۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸
هزار چشمه در بهاران

در بهاران فرش چمن زیر طاق نیلگون مزّین به ابر در سرزمین هزار چشمه، تابلوی بی‌مانند خلقت است که در پیشگاه بیننده گسترده شده است. تشت طلایی جهان در هر طلوع و غروب بر سینه چشمه‌ساران می‌تابد و تلالؤ نورش در ریگ کف رود، رودخانه‌ای از زر و سیم را مانند است که از قله کوهساران بر دل دشت جاری است.

به گزارش ایمنا، هر شامگاه ارغوان جام عقیق از باده بهاری در کام چمن می‌ریزد و سبزه و گل در دمن، خرّم از طالع خوش، سرمست از باده‌نوشی شبانه در جلوه شمع جهان‌افروز رقص‌کنان به صبحی نو سلام می‌کند. اینجا دوستی گل و ریحان در جلوه بهاران دوچندان است و کام چشمه از بوسه غنچه سرشار. 

بهشت‌گونه‌ای که از آن سخن می‌گوییم در منتی‌الیه استان اصفهان و فارس قرار دارد. دیاری که از میان باغات سیب با شکوفه‌های سفید و هوای مطبوعش، دستی در تاریخ هزاران ساله این سرزمین اهورایی دارد. پس دم را غنیمت شمرید و در نخستین فرصت، همسفر نسیم بهاری پای در رکاب سفر نهید و راهی سرزمین هزارچشمه شوید.

هر صفحه از کتاب طبیعت بهاری سمیرم، آیتی است که مژده حضور احسن‌الخالقین می‌دهد. نخستین فصل از این کتاب هزار توی را به نام چالقفا مزین کرده‌اند، کوهی در جنوب غربی سمیرم که دشتی سرسبز با گل‌های زیبا، چشمه‌سارهای فراوان، دیواره‌های سنگی و صخره‌های بلند و کوهستانی در پیشگاه آن قرار دارد. سیاه‌چادرهای عشایر و وجود پرندگانی همچون کبک، تیهو زیبایی این دشت را دوچندان می‌کند. این دشت نیمه دوم فرودین و اوایل اردیبهشت میزبان لاله‌های واژگون است.

آبشار تقرچه فصلی دیگر از کتاب طبیعت سمیرم است. این آبشار در شمال این شهر و در محوطه تاریخی مدرسه اتابکی راه خود را از میان صخره‌ها گشوده و بر صفحه دشت جاری شده است. آبشار دیگری در مشرق تقرچه قرار دارد که به تنگ سیل مشهور است، آبشاری که به‌صورت پلکانی فرو می‌ریزد و عصرها با درخشش ذراتش زیر انوار طلایی خورشید منظری بس زیبا می‌آفریند.

در روستای ماندگان منطقه پادنای سفلی آبشار تنگه رود قر وجود دارد که با ارتفاع ۲۰ متر در محل ریزش رود قر تشکیل شده است. آبشار بر دل صخره‌ای تنگ به آرامی می‌خرامد. در مسیر صعود به این آبشار به دو قله رشته کوه دنا یعنی کل‌قدویس و قلات‌بزی می‌رسید، البته روستای ماندگان نیز از طبیعت زیبایی برخوردار است.

منطقه‌ای حفاظت‌شده حنا در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق سمیرم و هشت کیلومتری شمال شهر حنا قرار دارد. در این منطقه سد دریاچه حنا واقع شده و رودخانه‌ها و چشمه‌های متعدد وجود دارد که آب همه آن‌ها به دریاچه سد حنا می‌ریزد.

در ارتفاعات کوه‌های بهرز سمیرم، چشمه‌ای به نام قازقازک وجود دارد که در بهاران در میان درختان سرسبز بید احاطه می‌شود و زیبایی خاصی پیدا می‌کند.

روستای قره‌قاچ از دیگر روستاهای اطراف سمیرم است که طبیعت دلنشینی دارد و وجود باغات و مزارع فراوان، این روستا را به بهشتی رؤیایی تبدیل کرده است. این روستا سد قره‌قاچ را در خود جای داده است که فصول بهار و پاییز میزبان پرندگان مهاجر زیادی است.

روستای خینِه از دیگر روستاهای زیبای منطقه پادنا است که از نعمت طبیعت بکر و آب‌ و هوایی مطبوع و دلپذیر برخوردار است. چشمه و آبشار کجو و چشمه کلوخ‌شنی نیز از جاذبه‌های این روستا هستند. روستای نُقُل نیز با طبیعتی جذاب و قله‌هایی که در بیشتر ایام سال پوشیده از برف است در فاصله ۱۱۳ کیلومتری جنوب سمیرم قرار دارد.

دره حنا علیشاه و مزرعه کتی‌گرین در اطراف روستای قلعه قدم از توابع شهرستان ونک، چشمه بابازرنگ در شهرستان کُمه، غار چهل ستون و چشمه خوانسار از دیگر مناظر و مرایای بی‌نظیری است که نقش چیره‌دست طبیعت با قلم صنع بر صفحه خاک این سرزمین اهورایی نقش بسته است.

کد خبر 376855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.