بازی دوگانه کاخ سفید در برابر ایران

جدال توییتری وزیر خارجه ایران با رئیس جمهوری امریکا، بی‌رمقی فضای سیاسی کشور، نقره داغ شدن مستأجران در بازار مسکن و نوع رابطه بانک‌ها و بنگاه‌ها در نظام اقتصادی ایران از مهمترین عناوین روزنامه های امروز سه شنبه-۳۱ اردیبهشت‌ماه-است.

به گزارش ایمنا، دونالد ترامپ در ادامه جنگ روانی علیه ایران یکشنبه شب در پیامی توییتری نوشت: «اگر ایران می‌خواهد بجنگد، این به طور رسمی پایانش خواهد بود. هرگز امریکا را دوباره تهدید نکنید.» برخی رسانه‌ها این توییت را واکنش ترامپ به یک حمله راکتی در بغداد و نزدیک سفارت امریکا دانستند. وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای با اعلام اینکه سفارت این کشور از این حمله آسیبی ندیده، تأکید کرده که «با مقامات ارشد عراقی در این زمینه در ارتباط نزدیک هستند و تحقیقات لازم انجام خواهد شد.» این بیانیه با اعلام اینکه فعلاً کسی مسئولیت این حمله را  قبول نکرده است، گفته: «اگر هر حمله‌ای از سوی نیروها یا عناصر مورد حمایت ایران صورت بگیرد، ما این کشور را مسئول آن تلقی خواهیم کرد و متقابلاً پاسخ خواهیم داد.»

اما تحلیلگران رسانه در امریکا بیش از اینکه توییت او را ناشی از نتیجه آن حمله بدانند، با استناد به سوابق رابطه توییت‌های ترامپ با گزارش‌ها و تحلیل‌های شبکه فاکس نیوز که گویا تنها منبع خوراک اطلاعاتی رئیس جمهوری امریکا قرار دارد، این توییت را تحت تأثیر گزارشی دانستند که تنها ۹ دقیقه پیش از توییت او از فاکس نیوز پخش شده بود.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به جدال توییتری وزیر خارجه ایران با رئیس جمهوری امریکا اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«هرگز یک ایرانی را تهدید نکن». محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به توییت دونالد ترامپ نوشت: «دونالد ترامپ به تحریک تیم بی، امید دارد به چیزی دست یابد که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزین در آن ناکام بوده‌اند. ایرانیان هزاران سال سربلند ایستاده‌اند و متجاوزین همه رفته‌اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی‌ها برای نسل‌کشی، ایران را پایان نخواهد داد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. احترام را آزمایش کن، جواب خواهد داد.»

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی دلایل بی‌رمقی فضای سیاسی کشور  پرداخت و با فعالان سیاسی به گفت و گو نشست و در تیتر یک خود نوشت: «گفت‌وگو پیش‌شرط مشارکت حداکثری» روزنامه ابتکار در ادامه آورده است: حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و رئیس کمیته اطلاع‌رسانی خانه احزاب، در پاسخ به این سوال که مقصران اصلی چنین شرایطی چه کسانی هستند، می‌گوید: هر دو جریان سیاسی بدهکار مردم هستند. به‌خصوص درباره عدم تحقق شعارهایی که در رابطه با شرایط معیشتی به مردم داده شد اما موفق نشدند. بخشی از این بی رمقی فضا را جریان‌های سیاسی مقصر هستند چرا که بدون برنامه و مدیریت بحران، با امکاناتی که در اختیار داشتند، نتوانستند آنطور که انتظار می‌رفت پاسخگوی مطالبات مردمی باشند. یک بخش دیگر هم برمی‌گردد به شرایطی که کشور و منطقه دارد، از جمله تحریم‌های آمریکا که مانعی بر سر مسائل کشور به خصوص مسائل اقتصادی است. با این حال مردم انتظار دارند که جریان‌های سیاسی کشور که مدعی مطالبات مردمی هستند در چنین شرایطی اختلافات بین خودشان را کنار گذاشته و با وحدت و انسجام بیشتری کمک کنند که از این بحران عبور کنیم. 

