بدون بودجه نباید انتظار پیشرفت داشت/ زنان در شطرنج محدویت دارند

رییس هیئت شطرنج استان اصفهان معتقد است که اگر برنامه ریزی صحیح در بودجه وجود داشته باشد و به شطرنج اعتبار مالی بدهند، ورزشکاران این رشته ورزشی پتانسیل دارند که ایران را در دنیا به قله های افتخار برسانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان به عنوان یکی از پتانسیل‌های بلقوه کشور در عرصه شطرنج به حساب می‌آید که در چند سال گذشته نتوانسته رشد مطلوبی داشته باشد.استان‌های اصفهان و تهران بیشترین تعداد بازیکن عضو سیستم جامع فدراسیون را دارند اما "شاهین لرپری زنگه" تنها اصفهانی عضو تیم ملی است. وضعیت این رشته فکری در حال حاضر شایسته جامعه شطرنج نیست. هیئت‌ شطرنج استان، به عنوان نماینده فدراسیون شطرنج متولی برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات و ایجاد تسهیلات لازم جهت رشد این ورزش فکری در استان است. به همین علت خبرنگار ایمنا، پیرامون همین موضوع گفت‌وگویی با حسین گلشنی رییس هیئت شطرنج استان اصفهان داشته است که در ادامه می‌خوانید:

فعالیت هیئت شطرنج در سال ۹۷ چگونه بوده است؟

 درسال ۹۷ توانستیم تقویم هیئت را به طور کامل اجرا کنیم؛ با برگزاری کلاس‌های تخصصی مربیگری و داوری و برگزاری مسابقات مختلف در رده‌های سنی متفاوت و اعزام به مسابقات مهم کشوری در بخش خانم‌ها و آقایان، عملکرد خوبی داشته‌ایم. در مسابقاتی مانند المپیاد نخبگان شرکت داشتیم و مقام‌های نسبتا خوبی را کسب کنیم.

سال ۹۷ از نظر کسب عناوین در سطح کشور برای اصفهان، مانند سال‌های گذشته نبود؛ هرچند که دو عنوان بسیار با ارزش قهرمانی کشور در بخش بانوان و مقام سومی کشور را کسب کردیم.

این اولین بار است که تقویم هیئت را به طور کامل اجرا می‌کنید؟

تقویم فدراسیون به این دلیل که  معمولا مغایرتی با تقویم استان‌ها ندارد هم فدراسیون تقویم خود را به طور کامل اجرا می‌کند و هم استان‌ها شطرنج بر اساس تقویم‌های پیشنهادی که از هیئت‌های مختلف دریافت می‌کند تنظیم می‌شود و به طور حداکثری سعی در اجرای تقویم دارند.

البته گاهی مسائلی پیش می‌آید که تقویم با یک جا به ‌جایی اجرا می‌شود به طور مثال امسال پیش بینی کرده بودیم که مسابقات اپن زنده رود در شهریور ماه برگزار شود اما به دلیل حجم کاری بالای فدراسیون در شهریورماه (اکثر اعزام‌ها برون مرزی در شهریور و مهرماه انجام می‌شد) این مسابقه در اسفندماه برگزار شد.

چرا در اصفهان آکادمی شطرنج وجود ندارد؟

معنای آکادمی برای ما مهم است؛ اگر آکادمی را محلی برای تعلیم و تربیت شطرنج بازان در نظر بگیرید، اکنون ۹ آکادمی رسمی و غیر رسمی در استان اصفهان وجود دارد اما اگر منظور آکادمی، با تحصیلات کلاسیک و ارائه پایان نامه و مدرک همراه باشد، دانشگاه جامع علمی کاربردی چندین سال است که رشته شطرنج را در محل فدراسیون شطرنج راه اندازی کرده است.

چرا در اصفهان راه‌اندازی نمی‌شود به این دلیل است که این موضوع در اختیار وزارت ورزش و جوانان نیست و مربوط به وزارت علوم می‌شود و باید از طریق آن‌ها پیگیری شود. البته ما با دانشگاه‌هایی که در سطح استان در رشته تربیت بدنی فعالیت می‌کنند همکاری‌هایی در زمینه شطرنج داریم.

