چرا زنان بیشتر از مردان افسرده می‌شوند؟

محققان آمریکایی با اسکن مغز ۱۱۵ فرد دریافتند که زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حدود ۳۰۰ میلیون انسان در سراسر جهان از بیماری افسردگی رنج می‌برند. انهدونیا (Anhedonia) یکی از نشانه‌های افسردگی است که به معنای ناتوانی در لذت بردن از فعالیت‌هایی است که به انسان احساس خوشایند می‌دهد. در علم عصب شناسی، Anhedonia به معنای کاهش فعالیت بخش پردازش پاداش در مغز است.

 محققان دانشگاه کالیفرنیا به منظور پی بردن به نقش تفاوت جنسیت در افسردگی، ۱۱۵ فرد را مورد بررسی قرار دادند که ۶۹ نفر از آن‌ها زن بودند. آن‌ها نحوه تأثیر التهاب بر واکنش بخش پردازش پاداش مغز زنان و مردان را به طور جداگانه ارزیابی کردند.

این افراد به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه کنترل شده که دارونما مصرف کردند و  گروه دوم که داروی اندوکسوتین "endotoxin" (برای ایجاد التهاب) به آن‌ها تزریق شد. دو ساعت بعد که اوج زمان واکنش التهابی به داروی تزریق شده بود، از شرکت کنندگان خواسته شد کاری را انجام دهند که پاداش مالی به همراه داشت.

نتایج بررسی‌های جدید حاکی از این بود که تزریق اندوکستون در زنان باعث کاهش توانایی بخش پردازش پاداش در مغز می‌شود. در واقع کاهش فعالیت جسم مخطط (ventra striatum) در مغز زنان با افزایش التهاب در آن‌ها ارتباط مستقیم دارد. به گفته محققان آمریکایی، زنانی که دارای مشکلات التهابی مزمن هستند به دلیل کاهش حساسیت نسبت به پاداش، بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند اما این مطالعه برای مردان نتیجه مشابهی در بر نداشت.

نتایج این تحققیق در مجله Cognitive Neuroscience and Neuroimaging منتشر شده است.

کد خبر 376837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.