۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
زخم کم‌کاری بر پیکر "هفده‌ تن"

گلپایگان _ غربت این روزهایش هیچ شباهتی با شکوه گذشته‌اش ندارد، زخمی بر بلندای باصلابتش نشسته که اگر درمان نشود، ممکن است قامتش را زیر تند باد روزگار خم کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، پس از ۴۰۰ سال همچنان استوار و پابرجاست. مغرور از گذشته‌ای پرافتخار و به آینده‌ای پرصلابت می‌اندیشد که در این مرز و بوم دارد. «هفده‌تن» بخشی از هویت یک قوم است که در طول تاریخ فراز و فرودهای بسیار از سر گذرانده و از زیر بار حوادث کمر راست کرده و به پیکار آن رفته است. 

محمد سلماسی، کارشناس مرمت آثار تاریخی می‌گوید: امامزاده هفده‌تن از بناهای قرن یازدهم هجری قمری و زمان شاه‌عباس اول صفوی است و بقعه آن بر اساس نوشته کتیبه‌ سردر آن در سال ۱۰۳۲ هجری قمری ساخته شده است.

وی می‌افزاید: کاشی‌کاری روی بنای هشت گوش بقعه گنبد از نظر ساختمانی و تزئین باشکوه و زیباست و کتیبه منظوم مفصلی در توصیف شاه عباس اول صفوی در این بنا به یادگار مانده است و حاکی از احداث این بقعه به دستور امام‌قلی‌خان، سردار معروف آن دوران است.

این کارشناس مرمت آثار تاریخی ادامه می‌دهد: در انتهای حیاط هفده‌تن کتیبه کاشی‌کاری معرق نفیسی قرار دارد و در قسمت سردر، چوب منبت‌کاری شده زیبایی به چشم می‌خورد که روی آن آیات قرآن و گل و بوته در قالب پنجره حک شده است که از این حیث یکی از شاهکارهای منحصر به ‌فرد دوران صفویه محسوب می‌شود.

سلماسی تصریح می‌کند: بر اساس شجره‌نامه موجود در آستان، هفده امام‌زاده در  این مکان مدفون هستند.

در سال‌های اخیر  گنبد امامزاده هفده‌تن مرمت شد، اما به دلیل رعایت نکردن اصول فنی و استفاده نکردن از مصالح مرغوب پس از گذشت چهار سال از مرمت در بارش‌های بهاری امسال دوباره آسیب دید.

پیمانکار میراث تخلف کرده است

حجت الاسلام عباس نصیرالاسلامی، رییس اداره اوقاف و امورخیریه گلپایگان می‌گوید: در بارش‌های بهاری گنبد و سقف آستان امامزاده هفده‌تن آسیب جدی دیده است، میراث فرهنگی در سال۱۳۹۴ با پیمانکار قراردادی منعقد کرد که بخشی از هزینه را میراث فرهنگی و بخش زیادی را اداره اوقاف پرداخت کرد، اما دفتر فنی اداره‌کل اوقاف مرمت را تایید نکرده است.  

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر گنبد حتی قسمت بالای ساق با وجود اینکه استحکام داشت ترک برداشته است که باید مجددأ عایق‌بندی و در تعمیر آن از مصالح  آجر مرغوب و سرامیک فایبرگلاس استفاده شود.

رییس اوقاف و امور خیریه گلپایگان می‌افزاید: در آمد و نذورات امامزاده هفده تن باید مجددأ صرف مرمت گنبد شود که جای تأسف دارد، پیمانکاری که با میراث قرار داشته قواعد بازسازی را رعایت نکرده که اکنون بخش اعظمی از گنبد دچار آسیب شده است.

نصیرالاسلامی خاطرنشان می‌کند: مرمت گنبد امامزاده هفده‌تن حداقل ۵۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد که البته این هزینه به‌جز هزینه مرمت قسمت طرح‌های نقاشی تاریخی داخل گنبد است که دچار آسیب شده، است.

وی اظهار می‌کند: اوقاف در نظر داشت سال ۹۸ نمای امامزاده ناصربن‌علی (ع) را مرمت کند، اما هزینه اضافی مرمت گنبد هفده‌تن برنامه این پروژه را با تأخیر مواجه کرد و چون با نفوذ رطوبت و نم مواجه هستیم مرمت گنبد دوپوش هفده‌ تن را در اولویت قرار دادیم.

رییس اوقاف و امورخیریه گلپایگان می‌گوید: این امامزادگان جزو بناهای تاریخی هستتد و اداره میراث فرهنگی بر آن‌ها و عملیات مرمت آن‌ها نظارت می‌کند و هزینه بازسازی آن را اداره اوقاف باید  بپردازد که در سال ۹۴ مرمت این بنا را به درستی انجام نداده است.

کوتاهی از طرف میراث فرهنگی نبوده است

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مصطفی قانونی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان تأکید می‌کند: ادارات میراث فرهنگی و اوقاف در سال ۹۴ به صورت مشارکتی برای مرمت گنبد امامزاده هفده‌تن با پیمانکار قراردادی منعقد کردند که کاشی‌کاری قسمت ساق گنبد با اعتبار اداره میراث انجام شده است و اکنون هیچ گونه مشکلی ندارد.

وی می‌افزاید: قسمت قوسی تاق گنبد تأمین اعتبار آن برعهده اداره اوقاف بود و پس از چهار سال هنوز به پیمانکار پرداخت نشده است، زیرا در حین کار با پیمانکار به مشکل برخوردند.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی گلپایگان تصریح می‌کند: در بارش‌های بهاری امسال ساق گنبد آسیب دیده است و قرار شده که این قسمت دوباره با هزینه اوقاف و با نظارت میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شود.

کد خبر 376836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.