ترکیب خانواده‌های اصفهانی چگونه است؟

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال استان اصفهان گفت: در این استان ۶۰ درصد خانواده‌ها زن و شوهرهایی هستند که فرزند دارند، ۱۵ درصد خانواده‌ها فقط زن و شوهری هستند، مابقی نیز به صورت گسترده و یا جدا زندگی می‌کنند.

مجتبی یکتامنش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه جمعیت اصفهان ۶.۴ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد و به عنوان سومین استان پرجمعیت کشور بعد از تهران، خراسان‌ رضوی و ششمین استان سالمند کشور است، اظهار کرد: جمعیت سالمند استان اصفهان از سال ۱۳۶۵ تا کنون دو برابر و جمعیت زیر ۱۵ سال به نصف کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۳۰ نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل خواهند داد، تصریح کرد: امید به زندگی در دهه چهل، ۴۶ سال بوده در صورتی که در استان اصفهان در سال ۹۵ امید به زندگی برای مردان ۷۳ سال و برای زنان به ۷۷ سال رسیده است، اما زنانه شدن سالمندی از دیگر چالش‌های پیش روست که برای آن هم تدابیر لازم اتخاذ نشده است.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه جمعیت استان حدود پنج میلیون و ۲۵۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود، اظهار کرد: ۱۲ درصد از جمعیت استان روستانشین و ۸۷ درصد را جمعیت شهری تشکیل می‌دهد که استاندارد جهانی آن ۷۷ درصد است و این نشانگر بالا بودن مهاجرت از روستا به شهر در استان اصفهان است.

وی با بیان اینکه تعداد متوسط افراد خانواده به عبارتی بعد خانواده در سال ۶۵ حدود ۴.۴ نفر بوده است، افزود: طی یک سیر نزولی در سال ۹۷ به نرخ ۱.۲۲ رسیده‌ایم که به همین منوال در دو دهه آینده رشد جمعیت به صفر خواهد رسید و از آن به بعد  وارونگی جمعیت اتفاق خواهد افتاد، یعنی تعداد فوت‌شدگان از متولدین پیشی می‌گیرد.

یکتامنش با تاکید بر اینکه زنگ خطر ناموزونی جمعیت برای استان اصفهان به صدا در آمده و به سرعت به بحران جمعیتی نزدیک می‌شویم، خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد خانواده‌ها زن و شوهر و فرزند دارند، ۱۵ درصد خانواده‌ها فقط زن و شوهری هستند، مابقی نیز به صورت گسترده و یا جدا زندگی می‌کنند.

وی تعداد ازدواج ثبت شده در استان اصفهان در سال ۹۷ را حدود ۲۸ هزار مورد اعلام کرد و گفت: در سال ۹۷ میانگین سن ازدواج برای مردان ۳۰.۱۷ و برای زنان ۲۵.۶۴ بوده است، همچنین میانگین سن طلاق برای مردان ۳۸.۴۱ و برای زنان ۳۳.۶۱ ثبت شده است.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال استان اصفهان در خصوص آمار وقایع ولادت و تولد ثبت شده در استان اصفهان در سال گذشته گفت: در سال ۹۷ در استان اصفهان ۷۳ هزار و ۱۴۳ واقعه ولادت و ۲۳ هزار و  ۹۷۰ واقعه فوت رخ داده است، همچنین نام‌های امیرعلی، امیرحسین، حسین، ماهان، محمدحسین، محمد برای پسران و نام‌های فاطمه، زهرا، حلما، آوا، فاطمه زهرا، زینب، باران برای دختران از محبوبترین نام‌ها بوده است.

وی در خصوص آمار چندقلویی‌زایی گفت: در سال ۹۷ تعداد یک هزار و ۱۵۵ دو قلوزایی، ۵۵ سه قلوزایی، پنج مورد چهار قلوزایی و یک مورد پنج قلوزایی در استان گزارش شده است.

کد خبر 376870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.