افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات و عوارض ارزش افزوده

سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور از افزایش سهم شهرداری‎ها از مالیات و عوارض ارزش افزوده خبر داد و گفت: براساس لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، محدودیتی در نظام بودجه شهرداری ها ایجاد نشده است.

به گزارش ایمنا، محمد قاسم پناهی امروز (یکشنبه) با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر ایجاد محدودیت در میزان و نحوه توزیع سهم شهرداریها و دهیاریهای سراسر کشور و کاهش درآمدهای آن‌ها از محل منابع مالیات بر ارزش افزوده نسبت به قانون موجود اظهار کرد: برابر لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده و در قالب مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس، نه تنها محدودیتی در نظام بودجه شهرداریها از این بابت ایجاد نشده، بلکه درآمد شهرداریها و دهیاریها با این مصوبه افزایش قابل ملاحظهای داشته است.

وی گفت: رییس این سازمان معتقد است اکنون از محل منابع مالیات و عوارض کالا و خدمات عمومی، سهم شهرداریها و دهیاریها، سه درصد از ۹ درصد نرخ عمومی و سهم آنان از مالیات و عوارض ارزش افزوده بنزین و سوخت هواپیما، ۱۰ درصد از ۳۰ درصد نرخ آن است.

پناهی افزود: بر اساس قانون، پس از کسر یک واحد درصد سهم سلامت از ۹ درصد نرخ عمومی مقرر شده، باقی‌مانده به نسبت مساوی به عنوان سهم درآمد عمومی و سهم شهرداریها و دهیاریها توزیع شود.

سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بدین ترتیب سهم شهرداریها و دهیاریها از سه درصد نرخ عمومی به چهار درصد و سهم از عوارض بنزین و سوخت هواپیما نیز از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد در گزارش کمیسیون اقتصادی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین در رابطه با نحوه توزیع عوارض سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، به موجب قانون فعلی، عوارض وصولی سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حساب تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی واریز شده و این وجوه به طور مستقیم بر اساس جمعیت شهرها و روستاها بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود.

پناهی خاطرنشان کرد: طبق گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس، عوارض سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پس از اینکه به حساب رابط سازمان (تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی) واریز شود، به نسبت جمعیت شهرها و روستاها بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود، بنابراین هیچ تغییری در نحوه توزیع نیز صورت نگرفته است.

منبع: ایرنا

کد خبر 376489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.