز ارادت خود را با عمل و گفتار به آقای کتانباف با توجه به سابقه پاسداری و پاک‌دستی وی، ثابت کردند. ما از ابتدا از آقای کتانباف خواستیم با توجه به سوابق و تجربه‌ای که دارند یار چهاردهم اعضای شورا و همچنین حلقه وصل اعضای شورا باشند به دلیل اینکه طبیعت کار شورا، اختلاف نظر است و از ایشان درخواست کردیم درصورت اختلاف نظر بین اعضا، بزرگی و وساطت کنند و اجازه ندهد که مشکلی حادث شود اما گله‌مندی بنده از ایشان در خصوص این خواسته است که از ابتدا تا روز استیضاح از این فرصت استفاده نکردند و به جرأت میتوانم بگویم توانمندی خود را در این زمینه نشان ندادند.

موسوی‌زاده در خصوص بازخورد مردم از انتخاب کتانباف به عنوان شهردار، بیان کرد: بازخورد مردم در خصوص انتخاب کتانباف خوب بود و حتی بعضی مردم می‌گفتند، ” ما دیگر از شورای شهر چیزی نمی‌خواهیم، چون کتانباف خیلی از مشکلات شهر را در حیطه شهرداری حل خواهد کرد”. اعضای شورا همه این بازخوردها را به ایشان منعکس کرد و همچنین به کتانباف گفتیم از استقبال خوب مردم به عنوان سرمایه و پشتوانه برای خود داشته باش که بتوانید کار کنید و شهر را از این وضعیتی که هست تغییر دهید. متاسفانه آقای کتانباف، دو ماه پس از آغاز کار، اولین استعفاء خود را تقدیم کردند. روزهای اول کاری ایشان اوضاع در بدنه و سیستم شهرداری امیدوار کننده بود اما پس از اولین استعفاء، آن یکپارچگی موجود در سیستم از هم گسست و انسجام شکل گرفته در روزهای کاری ایشان از هم متلاشی شد. اعضای شورا با استعفاء کتانباف موافقت نکردند و به ایشان گفتیم محکم پای کار ایستادگی کند.

عضو شورای شهر اهواز در خصوص تفویض اختیار به کتانباف گفت: تفویض اختیاری که به کتانباف داده شد تاکنون هیچ شهرداری در سطح شهر اهواز از شورا نگرفته بود ما این تفویض اختیار را به سبب اعتماد به ایشان دادیم و سعی شد در اقدامات وی دخالتی نکنیم و از ابتدا به ایشان گفتیم که به دلیل اطلاع کامل از شهر و شهرداری می‌خواهید عزل و نصب‌ها با انتخاب شما باشد یا از ما مشاوره می‌خواهید که ایشان فرمودند” اگر اعضای شورا، مدیران توانمند در سیستم می‌شناسند معرفی کنند” اما انتخاب آخر را به ایشان سپردیم. بنابراین دوستان شورا با توجه به شناخت توانمندی مجموعه شهرداری اهواز، افراد با تجربه و با مدارک عالیه معرفی کردند و هیچ جا، هیچکدام از اعضا برای انتخاب مدیران پافشاری نکردند.

وی درباره تقدیم استعفای دوم کتانباف به شورا عنوان کرد: چندین بار در شورا درخصوص استعفاهای کتانباف بحث شد و اعضای شورا اصرار داشتند، ایشان را نگه‌دارند. سعی کردیم در کارهای شخص شهردار و شهرداری دخالت نداشته باشیم اما استعفاهای مکرر کاملا در بدنه شهرداری ایجاد مشکل کرد. کلانشهر اهواز نیاز به ثبات مدیریت دارد، زمانی که پرسنل شهرداری استعفاهای مکرر را مشاهده کردند دیگر رغبت کار کردند را از دست دادند و عامل بی‌رغبتی کارکنان شهرداری را آقای کتانباف می‌دانم و نباید دست به این کارها می‌زد. استعفای رسمی سوم خود را نیز تقدیم کردند و ما به ادامه همکاری وی اصرار داشتیم اما کتانباف مشکلات شهری و مسائل مالی کشور، عدم همکاری مسئولان داخل استان، مطالباتی که از شرکت‌هایی از جمله نفت داشتند و پرداخت نمی‌شد را مطرح می‌کردند و می‌فرموند: «به دلیل این مسائل در اهواز نخواهم ماند

موسوی‌زاده ادامه‌داد: پس از حادثه ۳۱ شهریور ماه و بازگشت شهردار از سفر تهران، استعفای خود را پس گرفتند و گفتند می‌خواهم به این شهر خدمت کنم اما پس از سومین استعفای کتبی، چندین بار به صورت شفاهی به اعضای شورا اعلام کرده بودند که نمی‌مانم و نکته‌ای که به بنده و دیگر دوستان شورا می‌گفتند” اگر سند اهواز را به نام بنده بزنند نیز دیگر در شهرداری نخواهم ماند” و این برای ما ثابت شده بود که دیگر نمی‌خواهد در سطح شهر اهواز، بماند. با این تزلزل و عدم ثباتی که وجود داشت و ما خواهان حفظ کتانباف بودیم، ممکن بود به شهر و شخص خود کتانباف، جفا می‌کردیم به همین دلیل از همان موقع جلساتی با اعضای شورا برگزار شد و گزینه‌هایی برای جایگزینی شهرداری برگزیدیم و در آخر به گزینه موسی شاعری رسیدیم.

