بیشترین دلیل مراجعات به اورژانس اجتماعی اصفهان چیست؟

سرپرست اورژانس اجتماعی اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین مراجعان این مرکز بین افراد ۳۰ تا ۳۵ سال هستند، گفت: مهمترین و بیشترین موارد مشاوره برای درخواست طلاق این افراد اعتیاد و مسئولیت‌ناپذیری و خیانت همسر است.

مریم یعقوبی در گفت‌وگو خبرنگار ایمنا، در خصوص فعالیت اورژانس اجتماعی، اظهار کرد: مجموعه اورژانس اجتماعی شامل چند بخش‌ شامل مرکز جامع مراقبت خانواده، مرکز کاهش طلاق، مرکز مداخله و اورژانس، بخش کودکان کار و خیابانی و خانه موقت پسران است.

وی با بیان اینکه هر کدام از این مراکز افراد جامعه هدف خود را پذیرش می‌کنند، افزود: در مرکز مراقبت خانواده با توجه به سامانه کاهش طلاق که به تازگی راه‌اندازی شده زوجینی مراجعه می‌کنند که درخواست طلاق داشته‌اند که بعد از مراجعه ارزیابی کلی موضوع آنها صورت می‌گیرد و به مراکز مشاوره سطح شهر ارجاع داده می‌شوند.

۴۰ مرکز مشاوره طلاق تایید شده به زوجین خدمات می‌دهند

سرپرست مجموعه اورژانس اجتماعی اصفهان در خصوص مراکز مشاوره گفت: ۴۰ مرکز مشاوره تایید شده در سطح اصفهان وجود دارد که از طریق دادگستری انتخاب شدند که مراجعان به این مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند و این سامانه طوری طراحی شده که تا ۴۵ روز نمی‌توانند جوابی برای ما بفرستند و باید روند مشاوره و آموزش در پنج جلسه توسط زوجین طی شود و بعد از آن جوابیه اورژانس اجتماعی به دفاتر قضایی ارسال می‌شود تا در صورت لزوم نامه رسمی دادگاه طلاق برای آنها صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه موارد حاد به مراکز مشاوره ارجاع داده نمی‌شوند، تصریح کرد: در مواردی که وضعیت زوجین توسط ارزیابان اورژانس اجتماعی حاد تشخیص داده شود، مستقیما به دفاتر قضایی ارجاع داده می‌شوند اگرچه تعداد چنین زوجینی محدود است اما موضوعاتی چون بیماری‌های خاص، معلولیت شدید یا نواقصی که ادامه زندگی زناشویی را غیرممکن می‌کند بدون مشاوره به دفاتر قضایی معرفی می‌شوند.

بیشترین مراجعین اورژانس اجتماعی بین ۳۰ تا ۳۵ سال هستند

یعقوبی با اشاره به اینکه بیشترین مراجعان اورژانس اجتماعی بین افراد ۳۰ تا ۳۵ سال هستند، اظهار کرد: مهمترین و بیشترین مشاوره برای درخواست طلاق این افراد در رابطه با اعتیاد، مسئولیت‌ناپذیری و خیانت همسر است.

وی با بیان اینکه خط ۱۲۳ در چهار حوزه فعالیت دارد، افزود: مشاوره خط تلفنی، واحد سیار و پایگاه‌ها و بخش مداخله در بحران از بخش‌های این قسمت است که خدماتی چون مشاوره و خدمات در زمینه‌های همسرآزاری، کودک آزاری، سالمندآزاری، ملال جنسیتی و خشونت خانگی را به افراد هدف به طور ۲۴ ساعته ارائه می‌دهند.

سرپرست اورژانس اجتماعی اصفهان با تاکید بر اینکه حضور در محل بحران با حضور یک روانشناس و مددکار انجام می‌شود، گفت: چنانچه خطر جانی برای فرد مورد گزارش وجود داشته باشد سریعا از طریق کارشناس حقوقی حکم شفاهی قاضی را اخذ کرده و فرد در خطر را انتقال می‌دهیم.

بیشترین همسرآزاری‌ها آزار زنان بوده است

وی با بیان اینکه بیشتر گزارش همسرآزاری‌ها آزار زنان از طرف مردان بوده است، اظهار کرد: اگر چه تعداد محدودی هم مردآزاری داشته‌ایم اما بیشتر بودن گزارش آزار زنان شاید به دلیل تماس بیشتر زنان بوده یا اینکه مردان شناخت کمتری از اورژانس اجتماعی داشته‌اند همچنین بیشترین ساعات تماس با اورژانس اجتماعی بین ساعات هشت تا ۱۲ ظهر است و بیشترین تماس‌گیرندگان از طرف فرد در خطر بوده است.

یعقوبی با بیان اینکه بازدیدهایی از مدارس صورت گرفته است، گفت: کارشناسان اورژانس اجتماعی با درخواست مدارس اعزام می‌شود تا در خصوص خودمراقبتی و موضوعات مورد نیاز دانش‌آموزان برای آنها آموزش‌های لازم را ارایه دهند، همچنین اورژانس اجتماعی با دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی همکاری دارد.

وی در خصوص مشکلات سالمندان گفت: در بسیاری موارد برای سالمندانی که دچار بیماری آلزایمر و رها شده بودند مداخلات صورت گرفته و چندین مورد هم سالمند آزاری از طرف خانواده گزارش شد که  مراقبت‌های بهداشتی از آنان صورت نمی‌گرفت، همچنین در برخی موارد شکایات همسایگان از سروصدای سالمندان بود که نوع و شیوه درست مراقبت از سالمندان به چنین خانواده‌هایی آموزش داده شد.

وجود تنها یک مرکز اورژانس اجتماعی نمی‌تواند جوابگوی همه نیازها باشد

سرپرست اورژانس اجتماعی اصفهان با بیان اینکه اورژانس اجتماعی از طرق مختلفی به افراد جامعه معرفی شده است، تصریح کرد: باید معرفی این مرکز که تنها مرکز سطح یک استان اصفهان است در حدی باشد که توان ظرفیتی مرکز هم پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و اگر بیش از این حد بخواهیم مرکز را معرفی کنیم ممکن است توان پاسخگویی به نیاز مردم را نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه مراکز اورژانس اجتماعی شهرستان‌های استان اصفهان در سطح دو هستند، افزود: مراکز اورژانس اجتماعی شامل سه سطح هستند که سطح یک آن شامل تمام خدمات شامل خط مشاوره تلفنی، پایگاه مداخله، مرکز طلاق و نگهداری شبانه‌روزی است که تنها مرکز سطح یک استان، مرکز شهر اصفهان است.

یعقوبی در خصوص خدمات مراکز شهرستانی که سطح دو اورژانس اجتماعی هستند، گفت: در مراکز سطح دو شهرستان‌ها تا سه روز افراد نگهداری می‌شوند و چنانچه امکان ساماندهی و بازگشت فرد مورد نظر نباشد به مرکز شهر اصفهان ارجاع داده می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه در شهرستان‌های استان بیشترین گزارشات از کودک‌آزاری است، افزود: بدسرپرستی و نداشتن سرپرست موثر از بیشترین دلایل این کودک‌آزاری‌ها بوده است که این کودک‌آزاری در کودکانی بوده که والدین آنها به دلایلی چون اعتیاد، فقر، بیماری اعصاب و روان والدین موثری نبوده‌اند.

کد خبر 376615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.