۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
کاهش ۸۰ درصدی مصرف آب در مزارع هند

استفاده از یک سیستم کوچک آبیاری "مبتنی بر ابر" در یکی از مزارع هند توانست مصرف آب را تا ۸۰٪ کاهش بدهد و بازدهی محصولات را دو برابر کند و مهم‌تر اینکه استرس ناشی از کمبود منابع آب در کشاورزی را از بین ببرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به عنوان آزمایش بخشی از پروژه "کنترل و ذخیره هوشمند انرژی‌های تجدیدپذیر روستایی (SCORRES)" که انگلستان روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود، دانشمندان دانشگاه Heriot-Watt در ادینبورگ به کمک پیش‌بینی هوشمند وضعیت آب و هوا و دانش محلی در مورد نیازهای آبیاری و شرایط خاک، سیستمی طراحی کردند که در  آن از دانش کشاورزان محلی در مورد آبیاری و کنترل هوشمند شرایط خاک برای پرورش هر یک از محصولات موردنظر  بهره گرفته شد؛ تمامی این اطلاعات توسط یک "سیستم مبتنی بر ابر" (cloud-based system) برنامه ریزی می‌شد. "سیستم ابری" ابزاری فناناپذیر برای ذخیره سازی اطلاعات است که هیچ‌گاه از بین نمی رود.

اجرای آزمایشی این سیستم بر مزرعه‌ای واقع در "تامیل نادو" با کاشت هشت گونه گیاهی شامل بامیه، کاهو، ریحان، اسفناج هندی، کدو تنبل، ذرت، شاهی و لوبیای دانه بلند انجام شد و در نهایت با کاهش۸۰ درصدی مصرف آب و افزایش دو برابری بازدهی محصولات همراه بود. در بعضی از آزمایشات مربوطه نیز کشاورزان توانستند سبزیجات و میوه‌های بزرگ‌تری را در زمان کمتری پرورش دهند.

بر اساس گزارش SCORRES، ۵۴ درصد از نواحی کشور هند با استرس بسیار زیادی در زمینه آب مواجه است. از سوی دیگر ۹۰ درصد از آب شیرین مصرفی این کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و با توجه به نوسانات محصولات و قیمت‌ها، کشاورزان به طور فزاینده‌ای مقروض و بدهکار هستند. این پروژه نیاز به استفاده از سخت‌افزارهای گران قیمت را از بین می‌برد و  راه‌حلی مقرون به صرفه برای آبیاری هوشمند مزارع در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

SCORRES با استفاده از پیش‌بینی وضعیت آب و هوای منطقه، شرایط رطوبت خاک و مدل‌سازی تبخیر به منظور انطباق مستمر برنامه زمانی و اطمینان از دریافت میزان کافی آب موردنیاز در زمان تعیین شده، برنامه آبیاری مزارع را اصلاح می‌کند. اشتیاق کشاورزان هندی برای استفاده از  وسایل دیجیتالی در بهبود وضعیت مزارع خود و کمک به دانشمندان در پیاده‌سازی طرح‌ها با در اختیار گذاشتن دانش و تجربه بومی نیز گامی مؤثر در موفقیت این پروژه به حساب می‌آید.

نتایج دلگرم‌کننده این آزمایش، ثابت می‌کند که امکان ایجاد یک منبع انرژی کارآمد و پایدار برای بخش کشاورزی جهانی وجود دارد. گام بعدی پژوهشگران، آزمایش این طرح در مزارع کشور چین است.

کد خبر 376565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ehsan US ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    0 0
    کاش یکم یاد بگیریم