معامله‌ بر سر تکه‌ای از بدن

۲۷ ساله هستم و ورزشکار، مغز استخوان، کبد و کلیه خود را برای فروش گذاشته‌ام. برای تبلیغ و زودتر به فروش رساندن اعضای بدنم من را حمایت کنید همه قیمت‌ها نیز توافقی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "مغز استخوان" نام مستعاری است که در فضای مجازی برای خود انتخاب کرده است. به گفته خودش ساز ناخوش زندگی کارد به استخوانش رسانده است. الگوی خود برای فروش اعضای بدن برای حل مشکلات زندگی اش را بر گرفته از آثار سینمایی و تلویزیونی اواخر دهه ۷۰ می‌داند. هر چند آن روزها تنها بازار فروش کلیه داغ بود، اما حالا تصمیم تلخ فروش عضوی از بدن به فروش " قرنیه چشم" و "مغز استخوان" رسیده است،  مسئله‌ای که آنقدر صریح در رسانه‌ها بیان می‌شود که خیلی اوقات بازخورد منفی را از پس آن می‌زداید.

پر واضح است تا کارد به استخوان کسی نرسیده باشد دست به چنین اقدامی نمی‌زند. جدای از نفس این عمل که جای تفکر عمیق در چرایی آن دارد، درگیر شدن این خرید و فروش‌ها با دلال و دلال بازی‌ها و برپایی بازار سیاه فروش اعضای بدن و ایجاد چرخه مالی پر رونق پیرامون آن، درد مضاعفی است که در بطن اهدای عضو با نیت کسب پول شکل گرفته است.

حالا که علاوه بر در و دیوار خیابان‌ها، شبکه‌های مجازی نیز از آگهی فروش اعضای بدن پر شده است، در دید بودن این ماحصل آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی شاید زنگ خطر را برای جلوگیری از سوداگری بازار فروش اعضای بدن به صدا درآورد.

هشتگ‌ها و پست‌های مشخص، احتمالا محل رجوع بسیاری از متقاضیان عضو پیوندی است، آنان می‌توانند برای معامله بر سر تکه‌ای از بدن فرد دیگر گروه خونی مورد نظر خود را از میان صدها پست و کامنت در صفحات مختلف پیدا کنند و با شماره‌ تلفنی که در ادامه اطلاعات فرد آمده تماس بگیرند و بر سر مبلغ آن به توافق برسند.

خرید و فروش‌ اعضای بدن بیشتر شامل  کبد و کلیه می‌شود و نرخ آن بین ۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در نوسان است، اما همه می‌گویند اینجا همه نرخ‌ها توافقی است.

سالانه ۱۶ هزار عضو قابل اهدا زیر خاک می‌رود

کتایون نجفی زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران به وقوع سالانه هشت هزار مرگ مغزی در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: نیمی از این افراد امکان اهدای عضو دارند و در مجموع می‌توانند جان ۱۶ هزار نیازمند عضو را نجات دهند.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که خانواده کمتر از ۱۵ درصد از بیماران مرگ مغزی در کشور راضی به اهدای عضو می‌شوند، در این زمینه نیازمند آگاه‌سازی و فرهنگسازی هستیم، ضمن اینکه کادر بیمارستان نیز در خصوص ترویج فرهنگ اهدای عضو تاثیر بسزایی دارند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران همچنین به مرگ روزانه ۱۰ نفر از افراد نیازمند پیوند عضو در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: بهرین راهکار جلوگیری از این میزان مرگ و میر ترغیب خانواده افراد مرگ مغزی به اهدای عضو است.

اما می‌توان گفت از سوی دیگر بازار سیاه خرید و فروش عضو نیز بر تامین احتیاج بیماران نیازمند عضو سایه انداخته است، به گونه‌ای که گردانندگان این بازار تعیین کننده نرخ هستند و در بسیاری موارد نرخ‌ها را به صورت ناجوانمردانه‌ای بالا می‌برند به گونه‌ای که فرد نیازمند با فروش همه اموالش هم نمی‌تواند بخشی از این هزینه را تامین کند، این روزها این نوع خرید و فروش بیشتر در فضای مجازی باب شده است.

دانشگاه علوم پزشکی باید ناظر بر خرید و فروش عضو در فضای مجازی باشد

چگونگی نظارت بر بازار خرید و فروش اعضای بدن در فضای مجازی موضوعی است که رییس پلیس فتا استان اصفهان از آن اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید: گزارشی مبنی بر این نوع خرید و فروش در دست نداریم.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی، نظارت بر این بازار را بر عهده دانشگاه علوم پزشکی می داند و می‌گوید: این امر مربوط به حوزه سلامت است، یکی از خواسته‌هایی که داریم این است که دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه نظارت داشته باشد و این موضوعات را به پلیس فتا گزارش دهد.

وی با بیان اینکه تا کنون پرونده خاصی در خصوص خرید و فروش اعضای بدن در فضای مجازی در پلیس فتای اصفهان تشکیل نشده است، تصریح می‌کند: همانطور که دانشگاه علوم پزشکی بر بهداشت اماکن نظارت دارد، باید در فضای مجازی نیز در این خصوص نظارت لازم را داشته باشد و تخلفات را به مسئولان قضایی گزارش دهد.

در معاملات اعضای بدن در فضای مجازی خرید و فروش زیادی نداریم

طاهره چنگیز، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ایمنا می‌گوید: امکان دریافت برخی اعضای بدن از افراد زنده برای پیوند وجود دارد، مانند کلیه که امکان پیوند آن وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: داریم به سمتی پیش می‌رویم که فرآیند پیوند عضو مثلا در خصوص کلیه‌ها از افرادی که دچار مرگ مغزی شده و امیدی به بازگشتشان نیست بهره بگیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه پیوند برخی اعضای بدن مانند قرنیه چشم با دریافت از افراد زنده امکانپذیر نیست، می‌افزاید: اگر این اهدا اتفاق افتد، فرد بینایی خود را ازدست می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: البته به دلیل آنکه ما همچنان پیوند از افراد سالم را ادامه می‌دهیم گاهی نیز ممکن است متقاضیان عضو، درخواست خود را منتشر کنند و فردی برای اهدای عضو به متقاضی اعلام آمادگی کند که در همه آن‌ها نیز خرید و فروش اتفاق نمی‌افتد.

چنگیز اضافه می‌کند: یکی از مشکلات دیگر حوزه پیوند اعضا، درصد قابل توجه فوت شدگان مرگ مغزی است که خانواده آن‌ها اجازه پیوند اعضا را نمی‌دهند درحالی که این اندام‌ها می‌تواند جان چند نفر را نجات دهد.

وی خاطرنشان می‌کند: امیدوارم روزی را ببینیم که این خانواده‌ها بر احساسات خود غلبه می‌کنند و با اهدای اعضای فرد مرگ مغزی شده، اهدای عضو از افراد زنده را کاهش می‌دهند البته با ارتقای سطح بهداشت و پیشگیری می‌توان از بسیاری بیماری‌ها که منجر به پیوند عضو می‌شوند جلوگیری کرد مثلا یکی از عوامل نارسایی کلیه که می‌تواند فرد را به مرحله دیالیز برساند،  فشار خون است که با برخی پیشگیری‌ها در طول زمان احتیاجی به پیوند عضو نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: نیمی از دستگاه‌های دیالیز اصفهان ناکارآمد است/کنترل بازار سیاه فروش کلیه

کد خبر 376707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    1 0
    خیلی دور.. خیلی نزدیک !! چی شد که اینطور شد؟!!!!!