۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
رنج دیار نون

نجف‌آباد _ انبوهی از کاغذ با امضاهای رنگارنگ را در کیف چرمی کوچکی گذاشته و هرروز میهمان یک اداره است. دست‌رنج یک عمرش با دستلاف یک روزه سیل بر باد رفته و اینک او مانده و کوهی از وعده‌ها و دنیایی از انتظارها...

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف‌آباد، دستان پینه بسته و صورت آفتاب‌سوخته‌اش حکایت از رنج سالیان دارد که شب و روز در پی لقمه نانی حلال، رنج کار بر خویش هموار کرده است. قرین روزهایش بیل و مزرعه و شخم و گاوآهن بوده و همدم شبانگاهش ستارگان و زلالی آبی که با آن کام تشنه مزرعه را سیراب کرده است.

عمری را به امید روزگاری بهتر در مزرعه کوشید و زحمت روز را به امید شبانگاه پیوست، اما ناگاه قهر طبیعت دامنش را گرفت و دست‌مایه رنج سالیانش را به باد داد. حالا به جای برداشت محصول در مزرعه باید امضاهای رنگارنگ مسئولان را به امید جبران بخشی از محصول گردآورد.

دیار نون دیروز طغیان آب و سیلاب را به نظاره نشست و امروز رنج کشاورزان و دامدارانی که به امید دریافت بخشی از خسارت خود، پله‌های ادارات را بالا و پایین می‌روند و چشم انتظار جامه عمل هستند تا مسئولان بر تن وعده‌ها پوشانند.

 متأسفانه امکان پرداخت کامل خسارت‌ها وجود ندارد!

همتعلی انصاری، مدیر جهاد کشاورزی نجف‌آباد در این باره به ایمنا می‌گوید: ارزیابی سه تیم از کارشناسان شهرستان نشان می‌دهد سیل اخیر بیش از سه میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان به زیرساخت‌های بخش کشاورزی شهرستان در دو بخش مرکزی و مهردشت خسارت زده است.

انصاری اظهار می‌کند: در ارزیابی صورت گرفته از مزارع، دامداری‌ها و باغات نقاط آسیب‌دیده، مشخص شد که بیشتر خسارات به زیرساخت‌های بخش کشاورزی همچون قنات‌ها، جاده‌های ارتباطی و کانال‌های انتقال آب وارد شده که متاسفانه بیشتر آن‌ها نیز فاقد پوشش بیمه‌ای بوده‌اند.

وی با اشاره به ارایه گزارش کامل این خسارت‌ها به فرمانداری شهرستان و مدیریت بحران جهاد کشاورزی استان، تصریح می‌کند: در اینگونه حوادث امکان پرداخت کامل خسارت‌ها وجود ندارد، اما خوشبختانه دولت در این موضوع با سرعت خوبی عمل کرده و تا این لحظه بیش از ۲۵۰ میلیون تومان برای جبران خسارت‌ها اختصاص پیدا کرده و از همین محل ساخت چندین دهنه پل و بهسازی شش رشته قنات که دارای اولویت بوده‌اند با همکاری کشاورزان و پیمانکار بخش خصوصی به زودی آغاز خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی نجف‌آباد یکی از دلایل بیمه نبودن این زیرساخت‌ها را مالکیت عمومی آن‌ها توسط شرکت‌های تعاونی روستایی، اهالی روستا یا بهره‌برداران می‌داند و اضافه می‌کند: درختان هسته‌دار مانند بادام، گیلاس و آلبالو از جمله محصولاتی هستند که هر ساله به دلیل سرمازدگی دچار خسارت‌های سنگین می‌شوند، اما متاسفانه به دلایلی مانند نبود فرهنگسازی صحیح و نارضایتی کشاورزان از تناسب نداشتن خسارت پرداختی در مقایسه با زیان‌های وارد شده تمایل زیادی به بیمه محصولات خود ندارند.

مدیر جهاد کشاورزی نجف‌آباد خاطرنشان می‌کند: به عنوان مثال در سیل اخیر یکی از واحدهای دامداری شهرستان تخریب شد و این در حالی است که بیمه در ازای یک دام سنگین که بیش از 15 میلیون تومان ارزش دارد، حدود سه میلیون تومان خسارت می‌پردازد.

