به دنبال تدوین منشور اجتماعی حقوق کودکان هستیم

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به دنبال تدوین منشور اجتماعی حقوق کودکان هستیم تا حقوق کودک را در چهار چوب فعالیت‌های سمن‌های فعال و خیریه‌ها پیش ببریم زیرا اروپا با تدوین منشور اجتماعی برای کودکان، طی هشت سال ۴۶ درصد از جمعیت کودکان کار کاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا کوروش محمدی ظهر امروز در کارگروه مقابله با کار کودکان در اصفهان با بیان اینکه هدف نهایی تشکیل این کارگروه از بین بردن ریشه‌های اصلی کار کودک، پیشگیری از افزایش کودکان کار و توانمندسازی آنها است، اظهار کرد: شهرداری اصفهان طی سال‌ههای اخیر در حوزه‌های مختلف در زمینه کودکان کار فعالیت‌های پراکنده‌ای داشته در حالی که سمن‌ها نیز به طور پراکنده در حال فعالیت در این حوزه هستند، اما از امروز با تشکیل این کار گروه تمام اقدامات  فعالان مدنی و مدیریت شهری در حوزه کودکان کار ساماندهی می‌شود تا در سایه هم افزایی و همکاری برای رفع این معضل به نتایج مطلوب و اثربخش دست یابیم

وی افزود: برای سمن‌ها و فعالان حوزه کودکان با توجه به تجربه و تخصصی که دارند باید زمینه را فعالیت را فراهم کرد زیرا برخی از سمن‌ها با وجود تجربه و تخصص به دلیل امکانات ناکافی و نبود اعتبارات برنامه‌ها و اهدافشان در زمینه کودکان کار بی نتیجه می‌ماند براین اساس این اساس با تشکیل این کارگروه برای همه اقدامات و برنامه‌ها تصمیم گیری و حمایت می‌شود.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مدیریت شهری در راستای مصوبات این کارگروه و در بستر شهر دوستدار کودک اقدام خواهد کرد زیرا اصفهان به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک در ایران است.

محمدی تصریح کرد: به دنبال تدوین منشور اجتماعی حقوق کودکان هستیم تا حقوق کودک را در چهار چوب فعالیت‌های سمن‌های فعال و خیریه‌ها پیش ببریم زیرا اروپا با تدوین منشور اجتماعی برای کودکان، طی هشت سال ۴۶ درصد از جمعیت کودکان کار کاست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ریشه اصلی وجود کودک کار در جامعه فقر اقتصادی است یا فقر فرهنگی، اظهار کرد: فقر فرهنگی بیشتر از فقر اقتصادی خانواده‌ها  به جامعه‌ای آسیب می‌رساند، زیرا پایین بودن سطح آگاهی و دانش و درست انجام ندادن تکالیف شهروندی خیلی مهم‌تر از فقر اقتصادی و معیشتی است براین اساس نگرانی و تاکید فعالان حوزه کودکان در خصوص آموزش مهم است، ما به دنبال تغییر نگرش در زمینه کار کودکان هستیم و هرگونه نگرش غلط در حوزه کودکان نوعی فقر فرهنگی ااست که نیاز به آموزش و فرهنگسازی دارد

به گزارش خبرنگار ایمنا و بنابر گفته فعالان حوزه کودکان کار حدود ۶۵۰ کودک کار در اصفهان وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد انها اتباع و مهاجران هستند. روز جهانی کودکان کار ۱۲ ژوئن برابر با ۲۲ خرداد ماه هرسال برگزار می‌شود.

گفتنی است این جلسه با حضور رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان و جمعی از فعالان مدنی و سازمان‌های مردم نهاد تشکیل شد. در این جلسه پس از بررسی مشکلات و مسائل کودکان کار در جامعه، سمیه یخچالی و نوید مسائلی از فعالان حوزه کودکان به ترتیب به عنوان دبیر و نایب دبیر کارگروه مقابله با کار کودکان انتخاب شدند.

کد خبر 376641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.