فضای مجازی با پدیده شفافیت کدر مواجه است

رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران گفت: در این فضا با پدیده‌ای به نام شفافیت کدر مواجه ایم که طبق آن با دیجیتالی و جهانی شدن با یک جهان شفافی روبه رو هستیم، اما این شفافیت به حدی است که ایجاد کدری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالحسن فیروزآبادی، شامگاه یکشنبه با حضور در چهاردهمین جشنواره روابط عمومی‌ها اظهار کرد: در زمان حال که به تفسیری در دوره دیجیتالی شدن قرار داریم، علاوه بر صدا، موضوع چند رسانه‌ای‌ها، ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات و بحث پردازش‌ها مطرح شد و ابزارها به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفتند.

وی افزود: استفاده از این دستگاه‌ها به اندازه‌ای است که اکنون تعداد دستگاه‌های دیجیتالی را نزدیک به 15 میلیارد تخمین زده اند، از این تعداد پنج میلیارد تلفن‌های همراه و 10 میلیارد دیگر سایر دستگاه‌ها است که با یکدیگر در یک شبکه گسترده جهانی قرار دارد.

فیروزآبادی ادامه داد: دوره فضای مجازی، دوره ای است که ابزارهای دیجیتالی، فضایی را خلق کرده اند که به مراتب از فضای واقعی موجود در عصر دیجیتالی بزرگتر است، یکی از مهمترین ویژگی های این فضا که مورد توجه روابط عمومی‌ها نیز هست بحث اجتماعی شدن و برجسته شدن ویژگی های اجتماعی در همه حوزه‌ها است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تصریح کرد: اکنون روابط عمومی ها به شدت اجتماعی تر از گذشته شده اند به دلیل اینکه فضای دیجیتالی باعث شده است هر آنچه در دنیای دیجیتالی تولید می شود پوشش جهانی داشته باشد در حالی که تا پیش از دوره بلوغ اجتماعی مخاطب همه جهان نبود، اما امروز افراد می‌توانند محتوایی را تولید کنند که ماندگاری جاودانه داشته باشد در هر زمان در دسترس باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه روابط عمومی ها با بازیگران جدیدی مواجه هستند و نمی‌توان گفت تنها با روابط عمومی‌های گذشته تفاوت ابزاری دارند، بلکه علاوه بر ابزارهای جدید شرح وظایف این بازیگران جدید و روابط بین آنان تغییر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در این فضا با پدیده‌ای به نام شفافیت کدر مواجه هستیم که طبق آن با دیجیتالی شدن و جهانی شدن با یک جهان شفافی روبه رو هستیم، اما این شفافیت به حدی است که ایجاد کدری می‌کند حال یکی از راه‌ها برای آمادگی برای این وضعیت، سواد رسانه ای است که متولی آن نهادهای رسمی و رسانه های رسمی هستند، بنابراین روابط عمومی ها در بسط سواد رسانه ای نقش مهمی دارند.

رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران اظهار کرد: از خصوصیات این فضا تعاملی بودن و مشارکت است که باعث شده در بحث حکومت گردانی مفاهیم جدید خلق شود و بعضی از پدیده‌ها مانند سازمان های مردم نهاد به دلیل فضای مجازی به رسمیت شناخته شود.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در فضای حقیقی تولید خبر می‌شود، در فضای مجازی منتشر می‌شود و به صورت پدیده بومرنگ مجددا به فضای حقیقی باز می‌گردد.

وی افزود: روابط عمومی ها باید به صورت هفت در 24 عمل کنند و دیگر نمی‌توانند در ساعات اداری پاسخگو باشند در غیر این صورت سیاه‌ نمایی‌ها که حاصل جهل است پدید می آید که باید مورد توجه روابط عموم‌ی ها قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر مسائل گفته شده امروز با مسئله "فیک نیوز" و "بات" نیز مواجه هستیم؛ فیبک نیوز تولید اخبار جعلی هم به صورت ماشینی و هم توسط انسان و "بات" نیز بازگیران ماشینی هستند که در ایجاد پدیده بومرنگی که بین فضای واقعی و مجازی است ایفای نقش می‌کنند که پدیده بسیار جدی است، به طوری که طبق آمار از 350 میلیون کاربر توییتر با 70 میلیلون کاربر فیک روبه رو هستیم.

فیروزآبادی گفت: به همان میزان که با کابر جعلی مواجه ایم با اخبار جعلی نیز روبه رو هستیم که اگر پاسخ داده نشود می‌تواند به بحران اجتماعی تبدیل شود. اکنون سعی می‌کنیم "یو جی سی ها" از طریق نهادهای رسمی آموزشی کشور توجیه کنیم، اما این کفایت نمی کند چراکه باید متناسب با تحولات اصلی روابط عمومی‌هایی داشته باشم که نتورک بودن را متوجه باشند و به فراخور ماموریتی که دارند باید درهمه جا حضور داشته باشند.

وی افزود: در جهان شرکت‌هایی شکل می گیرند که فضای مجازی را رصد و و به روابط عمومی‌ها سرویس می‌دهند، این شرکت‌ها در ایران هم درحال شکل گیری هستند البته شرکت‌هایی نیز باید در کنار روابط عمومی‌ها وجود داشته باشد که اخبار را راستی آزمایی کنند.

کد خبر 376558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.