۱۹۵۰ زوج اصفهانی در انتظار پذیرش فرزندخوانده

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: یک هزار و ۹۵۰ زوج در استان اصفهان در لیست انتظار فرزندخواندگی هستند که در سال‌های گذشته تشکیل پرونده داشته‌اند تا مورد مناسب برای آنها انتخاب شود، اما چون تعداد این کودکان کم است تا حدودی مدت زمان انتظار طولانی است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص کودکان حاضر در شیرخوارگاه‌های اصفهان اظهار کرد: شیرخوارگاه مختص پذیرش کودکانی است که به تشخیص مقام قضایی بی‌سرپرست یا مجهول‌الهویه هستند یا اینکه سرپرست موثری ندارند.

وی با بیان اینکه دسته‌ای از این کودکان بدسرپرست هستند، افزود: والدین این کودکان به دلایل مختلف توان حضانت ندارند. کودکان از بدو تولد تا سه سالگی در شیرخوارگاه پذیرش می‌شوند، در استان اصفهان یک مرکز در شهر اصفهان است که کودکان بدسرپرست یا بی‌سرپرست شهرستان‌ها را هم پذیرش می‌کند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مراکزی هم برای کودکان سه تا شش سال در بهزیستی وجود دارد، تصریح کرد: کودکان مجهول‌الهویه و بی‌سرپرست به خانواده‌هایی که متقاضی فرزندپذیری هستند سپرده می‌شوند، اما بیشتر کودکانی که به شیرخوارگاه سپرده می‌شوند، معمولا پدر و مادر دارند اما والدین آنها به دلایل مختلفی شامل زندانی بودن، اعتیاد، بیماری روانی و غیره طبیعی و موثر نیستند.

فرزندخواندگی کودکان معلول و بیمار در حال افزایش است

وی با اشاره به اینکه در موارد بسیاری کودکان به دلیل معلولیت یا بیماری از طرف خانواده‌ها کنار گذاشته می‌شوند، اظهار کرد: از بین ۲۸ کودکی که در شیرخوارگاه اصفهان حضور دارند، ۱۱ کودک دچار معلولیت هستند که به دلیل معلولیت سرراه گذاشته شده‌اند و این تعداد کودک معلول حتی اگر مجهول‌الهویه هم باشند در اولویت انتخاب خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی نیستند.

ناجی با بیان اینکه مواردی هم بوده که تنها کودکان دچار بیماری یا معلولیت را به فرزندی قبول کرده‌اند، افزود: البته موضوع فرزندخواندگی کودکان بیمار و معلول به دلیل نگاه معنوی به این موضوع شروع شده تا حدی که سال گذشته دو کودک فلج مغزی را به فرزندخواندگی قبول کردند بعد از آن دو کودک مبتلا به ایدز مورد سرپرستی واقع شدند همچنین هفته گذشته یک کودک دچار هپاتیت به را به فرزندخواندگی قبول کردند که امیدواریم این روند انسانی ادامه و تداوم یابد.

وی با اشاره به اینکه تعداد کودکان شیرخوارگاه متغیر است، در خصوص تعداد افراد در نوبت فرزندخواندگی، اظهار کرد: یک هزار و ۹۵۰ زوج در استان اصفهان در لیست انتظار فرزندخواندگی هستند که از سنوات گذشته تشکیل پرونده داشته‌اند تا مورد مناسب برای آنها انتخاب شود، اما چون تعداد این کودکان کم است تا حدودی مدت زمان انتظار طولانی است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص تعداد واگذاری کودکان به فرزندخواندگی گفت: در سال گذشته ۲۶ کودک به فرزندخواندگی سپرده شد و افراد متقاضی فرزند از سال ۹۰ در لیست نوبت سرپرستی فرزند هستند که به همین دلیل الگوهایی تحت عنوان واگذاری موقت کودکان به خانواده‌های متقاضی تعریف شده است.

واگذاری موقت فرزند راهکار کاهش زمان انتظار

وی با بیان اینکه زوجین بیشتر متقاضی فرزند دائم بودند، تصریح کرد: این خانواده‌ها وقتی متوجه کم بودن تعداد کودکان در واگذاری دائم را متوجه شدند متقاعد شدند تا از این الگو هم پیروی کنند که سال گذشته در مقابل ۲۶ واگذاری دائم ۱۳۵ واگذاری موقت داشته‌ایم.

ناجی با تاکید بر اینکه تعداد واگذاری در فرزندخواندگی موقت چند برابر واگذاری در فرزندخواندگی دائم است، اظهار کرد: ممکن است شرایط خانواده اصلی و زیستی کودک به سامان نشود قطعا کودک زمان بیشتری نزد خانواده موقت خود می‌ماند و حتی ممکن است در مواردی خانواده اصلی کودک صلاحیت لازم برای سرپرستی را کسب نکند و کودک نزد خانواده موقت بماند و تبدیل به فرزند خوانده دائم شود به همین دلیل خانواده‌های متقاضی فرزند از این طرح مراقبت مشارکتی استقبال کرده‌اند. بیشتر خانواده‌های متقاضی، خواهان فرزند دختر هستند.

۳۹ مرکز شبه‌خانواده در استان اصفهان فعال است

وی افزود: یک ساختمان جدید شیرخوارگاه توسط خیرین در حال ساخت است که تا چندماه آینده این مرکز جدید آماده خواهد بود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص مراکز شبه‌خانواده گفت: کودکان سنین بالاتر که به فرزندخواندگی قبول نشده‌اند یا در سنین بالاتر به تشخیص قضایی برای بهزیستی فرستاده می‌شوند در این مراکز شبه خانواده یا خانه‌های کودک‌ونوجوان نگهداری می‌شوند که تعداد این مراکز در کل استان ۳۹ مرکز است که ۱۶ مرکز مختص شهر اصفهان است.

وی با بیان اینکه این مراکز توسط خیرین و با نظارت بهزیستی اداره می‌شوند، خاطرنشان کرد: در این ۳۹ مرکز شبه خانواده کل استان ۴۳۱ کودک و نوجوان اقامت دارند.

کد خبر 376825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.