چه میزان در مدارس تلاش کرده‌اید فعالیت کنید؟

متاسفانه چندین سال بود مسابقات شطرنج مدارس به صورت متمرکز و کشوری برگزار نمی‌شد اما خوشبختانه از امسال مجددا از سر گرفته می‌شود. به علاوه افرادی نیز با همکاری هیئت شطرنج استان در مدارس مشغول به فعالیت هستند.

آیا در اصفهان مدرسه شطرنج وجود دارد؟

هفت مدرسه شطرنج در اصفهان وجود دارد که ثمره این هفت مدرسه قهرمانانی است که در رده‌های سنی مختلف وجود دارد. همچنین ۷ باشگاه شطرنج رسمی و دو باشگاه غیر رسمی در استان وجود دارد. در شطرنج ده رده سنی متفاوت وجود دارد که مسابقات قهرمانی کشور آن برگزار می‌شود.  این رده‌ها با احتساب بزرگ‌سالان و پیشکسوتان شامل رده‌های زیر هشت ، زیر ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و زیر ۲۰ سال است که به صورت مجزا در بین دختران و پسران وجود دارد.

چرا اصفهان ملی‌پوش ندارد؟

امسال در المپیاد جهانی شطرنج که در گرجستان برگزار شد حضور داشتیم؛ نفرات منتخب تیم ملی ایران آقایان "پرهام مقصود لو"، "پویا ایدنی"، "محمد امین طباطبایی"، "علیرضا فیروزجا" و شاهین زنگه بودند که زنگنه به عنوان نماینده استان اصفهان در تیم ملی قرار داشت اما او به دلیل اینکه مسابقات جوانان جهان در ترکیه برگزار می‌شد به صورت داوطلب در مسابقات المپیاد شرکت نکرد و در عوض در مسابقات قهرمانی جوانان جهان شرکت کرد.

فکر می‌کنم زنگنه به خاطر افزایش ریتینگ خود تصمیم به انصراف از المپیاد جهانی شطرنج و شرکت در مسابقات قهرمانی جوانان جهان گرفت، البته شیطنت‌هایی نیز از سوی بعضی  افراد وجود داشت که از شاهین در برابر آن‌ها دفاع کردیم اما در نهایت تصمیم آخر را خود او گرفت. با این وجود در بخش بانوان "آنوشا مهدیان" و "طناز ازلی" توانستند به عضویت تیم ملی درآیند و به عنوان نمایندگان اصفهان در تیم ملی وجود داشته باشند.

برنامه شما برای افزایش اصفهانی‌های تیم ملی چیست؟

ما در شرایطی هستیم که استعدادها در اصفهان وجود دارد و توسط هیئت شطرنج نیز شناسایی می‌شود، پس از آن نوبت به آموزش می‌رسد. اگر نتایج را دنبال کنید ما همیشه تا رده ۱۰ و ۱۲ سال در سطح جهانی حرفی برای گفتن داریم، این بازیکنان زمانی که به سن پیشرفت (۱۲ سالگی) می‌رسند، کمبود امکانات و مربیان زبده خارجی برای آن‌ها مشکل ساز می‌شود.

 مسائل بسیاری در این زمینه وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به کمبود بودجه و مسائل سیاسی مانند تحریم‌ها نام برد. مسابقات بین‌المللی برای بازیکنان بسیار مهم است برای مثال تعداد بازی‌های رسمی علیرضا فیروزجا در ۹۰ روز از ۹۰ بازی بیشتر بود که بیشتر آن‌ها را نیز در خارج از کشور بازی کرد؛ نتیجه این شد که لایو ریتینگ فیروزجا به اندازه‌ای افزایش یافت که از پرهام مقصود لو نیز پیشی گرفت و در جایگاه اول شطرنج ایران ایستاد.

چند سال پیش سید جواد علوی قهرمان زیر ۱۰ سال جهان و در همان سال تیمور رجبوف از آذربایجان دوم شد؛ هفت سال  بعد تیمور رجبوف جز ۱۰ بازکن برتر جهان بود اما سید جواد علوی در همان سطح باقی ماند.

فعالیت‌های ما محدود است زیرا بودجه محدود است، تا زمانی که بودجه محقق نشود نباید انتظار پیشرفت وجود داشته باشد.

