اجرای طرح مبارزه مکانیکی با آفات گونه‌های گیاهان دارویی

خوانسار- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: حفظ پوشش گیاهی یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتاری منطقه گلستان‌کوه در اولویت نخست منابع طبیعی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، محمد حسین شاملی در جلسه بررسی مشکلات و معضلات منطقه گلستان‌کوه با بیان اینکه تخریب گلستان‌کوه نتیجه بهره‌برداری بیش از حد ظرفیت این منطقه است، اظهار کرد: در برخی مناطق استان رویشگاه چهار هزار لاله واژگون است، اما تاکنون اجازه بهره‌برداری داده نشده است.

وی گفت: گلستانکوه و مناطقی که دارای پوشش گیاهی دارویی است بُرد گردشگری دارد، اما باید براساس ظرفیت پذیرش، گردشگر بپذیریم و با اطلاع رسانی که با هدف جذب گردشگر و در راستای رونق گردشگری در این شهرستان انجام می‌شود موجب تخریب گلستان‌کوه شویم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه به دلیل موقعیت منطقه مخالف فعالیت معدن سرب و روی در روستای دوشخراط بودیم و در این راستا مجوزی از سوی منابع طبیعی صادر نشده است، گفت: پروانه چرای دام باید در حد ظرفیت صادر شود بنابراین حفظ پوشش گیاه یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتاری در رشته کوه زاگرس در اولویت نخست منابع طبیعی قرار دارد.

وی گفت: جلوگیری از برداشت گیاه گون اعتراضاتی را در پی داشت، اما در جریان سیل اخیر حقانیت اهمیت دادن به پوشش گیاهی گون ثابت شد چنان که در شهرستان بویین میاندشت شاهد بودیم اگر پوشش گیاهی گون در این شهرستان نبود با همان تخریب سیلاب الیگودرز مواجه می‌شدند.

شاملی با بیان اینکه با برداشت گون‌زارهای ورودی شهر مخالف هستیم و با قاطعیت تمام حفاظت خواهیم کرد، گفت: دوستداران محیط زیست و شورای تأمین شهرستان همکاری لازم را در حفظ منابع طبیعی شهرستان خوانسار انجام دهند تا این گون‌زارها حفظ شود.

وی با بیان اینکه مراتع بدون چرای دام معنایی ندارد، اما چرای دام باید در حد ظرفیت مراتع صورت گیرد، افزود: شش میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع استان اصفهان توان ۱.۹ دهم میلیون واحد دامی را در یک فصل چرای دام ندارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از تعریف پروانه چرای دام برای شهرستان خبر داد و افزود: اگر دامداران مطابق پروانه چرای دام عمل کنند نه تنها مراتع حفظ خواهد شد بلکه تولید گوشت افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مدیریت گلستان‌کوه به شرکت تعاونی روستای دوشخراط واگذار شد، افزود: برای ارتقاء حفاظت این منطقه همکاری سازمان های مردم نهاد و همیاران محیط زیست لازم است.

شاملی با بیان اینکه منابع طبیعی برای مبارزه با آفات منطقه گلستان‌کوه طرح مبارزه مکانیکی را اجرا خواهد کرد، گفت: از ۱۲۰ هزار هکتار منطقه امن شده در دِنا ۴۰ هزار هکتار آن در استان اصفهان قرار دارد که از این ۴۰ هزار هکتار هشت هزار هکتار منطقه امن است.

وی  تصریح کرد: با توجه به دغدغه‌ دوستداران منابع طبیعی و سازمان های مردم نهاد نسبت به حفظ منابع طبیعی باید از ظرفیت آنها در حفظ گلستانکوه استفاده شود تا در روزهای تعطیل از ورود گردشگر بیش از ظرفیت این منطقه جلوگیری کرد. 

وی با بیان اینکه گونه داروئی زرین گیاه به دلیل خوش خوراک بودن برای دام در حال انقراض است و غرق آن توسط منابع طبیعی امکان پذیر نیست، گفت: در صورت توجیه دامداران در اقتصادی بودن گونه گیاهی زرین شاهد رونق تولید در این کونه گیاهی خواهیم بود.

شاملی با بیان اینکه با واگذاری حفظ گونه گیاهی کرفس کوهی در روستای کلوسه به دامداران تولید این گونه گیاهی رونق گرفته است، گفت: ۲۰۰ هکتار اراضی استان اصفهان رویشگاه گون گزنگبین است.

کد خبر 376548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.