عضو شورای عالی استان‌ها در خصوص انتخاب موسی شاعری به عنوان شهردار جدید اهواز عنوان کرد: رسیدن به گزینه موسی شاعری به عنوان جایگزین کتانباف، اصلا حاصل نشست‌های شبانه نیست. همه اعضا با موسی شاعری نشستند و برنامه‌های ارائه شده از سوی وی را شنیدند و انتخاب موسی شاعری در عرض یک هفته صحت ندارد و بیش از هفت ماه، اعضای شورا این نشست‌ها را داشتند. آقای شاعری از بدنه و نیروی شهرداری است و سابقه معاونت فرهنگی شهرداری اهواز را داشتند و در سازمان‌های مختلف شهرداری کار کردند و مشاوره می‌دادند. آقای شاعری ناآشنا به شهر و مشکلات اهواز نیستند، همچنین برنامه‌ها و طرح‌هایی که ارائه دادند مورد قبول اعضای شورا قرار گرفتند. ضمنا ایشان نیروی توانمند و پشتکار عالی دارند و از ایشان قول گرفتیم در این ۲ سال باقی مانده شورا، برنامه‌ها را پیش ببرد و ما با توجه به روحیه انقلابی که از آقای شاعری سراغ داریم ان‌شاا… بتواند با کمک دیگر مجموعه‌های شهرداری کار کند و مشکلات شهری را حل کند البته کمک‌ها و حمایت‌های استانداری و مدیران سطح شهر از جمله نماینده ولی فقیه را نیز در این مسیر می‌طلبد. زیرا اگر در شهر این تعامل بین مسئولان نباشد قطعا نخواهد توانست، شهر را مدیریت کند.

موسوی‌زاده درخصوص جلسه استیضاح کتانباف گفت: جلسه استیضاح بسیار خوب مدیریت و حرمت اقای کتانباف به شایستگی حفظ شد. مواردی که دوستان مطرح کردند دقیق و کارشناسانه بود. آقای کتانباف به برخی از موارد پاسخ دادند اما اغلب اعضا به پاسخ‌ها قانع نشدند اما برای ثبات مدیریت و خروج شهر از این وضعیت، یازده نفر از سیزده نفر به این تصمیم رسیده بودند که کتانباف باید تغییر کند. آقای کتانباف گفته بودند که” اگر ۹ نفر از اعضای شورا به یک گزینه رسیدند و قانع شدند که می‌تواند شهر را مدیریت کند، بنده استعفا می‌دهم!”.

وی افزود: جایگزینی مدیریت شهرداری را اواخر سال ۹۷ می‌خواستیم انجام دهیم اما برخی از دوستان به دلیل بحث عید نوروز گفتند که مدیریت را در این روزها به چالش نکشانیم به همین دلیل به سال جدید موکول شد. که ما منتظر استعفای اقای کتانباف بودیم تا کار به استیضاح نکشد اما تا لحظه آخر استعفا را تقدیم نکردند و دوستان شورا از حق خود که استیضاح بود، استفاده کردند و قرار است طی مراسمی از همکاری ۲۰ ماهه آقای کتانباف تقدیر صورت بگیرد. همچنین از آقای کتانباف با توجه به تجارب و سوابق، استانداری و دیگر مسئولان خواستیم آقای شاعری را یاری کنند به دلیل اینکه اهواز مرکز استان است و خدماتی خود را به کل استان ارائه می‌دهد. اگر استانداری به صورت ویژه به شهرداری اهواز نگاه کند، تبعیض نیست بلکه خدمت به کل استان است. از اصحاب رسانه انتظار داریم که در جامعه ایجاد امید کنند و به دقت کارهای صورت گرفته و مشکلات را منعکس کنند تا بتوانیم با خرد جمعی و هم‌افزایی مشکلات شهر را برطرف کنیم. مردم بدانند دغدغه شورای پنجم، رفع مشکلات و محرومیت‌های شهر است و تاکنون این را ثابت کردیم.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه اهواز وارث مشکلات متعددی از زمان هشت سال دفاع مقدس است، گفت: اعضای شورا دست همکاری را به سوی همه مدیران دستگاه‌ها، مسئولان استانداری، نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه، اساتید و دانشجویان دراز می‌کند. جمعیت اهواز قبل از جنگ حدود ۴۰۰‌هزار نفر بود اما اکنون بدون ایجاد زیرساخت مناسب در اهواز جمعیت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده همچنین حاشیه‌های اهواز اصلا در شأن کلانشهر اهواز نیست. حق اهواز با وجود خیرات و برکاتی که برای کشور دارد، این نیست. از مسئولان می‌خواهیم در مسائل نفت و امثال آن، اعتبارات ویژه‌ای را به اهواز اختصاص دهند. طرح مترو اهواز که به صورت مشارکتی بین شهرداری و دولت مطرح بود اکنون بیش از ۵ سال‌ است که دولت سهم خود را آنگونه که باید باشد، پرداخت نمی‌کند و موجب نیمه تعطیلی پروژه مترو شده است. با توجه به اینکه مترو مشهد مانند اهواز مشارکتی بود، با عنایت مقام معظم رهبری و خواسته مردم سهم دولت ۹۰ درصد و سهم شهرداری مشهد ۱۰ درصد شد. انتظار داریم این اتفاق برای اهواز نیز بیفتد. برکات اهواز به کل کشور رسیده و دولت سهم خود را به ۹۰ درصد برساند تا مردم مظلوم و شریف اهواز از پروژه مترو بهره‌برداری کنند

کد خبر 376884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.