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز به بررسی نوع رابطه بانک‌ها و بنگاه‌ها در نظام اقتصادی ایران پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «الگوی رفتاری در بازار وام». روزنامه دنیا اقتصاد در ادامه آورده است: در حضور یک مکانیزم اعتبارسنجی، رابطه بانک‌ها و بنگاه‌های متقاضی وام بر مبنای رتبه اعتباری این بنگاه‌ها که شاخصی از میزان ریسک هر یک از مشتریان است، شکل می‌گیرد. اما چنین شاخص‌هایی هنوز در اقتصاد ایران رواج نیافته است. پس در اقتصادی همانند ایران، وام‌ها بر چه مبنایی به بنگاه‌ها اختصاص داده می‌شود؟ یک پژوهش که به همت پژوهشکده پولی و بانکی انجام شده، تلاش کرده با استفاده از اطلاعات شرکت‌های بورسی درخصوص بده‌بستان وام بانکی به این سوال پاسخ دهد. نتایج نشان می‌دهد که با کاهش ریسک نقدینگی و بهبود نسبت‌های مالی فرصت‌های تسهیلاتی کم‌هزینه‌تری در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار خواهد گرفت. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد در شرایط عدم‌تقارن اطلاعاتی بانک‌ها و بنگاه‌ها ترجیح می‌دهند تغییری در رابطه مالی خود ایجاد نکنند. در چنین شرایطی رابطه بنگاه اقتصادی با یک بانک غالب تقویت‌شده و این بانک به وام‌دهنده اصلی بنگاه بدل خواهد شد. البته به‌نظر می‌رسد که بانک‌ها در انتخاب مشتریانشان یک حد اعتباری نانوشته دارند؛ چراکه به‌نظر می‌رسد همزمان با بزرگ‌تر شدن بنگاه‌ها از تمایل بانک‌ها به ایفای نقش به‌عنوان بانک تسهیلات‌دهنده غالب کاسته می‌شود. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که سلامت بانک و بنگاه در یک رابطه دوسویه بر هم اثرگذار است.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز را به افزایش شدید اجاره مسکن اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«نقره داغ شدن مستأجران در بازار مسکن» روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیح داد: سال گذشته در اثر افزایش اجاره بها، عده‌ای از مستأجران در تهران ترجیح دادند تا به مناطق حاشیه شهر یا شهرهایی نظیر کرج کوچ کنند. این کوچ اجباری، قیمت اجاره بها در آن مناطق یا شهرها را نیز به علت افزایش یکباره تقاضا برای اجاره، افزایش داد. مستأجران امسال، سال دشواری برای یافتن سرپناه دارند و این رویه کوچ اجباری، احتمالاً در سال جاری نیز برای عده‌ای از مستأجران ساکن در کلان‌شهرها روی دهد.دولت مطلقاً هیچ کنترلی در بازار اجاره انجام نمی‌دهد و این آزادسازی کامل بازار اجاره باعث فشار بسیار زیاد بر مستأجران شده است. با وضعیتی که هم‌اکنون در بازار خرید و فروش و اجاره مسکن حکم‌فرما است شاید تنها راه نجات مستأجران این باشد که دولت برای مهار قیمت اجاره، قانون وضع کند و مانع از این شود که مالکان یا بنگاه‌های املاک، از مستأجران اجاره‌های نجومی مطالبه کنند. در جامعه‌ای که قیمت نان و گندم مشمول نرخ‌گذاری دولتی است، چرا قیمت‌گذاری لوازمِ رفعِ نیاز مهمی مثل سرپناه باید به هرج و مرجِ بازار سپرده شود و هیچ نظارت و کنترلی روی آن صورت نگیرد؟  

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز به بررسی توییت تهدیدآمیز ترامپ علیه ایران را در گفت‌وگو با «علی بیگدلی» کارشناس مسائل بین‌الملل پرداخت در عکس یک خود نوشت: «تهدید توخالی» این کارشناس مسائل سیاسی ضمن انتقاد از برخی تندروهای داخلی، گفت: «به نظر من برخی تندروهای داخلی که افراطی نیز هستند، باید مراقب سخنانشان باشند. منطق سیاست بر پاشنه تهدید نمی‌چرخد، شاید تهدید بخشی از سیاست باشد، اما همه سیاست نیست». 

او در ادامه گفته است:«چون هر اظهار نظری ممکن است منافع ملی ما را به خطر بیندازد؛ اگر اعتقادی به نظام سیاسی در ایران داریم، دیگر نیازی نیست سخنان غیرکارشناسانه‌ای مطرح کنیم که باعث زحمت دستگاه دیپلماسی ما شود. به هر حال تمام نیروهایی که در خدمت دولت یا نظام هستند از یک سری فیلترها رد شده‌اند و مورد تایید دولت و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هستند». 

او در پایان گفت: « در صورت بروز یک جنگ میان ایران و ایالات متحده بدون شک، رقبای اقتصادی آمریکا تلاش خواهند کرد تا در این درگیری آمریکایی ها را تضعیف کنند تا اقتصاد آمریکا ضربه سنگینی بابت این جنگ متحمل شود».

کد خبر 376670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.