انصاری می‌گوید: طبق روال همیشگی درخواست‌های مطرح شده در کمیته‌ای ویژه در شهرستان بررسی و آن‌هایی که واجد شرایط باشند برای بررسی نهایی و صدور دستور پرداخت به کارگروه استان متشکل از کارشناسان کشاورزی و نمایندگان بانک‌های عامل ارجاع داده می‌شود.

وی اضافه می‌کند: با وجود انجام همه این مراحل و ابلاغ‌های قانونی صورت گرفته متاسفانه بانک‌های عامل عملکرد مناسبی در این خصوص نداشته‌اند و تاکنون مبلغ ناچیزی از تسهیلات مورد انتظار پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نجف‌آباد یادآور می‌شود: این شهرستان در حال حاضر دارای چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغات میوه، سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین زراعی و بیش از ۶۶۰ واحد دامداری سنگین است.

گلایه کشاورزان از صندوق‌های بیمه

به نظر می‌رسد بخشی از دلایل اقبال اندک به بیمه‌های کشاورزی را باید در تناسب نداشتن خسارت‌های پرداختی با حق بیمه‌های دریافتی دانست.

حاج‌محمود لطفی از کشاورزان منطقه می‌گوید: چیزی که بیمه پرداخت می‌کنه با خسارتی که به باغ و مزرعه رسیده اصلا یکی نیست، اگه اصلا بیمه نشیم راحت‌تریم. وقتی باغ و زراعت‌ بیمه کردیم، مجبوریم برای گرفتن این چندرغاز، هزار بار بریم و بیاییم و منت این و اون را بکشیم. اصلا صرف نمی‌کنه.

علی اسفندیاری از دیگر کشاورزان منطقه هم می‌گوید: کار بیمه‌ها از اول اشتباه بوده. وقتی خسارتی به مزرعه و باغ مردم می‌رسه به جای اینکه به هرکس خسارت بیشتری دیده پول بیشتری داده بشه، به همه یک مقدار پول می‌دند که به نظر من اشتباهه. 

حیدر سالمی کشاورز جوان نجف آبادی خاطرنشان می‌کند: توی یک برنامه تلویزیونی دیدم که مجری می‌گفت وقتی کشاورز تعرفه کمتر بده، پول خسارت کمتری هم می‌گیره. این حرف درستی نیست چون یک عده از کشاورزها که تعرفه بالا را هم دادند در حد و اندازه ما که تعرفه کم را واریز کردیم خسارت گرفتند.

پرداخت ۴میلیارد تومان خسارت برای آنفلوآنزای فوق حاد

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که علی شفیع‌زاده، کارشناس شرکت بیمه طرف قرارداد جهاد کشاورزی نجف‌آباد می‌گوید: بیمه کشاورزی از مهم‌ترین ابرازهای حمایتی دولت محسوب می‌شود، اما تاکنون آن‌گونه که شایسته است عملیاتی نشده و در این شهرستان با وجود گستردگی باغات، زمین‌های زراعی و واحدهای دامداری و پرورش طیور، تعداد محدودی از بهره‌برداران اقدام به بیمه محصولات خود کرده‌اند.

وی با اشاره به عقد ۱۲۸ فقره بیمه‌نامه در بخش طیور و تحت پوشش قرار گرفتن بیش از دو میلیون قطعه انواع طیور در این شهرستان، یادآور می‌شود: در سال گذشته چند واحد پرورش مرغ تخم‌گذار شهرستان به عنوان کانون شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان شناخته شدند و به همین دلیل مرغ‌های موجود در آن‌ها به صورت کامل معدوم شدند و متعاقب آن واحدهایی که دارای بیمه‌نامه بودند، بیش از چهار میلیارد تومان خسارت دریافت کردند.

کارشناس شرکت بیمه بر حمایت و تلاش همه دستگاه‌های متولی در این بخش برای افزایش فرهنگ استفاده از بیمه تاکید می‌کند و می‌افزاید: در سال جاری بیش از ۵۰۰ تنه درخت در سطح ۲۷۷ هکتار به همراه ۶۷۷ هکتار انواع باغات در قالب هزار و ۴۲۰ فقره بیمه‌نامه تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته‌اند.

شفیع‌زاده خاطرنشان می‌کند: بیش از ۲۴۰ فقره بیمه نامه برای ۷۰۰ هکتار زمین زراعی صادر شده و در بخش دام نیز در ۱۰۲ فقره بیمه نامه شاهد ایجاد چتر پوششی بیمه برای بیش از هشت هزار و ۶۰۰ راس انواع دام بوده‌ایم.

کد خبر 376808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.