اگر برنامه ریزی صحیح با بودجه مناسب داشته باشیم، به اهداف مد نظر خواهیم رسید. چهار سال پیش ایران از نظر رنکینگ تیمی جهانی در جایگاه ۶۵ جهان قرار داشت اما هم اکنون رتبه ۲۳ یا ۲۴ جهان هستیم و این نشان دهنده این است که می‌توانیم در ۲۰۲۰ بین ۱۰ تیم برتر جهان قرار داشته باشیم. بنابراین این حوزه نیازمند توجه بیشتری است.

چرا زمانی که برای المپیک، بازیکنان انتخاب می‌شوند رشته‌ها به صورت انتخابی فرستاده می‌شود؟ چرا با خود می‌گوییم هزینه بیجا می‌دهیم؟ اگر بین اعزام‌ها  گزینشی عمل نکنیم، نتیجه آن پس از مدتی نمایان خواهد شد.

ما از نظر هوش و استعداد و نیروی تفکر در رشته شطرنج جز بهترین‌های دنیا هستیم اما آیا به همان اندازه که به سایر رشته‌ها مانند رشته‌های رزمی، کشتی و... می‌پردازیم به شطرنج اهمیت می‌دهیم؟  اگر روند بودجه دهی به فدراسیون‌های ورزشی به همین صورت و قطره‌ای باشد نباید انتظار پیشرفت داشت.

 چه قدر از بخش خصوصی در راستای کسب بودجه لازم برای فعالیت‌ها استفاده کردید؟

شطرنج به دلیل این که پخش تلویزیونی ندارد و دارای تماشاگران زیادی ندارد، اسپانسر برای این رشته ورزشی پیدا نمی‌شود؛ در کشورهایی مانند هند قوانین موجود باعث تشویق اسپانسر به سرمایه گذاری در این رشته می‌شود که وجود این قوانین در ایران لازم است.

هیئت شطرنج استان به چه میزان در بخش بانوان فعالیت کرده است؟

هیئت شطرنج استان اصفهان همواره در بخش بانوان فعالیت داشته است اما بازیکن ریتینگ دار قوی زیاد نیستد. به این علت که فقط بانوان اجازه بازی با خودشان را دارند با وجود اینکه از نظر شرعی نیز به نظر نمی‌رسد هیچ مسئله‌ای وجود داشته باشد اما متاسفانه زنان این محدودیت را دارند. چنانچه این اماکن برای آن‌ها وجود داشت رشد به مراتب بهتری را تجربه می‌کردند.

آیا با وجود نرم افزارها و انجمن‌های قوی و همچنین امکان شرکت در مسابقات به صورت آنلاین بازهم نیاز به شرکت در مسابقات حضوری هست؟

اگر شما خدای تئوری در شطرنج هم باشید، آنچه که شطرنج باز را پخته می‌کند حضور در مسابقات زنده و نفس و به نفس است. در شطرنج مسائل متفاوتی وجود دارد که در بازی بازیکنان تاثیر گذار است، به عنوان مثال روانشناسی در شطرنج و مهارت کنترل هیجانات از عواملی است که باید در مسابقات نفس به نفس تقویت شود.

اصفهان از نظر تعداد بازیکنان در کشور در چه جایگاهی است؟

تهران و اصفهان از نظر تعداد بازیکنان بیشترین بازیکن عضو سیستم جامع فدراسیون را دارند و نسبت به سایر استان‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارند حتی استان گیلان که یکی از قطب‌های شطرنج کشور محسوب می‌شود تعداد بازکنان عضو سیستم جامع کمتری نسبت به اصفهان دارد. البته در برخی موارد نیز اصفهان رتبه یک کشور بوده است.

با این وجود ما محدودیت‌هایی نیز داریم که بخشی از آن به مدیران ورزشی بر می‌گردد که می‌ترسند در رشته شطرنج فعالیت کنند اما در مورد رشته‌ای که مثلا اسم ایراد شرعی روی آن نیست حاضرند فعالیت کنند. یکی از نواحی مهم آموزش و پرورش ما سالیان سال است که اصلا شطرنج را به عنوان یک فعالیت ورزشی کنار گذاشته است.

برنامه شما برای سال ۹۸ چیست؟

یکی از مسایل مهمی که برای سال۹۸ در نظر داریم برگزاری مسابقات بین‌المللی در چند جدول است، البته به شرط اینکه بودجه لازم محقق گردد.

گفت و گو از محمد رضایی فرد  _ خبرنگار ایمنا

کد خبر 376528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.