اما و اگرهای بازگشت اصفهان به شهر دوچرخه‌ها

از قدیم الایام بیشتر مردم در خیابان‌های پردرخت و کوچه باغ‌های تنگ و باریک در بافت سنتی شهر خاطرات چرخ‌سواری خود را رقم زده‌اند؛ روزگاری که از دوچرخه به عنوان یک وسیله پرکاربرد در رفت و آمدهای روزانه استفاده می‌شد، اما هنوز هم ردپایی از این فرهنگ در بین آنها دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «شهر دوچرخه ها یا شهر خودروها؟» انگشت شمار هستند افرادی که خواهان استفاده از دوچرخه برای فعالیت روزانه خود نباشند، اما این روزها مسیرهای ناهموار، خیابان‌های ناایمن، اشغال لاین ویژه دوچرخه‌سواران توسط موتورسیکلت‌ها یا حتی خودروها، باعث شده تا شهروندان رغبت چندانی به دوچرخه‌سواری در شهر نداشته باشند.

نکته دیگر این است که احترام به دوچرخه‌سواران از سوی رانندگان خودروها در شهر به خوبی رعایت نمی‌شود و این موضوع باعث افزایش تصادفات درون شهری می شود، البته اگر قوانین سخت‌گیرانه در خصوص تردد دوچرخه‌سواران در خیابان‌ها پا به میدان بگذارد، امنیت دوچرخهسواران برای تردد در شهر نیز افزایش می‌یابد.

هرچند طی سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی برای راهاندازی ایستگاههای دوچرخه در شهر اصفهان انجام شده، اما تا زمانی که مسیرهای ویژه و ایمن برای دوچرخه‌سواران وجود نداشته باشد نمی‌توان آنچنان که باید امیدی به بهره بردن از این وسیله پاک داشت.

شهر بی‌سواد یا بی‌همت؟

«غلامرضا شیران» عضو هیئت علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان در این باره اظهار می‌کند: استفاده از دوچرخه در هر شهری مستلزم وجود برخی شرایط از جمله فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم است.

وی تاکید می‌کند: باندها یا مسیرهای دوچرخه باید به صورت هندسی و با طراحی درست یعنی طراحی آن در قوس، راستا و تقاطع حساب شده و پیوستگی باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان ادامه می‌دهد: در مسیرهای دوچرخه سواری نباید لبه‌های تیز و خطرناک باشد تا دوچرخه‌سوار احساس امنیت کند و این در حالی است که متأسفانه این مسائل هنوز در شهر اصفهان مورد توجه کافی قرار گرفته نشده، از این رو مهندسان جوانی که در مناطق مختلف شهرداری اصفهان حضور دارند باید به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی تصریح می‌کند: وقتی بستر برای اجرای یک طرح آماده نیست یا وقتی مسیری ایجاد، اما کنترلی وجود ندارد و پلیس آنچنان که باید با جدیت اعمال قانون نکند، شهروندان رغبتی برای استقبال از طرح ایجاد شده را ندارند.

شیران با بیان اینکه حجم ترافیک و سرعت خودروها رابطه مستقیمی با استفاده از دوچرخه دارد، تصریح می‌کند: در شهرهایی که ترافیک کمتر بوده و سرعت خودروها کنترل می‌شود، شهروندان بیشتر مایل به استفاده از دوچرخه هستند و احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: وقتی دو شرط لازم برای دوچرخه‌سواران یعنی زیرساخت و قانون وجود نداشته نباشد، به طور طبیعی خودروها وسیله‌نقلیه غالب می‌شود، در این شرایط بی‌شک اتفاق سومی خواهد افتاد و آن اینکه سهم دوچرخه‌سواری در شهر دوچرخه‌ها  کاهش پیدا می کند.

عضو هیئت علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان با بیان اینکه طرح جامع مطالعات دوچرخه‌سواری و شبکه دوچرخه‌سواری اصفهان در سال‌های ۹۲ و ۹۳ مطرح و مطالعات آن انجام شد، می‌گوید: در حال حاضر شهرداری باید سهم هرمنطقه‌ای را مشخص کند تا این طرح به مرحله اجرا برسد.

وی اظهار می‌کند: مسیرهای دوچرخه استانداردهای خاص خود را دارد؛ در مسیر دوچرخه تقاطع و جداسازی آن مشخص شده، از این رو باید گفت که قطعاً شهر بی‌سواد نیست، بلکه شهر برای داشتن چنین ظرفیت‌هایی بی‌همت شده است.  

