دو راهکار اساسی در مدیریت بهینه پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: اصلاح الگوی مصرف و تفکیک در مبدا، دو راهکار اساسی در مدیریت بهینه پسماند است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، رضا عبدلی با اشاره به کاهش بیش از یک هزار تنی میانگین تولید پسماند در ۹ ماهه پایانی سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل، در توضیح این موضوع اظهار کرد: سال گذشته بنا بر دستور یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، از ورود چوب و سرشاخه، پسماندهای حجیم، لاستیک‌های فرسوده خودرو و پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه جلوگیری به عمل آمد و مقرر شد که این دسته از پسماندها در سطح مناطق ۲۲ گانه جداسازی و به صنایع تبدیلی و بازیافت تحویل داده شود.

وی ادامه داد: مناطق موظف شده‌اند چوب و سرشاخه‌ها را جمع‌آوری و پس از تبدیل به چیپس چوب، به مصارف مختلف همچون تولید نئوپان و ... برسانند؛ همچنین لاستیک‌های فرسوده نیز پس از جمع‌آوری به کارخانه‌های تبدیلی و تولیدکننده‌های کف‌پوش و ... تحویل داده شود. در همین راستا نیز با توجه به آموزش و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده در خصوص جداسازی پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی، این دسته از پسماندها از سوی شهروندان تفکیک و به غرفه بازیافت مستقر در سطح شهر واگذار شد.

عبدلی تغییر در سبک زندگی و توجه هر چه بیشتر شهروندان به اصلاح الگوی مصرف را یکی دیگر از دلایل کاهش تولید پسماند طی ۹ ماهه پایانی سال ۱۳۹۷ عنوان کرد و افزود: خوشبختانه به دنبال فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت پسماند همچنین افزایش توجه شهروندان نسبت به محیط زیست و رعایت اقدامات ساده‌ای از قبیل خریده به اندازه، استفاده از مواد باکیفیت و لوازم چندبار مصرف، پسماند کمتری تولید شد؛ علاوه بر این، پسماندهای خشک ارزشمند به خوبی تفکیک شده و توسط شهروندان به غرفه بازیافت یا خودروهای وانت ملودی تحویل شد به طوری که تمامی عوامل مذکور از جمله علل کاهش تولید پسماند طی ماه‌های انتهایی سال گذشته بوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه مشارکت اجتماعی شهروندان، حلقه مفقوده مدیریت پسماند شهر تهران است، خاطرنشان کرد: رکن اصلی مدیریت صحیح پسماند و رشد صنعت بازیافت این است که شهروندان نقش خود را به درستی ایفا کرده و پسماندهای تر و خشک را در بدو تولید با دقت تفکیک کنند؛ در واقع بهبود وضعیت پسماند پایتخت تنها در شرایطی ممکن است که تفکیک پسماندهای خشک ارزشمند در مبدا انجام پذیرد که این امر منتج به حفظ بیش از پیش محیط زیست و کاهش هزینه‌های مدیریت شهری خواهد شد.

کد خبر 376519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.