۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
درمان دیابت با امواج فراصوت!

بررسی‌های اخیر محققان آمریکایی نشان می‌دهد که صوت‌نگاری می‌تواند روشی مؤثر برای درمان مبتلایان به دیابت نوع دو باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، صوت‌نگاری شیوه‌ای است که با استفاده از امواج فراصوت با فرکانس بالاتر از سطح شنوایی انسان، می‌توان بعضی بیماری‌ها را درمان کرد. به مدت چندین دهه دانشمندان از این روش تنها به عنوان یک ابزار تشخیصی بهره می‌بردند اما در حال حاضر  آن‌ها در حال بررسی این شیوه برای استفاده در درمان امراض خاص هستند.

محققان دانشگاهGeorge Washington  با انجام تحقیقی بر روی موش‌ها دریافتند که استفاده از امواج فراصوت، یک روش موثر و غیرتهاجمی است که در آن بدون استفاده از دارو می‌توان سطح انسولین را در مبتلایان به دیابت نوع دوم افزایش داد. پژوهشگران امواج فراصوت را از روی پوست شکم موش‌ها به بدن آن‌ها ارسال و از آن برای تحریک ترشح هورمون انسولین از سلول‌های بتا استفاده کردند.

سلول‌های بتا (Beta cells) که در پانکراس وجود دارد، مولکول‌های انسولین را سنتز، ذخیره و آزاد می‌کند و بدین ترتیب برای حفظ میزان طبیعی گلوکز خون، نقش یاری رسانی را ایفا می‌نماید اما در صورت ابتلا به دیابت، از این سلول‌ها انسولین کمی ترشح می‌شود. اگر چه مصرف بعضی داروها می‌تواند به سلول‌های بتا در آزادسازی انسولین کمک کند اما باید توجه داشت که این شیوه درمانی، پرهزینه و زمان‌بر است.

محققان آمریکایی بدون هیچ‌گونه آسیب به پوست، بافت یا اندام‌ موش ها، امواج فراصوت را به داخل بدن آن‌ها ارسال کردند. سپس نمونه‌ خونی موش‌ها را مورد آزمایش قرار دادند. نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد که در این روش، میزان تولید انسولین در بدن موش‌ها به طرز باورنکردنی افزایش می‌یابد.

به گفته محققان استفاده از امواج فراصوت می‌تواند روشی ایمن، کنترل‌شده و هدفمند برای درمان دیابت نوع دو باشد اما با توجه به دیگر وظایف لوزالمعده در ترشح هورمون‌های آنتاگونیست (antagonistic hormones) و آنزیم‌های گوارشی، بررسی‌های بیشتری برای استفاده از آن نیاز است.

کد خبر 376668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.