شیران با بیان اینکه مسیرهای دوچرخه باید توسط کارشناسان مربوطه بازدید و سپس استانداردسازی لازم انجام شود، تصریح می‌کند: نکته دیگر اینکه تا زمانی که پلیس مدیریت سرعت را در دستور کار قرار ندهد، انضباط ترافیکی وجود نداشته باشد و برخی رانندگان با سرعت بالای خودروهای خود یکه‌تازی کنند، باید افراد ساده لوح باشند که سوار دوچرخه شوند، بنابراین توصیه می‌شود مسیرهای دوچرخه سواری در شهر استاندارد و ایمن باشد و حادثه‌خیز بودن یا نبودن آن مورد بررسی قرار گیرد.

بازگشت اصفهان به شهر دوچرخه‌ها

«علیرضا صلواتی»، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در این باره می‌گوید: اصفهان به شهر دوچرخه‌ها معروف بوده و سیاست مدیریت شهری بر این است که به شهر دوچرخهها بازگردد، از این رو در صدد فراهم ساختن زیرساختهای لازم برای تحقق این هدف هستیم.

وی تصریح می‌کند: طراحی‌هایی انجام  شده تا در خیابان‌های اصلی شهر مسیرهای ویژه دوچرخه را ایجاد و به همدیگر متصل کنیم.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه گلایه شهروندان از نبود مسیرهای ایمن دوچرخه در شهر اصفهان کاملاً صحیح است، تاکید می‌کند: ایجاد محدودیت برای خودروهای شخصی باعث ایجاد گلایه بخش دیگری از شهروندان می شود، از این رو سیاست مدیریت شهری اصفهان در سه حوزه فرهنگسازی، تسهیلات برای خرید دوچرخه و فراهم ساختن زیرساختها است.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان برای ترویج استفاده شهروندان از دوچرخه بر استمرار فرهنگسازی تاکید ویژه دارد، میگوید: با سیاست هایی همچون اجرای طرح «هرهفته همرکابی» می توان انگیزه بیشتری برای دوچرخه سواری ایجاد کرد.

صلواتی با اشاره به اجرای «طرح بفرمایید دوچرخه» در شهر اصفهان، خاطرنشان می‌کند: در ایام تابستان امسال با فراهم ساختن زیرساختهای لازم، فروش اقساطی دوچرخه را در قالب طرح «بفرمایید دوچرخه» اجرا خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری می‌کند: تصویب و حمایت مراجع ذی‌ربط بتوان در محدوده‌های مرکزی شهر مسیرهای پیوسته و ایمن دوچرخه را ایجاد کرد تا شاهد تردد امن دوچرخه سواران شهر باشیم.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید می‌کند: برنامه‌ای که برای اصفهان تدوین شده این است که تا سال ۱۴۰۰ اصفهان به شهر دوچرخه ها بازگردد و ۱۰ درصد حمل و نقل توسط دوچرخه انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: باتوجه به استقبال خوب شهروندان از ۱۵ ایستگاه دوچرخه‌ای که تاکنون راه اندازی شده تا پایان سال جاری این تعداد به ۵۰ ایستگاه و تعداد دوچرخه‌ها از ۷۵۰ به دو هزار دستگاه خواهد رسید.

صلواتی خاطرنشان می کند: امیدواریم به زودی در ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و BRT گیره‌های دوچرخه ایجاد و با راه‌اندازی ایستگاه‌های دوچرخه در کنار مترو تبادل و یکپارچهسازی سفر را برای شهروندان در شهر رقم بزنیم.

کد خبر 376617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محبوبه IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    2 0
    از همه این کارها مهمتر این هست که موانع دوچرخه سواری بانوان را بر طرف کنند و جلوی برخوردهای سلیقه ای را بگیرند
  • یک شهروند IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    1 0
    سخت گیری ها برای دوچرخه سواری خانم ها توی شهر ما بیشتر از شهر قم هست، من قم زنان دوچرخه سوار زیاد دیدم اما متاسفانه زنان اصفهانی واهمه زیادی دارند چرا این مشکل حل نمیشه. واقعاً چه فرقی بین سوار شدن خانم ها روی موتور با دوچرخه هست؟؟؟