یک میلیون گونه گیاهی و جانوری جهان در معرض انقراض

بیش از ۹۰ درصد محصولات بومی کشاورزی و نیمی از حیوانات خانگی طی ۱۰۰ سال گذشته منقرض شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز ۲۲ می (یکم خردادماه) روز جهانی تنوع زیستی است. براساس برآوردها بین پنج تا ۳۰ میلیون گونه زیستی در زیست کره زمین زندگی می کند.  

سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۳ با هدف افزایش آگاهی و حساسیت افکار عمومی نسبت به اهمیت وجود گونه های مختلف زیستی کره زمین، این روز را روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری کرد با این وجود و در حالی که امروزه ارزش تنوع زیستی و اهمیت آن برای نسل فعلی و آینده در سطح جهانی شناخته شده است، اما بشر همچنان با اقداماتش سبب کاهش شمار سایر جانداران و گونه های زیستی زمین می شود. بسیاری از دانشمندان معتقدند زمین در اغاز ششمین انقراض بزرگ قرار دارد که نخستین عامل اصلی آن انسان است. 

ششم می سال جاری  یعنی حدود سه هفته پیش، گروهی از کارشناسان سازمان ملل پس از سه سال تحقیق گزارشی تکان دهنده در ۱۸۰۰ صفحه در خصوص تنوع زیستی زمین منتشر کردند که نشان می دهد حدود ۷۵ درصد از زیستگاه‌های طبیعی زمین و ۶۶ درصد از محیط دریایی کره زمین بر اثر تغییرات کاربری و فعالیت‌های بشر از بین رفته است که در نتیجه این تخریب ها منجر به انقراض تنوع زیستی زمین می شود.  

براساس این گزارش خطر نابودی، طبیعت و تنوع زیستی زمین را تهدید می کند و به طور بی سابقه ای روند انقراض گونه ها افزایش یافته است، در حال حاضر یک میلیون گونه جانوری و گیاهی ازهشت میلیون گونه شناخته شده زمین در خطر انقراض قرار دارند، از قرن شانزدهم میلادی تاکنون حدود ۶۸۰ گونه مهره دار منقرض شده و هم اکنون بیش از ۴۰ درصد دوزیستان، ۳۳ درصد صخره های مرجانی و بیش از یک سوم پستانداران در معرض نابودی هستند. 

از نظر کارشناسان تخریب زیستگاه‌ها، از بین بردن محیط های طبیعی و بهره برداری بیش از حد از منابع، شکار و صید حیات وحش، جنگل زدایی، ساخت و ساز و توسعه شهرنشینی، تغییرات اب و هوایی بر اثر استفاده از سوختهای فسیلی و همچنین گسترش گونه های مهاجم در طبیعت پدیده ها و دلایل نابودی تنوع زیستی زمین به شمار می روند.   


تنوع زیستی ما، غذای ما، سلامتی ما !  

براساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد طی ۱۰۰ سال گذشته بیش از ۹۰ درصد محصولات بومی و سنتی کشاورزی و نیمی از نژاد حیوانات خانگی ناپدید شده اند. در حقیقت تنوع زیستی کشاورزی نیز در حال از بین رفتن است. سیستم تولید محصولات غذایی متنوع محلی و سنتی وضعیت نامطلوبی دارد.

"تنوع زیستی ما، غذای ما، سلامتی ما" عنوانی است که امسال برای روز جهانی تنوع زیستی انتخاب شده که براساس اصول توسعه پایدار است و البته بی ارتباط با هشدار اخیر کارشناسان سازمان ملل در خصوص از بین رفتن تنوع زیستی زمین نیست زیرا نابودی تنوع زیستی زمین، بهداشت و سلامت انسان را تهدید می کند، سیستم غذایی و سلامت ما به تنوع زیستی و اکوسیستم سالم وابسته است، کیفیت هوا، آب شرب و مواد غذایی از منابع زمین تامین می شود، از دست دادن رژیم غذایی متنوع به طور مستقیم با انواع بیماری ها مختلف از جمله دیابت، چاقی و سوتغذیه ارتباط دارد و از سوی دیگر به دنبال انقراض گونه های زیستی، گیاهان دارویی بسیاری نیز از بین می رود که طب سنتی را تحت تاثیر قرار می دهد. 

با این حال دانشمندان می گویند هنوز هم برای نجات زمین و حفظ تنوع زیستی آن دیر نشده، به گفته آنها با مدیریت صحیح منابع آب و خاک، صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع طبیعی، تغییر رژیم غذایی، گرایش به مصرف غذاهای گیاهی و پرهیز از مصرف زیاد گوشت و لبنیات و توسعه کشاورزی پایدار می تواند از جمله راهکارهایی برای حفظ تنوع زیستی زمین و جلوگیری از تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن باشد.  

کد خبر 376806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.