صنایع دغدغه مدیریت مصرف برق ندارند

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: ریال متناظر با هزینه های انرژی در سبد هزینه های صنعتگران، عدد بسیار کوچکی است به همین دلیل است که صنعتگران خط تولید دست دوم به کشور وارد می‌کنند و توجهی به هزینه های سرمایه‌گذاری اولیه برای کاهش مصرف انرژی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سارا صالحی امروز یکشنبه -۲۹ اردیبهشت‌ماه - در نشستی خبری که با موضوع استفاده از انرژی های تجدید پذیر و سامانه‌های خورشیدی در شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه دغدغه ای برای مدیریت بار در صنعت وجود ندارد، اظهار کرد: ظرفیت تولید صنایع در شرایط کنونی کمتر از ظرفیت کلی آنها است، بر اساس قانون می‌توانیم فروش انرژی را در ساعات پیک مصرف متوقف کنیم، یا در این ساعات تعرفه برق را به میزانی افزایش دهیم که تولید در این ساعات صرفه اقتصادی نداشته باشد.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: در ۴۰ سال گذشته در هر دهه افزایش تعداد مشترکان و متناسب با آن رشد ظرفیت تولید داشته‌ایم، تعداد مشترکان ۱۵ برابر شده و ظرفیت نیروگاهی ۱۶ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که شاهد رشد بی سابقه مصرف مشترکان نیز هستیم زیرا الگوهای مصرف تغییر کرده و این میزان در بخش خانگی و تجاری بوده زیرا در بخش کشاورزی و صنعت که مولد است، رشد قابل توجهی وجود نداشته است.

صالحی گفت: امروزه در دنیا رشد و نیاز مصرف را با بهینه سازی و مدیریت بار جبران می‌کنند، در تابستان فقط ۲۴۰ ساعت رشد مصرف داریم که نسبت به کل سال درصد کمی است اما برای ۲۰۰ ساعت پرباری تابستان باید ۴۰ درصد ظرفیت تولید را افزایش دهیم.

افزایش ظرفیت تولید برق ۸۰ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد

وی با بیان اینکه افزایش ظرفیت تولید برق ۸۰ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد، افزود: افزایش ظرفیت تولید توجیه اقتصادی ندارد زیرا با مدیریت مصرف می‌توانیم  نیاز کشور در مدت پیک بار را تامین کنیم. نباید گمان کنیم که مشکل به دلیل بارندگی ها حل شده‌ است، کاهش ذخایر آبی بین چهار تا پنح درصد ظرفیت تولید برق آبی را کاهش داده است، واقعیت این است که بی حساب و کتاب مصرف می‌کنیم که بخشی از آن به قیمت ارزان انرژی در کشور بر می‌گردد.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان اضافه کرد: الگوهای مصرف تغییر کرده و موضوع برچسب انرژی بین مردم جا افتاده است، اما هنوز هم به‌ویژه در صنعت برق بی حساب و کتاب مصرف می‌شود.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تاکید کرد: باید بهره وری در ظرفیت‌های ایجاد شده نیروگاه‌های کشور را افزایش دهیم، اگر نیروگاه‌های کشور در طول سال با ظرفیت ۱۰۰ درصد کار کند و بتوانیم مازاد برق تولیدی را برای روزهای پیک مصرف ذخیره کنیم بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد.

تامین۹۰ درصد ظرفیت برق کشور با سوخت‌های فسیلی و نیروگاه حرارتی

صالحی به انرژی خورشید به عنوان یک منبع پاک، تمام نشدنی، بدون خطر و البته فاقد آلودگی اشاره کرد و گفت: ظرفیت مصوب تولید برق کشور ۸۰ هزار مگاوات است که نزدیک به ۹۰ درصد آن را سوخت های فسیلی و نیروگاه های حرارتی تأمین می کند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۲ برای نصب نیروگاه های خورشیدی در خانه‌ها تسهیلات ویژه ای از طرف دولت در نظر گرفته شد که ۸۸ سامانه با ظرفیت ۴۴۴ کیلووات در مدار قرار گرفت و به عبارتی نزدیک به ۲.۵ میلیون کیلووات ساعت انرژی پاک در اصفهان بهره برداری شد، با اجرایی شدن این طرح میزان کاهش گازهای گلخانه ای سالانه بالغ بر ۴۲۰ تن بوده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه استعداد تولید برق از خورشید در ایران بسیار بیشتر از پتانسیل تولید برق از نفت و گاز است، گفت: در ایران تعداد روزهای آفتابی و مساحت قابل نصب نیروگاه های خورشیدی به اندازه ای است که می توانیم با همکاری مشترکان مشکلات تولید برق را برطرف نماییم.

برق‌رسانی ۴۷ سامانه انرژی تجدیدپذیر به شبکه اصفهان

صالحی  به طرح دیگر سامانه های در حال بهره برداری با عنوان قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله اشاره کرد و افزود: این طرح در سال ۱۳۹۵ برای گسترش انرژی های تجدیدپذیر انجام گرفت و در این طرح سامانه‌های خورشیدی متصل به شبکه عمومی شد، در اصفهان ۴۷ سامانه با ظرفیت ۸۹۳ کیلووات به شبکه برق رسانی می‌کند.

وی اضافه کرد: مجموع درآمد حاصل از فروش انرژی در طی این دوره بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال بوده در حالی‌که تنها در سال ۱۳۹۷ مجموع درآمد حاصل از فروش انرژی نزدیک به ۱۲ میلیارد ریال بوده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به مصوبه هیئت وزیران خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در فرصتی معین موظف شدند حداقل ۲۰ درصد از برق مورد نیاز ساختمان های خود را از طریق سامانه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند.

صالحی افزود: در این راستا نزدیک به هشت سامانه با ظرفیت تولیدی ۱۱۲ کیلووات با کاهش گازهای گلخانه ای سالانه نزدیک به ۱۴۰ تن در شهر اصفهان در تولید انرژی پاک سهیم شدند و در این طرح سامانه‌های برق خورشیدی به شبکه های عمومی متصل شده و تهاتر بین انرژی تولیدی و مصرفی صورت گرفته است.

سبد انرژی کشور و دنیا در گرو انرژی خورشیدی خواهد بود

وی به پنج نیروگاه گازی احداث شده در محدوده شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان متصل به شبکه توزیع اشاره کرد و گفت:  سبد انرژی ما و دنیا در گرو انرژی خورشیدی خواهد بود و نکته بسیار مهم در این عرصه زمان است بنابراین باید به سمت تولید انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کنیم.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تاکید کرد: به همان اندازه که احداث یک نیروگاه جدی است، مدیریت مصرف برق نیز با اهمیت است، در این راستا از طرح‌های تشویقی برای مشترکانی که از دیزل ژنراتورهای مولد خود تأمین استفاده می کنند نیز بهره گرفته ایم.

صالحی افزود: مشترکانی که توانایی تولید برق به وسیله دیزل ژنراتور دارند، با انعقاد تفاهم نامه همکاری و با در مدار آوردن دیزل ژنراتور در ساعات اوج بار، انرژی مصرفی از شبکه را کاهش می دهند که در این صورت علاوه‌بر بهره مندی از تخفیف و تشویق مشارکت در طرح، هزینه‌های برق مصرفی آنها نیز کاهش می یابد.

وی همچنین تاکید کرد: سهم بار سرمایشی بسیار قابل توجه است و فقط با ۱۵ دقیقه خاموش کردن کولرها در ساعات پیک مصرف در کاهش میزان بار تاثیر بسزایی دارد، بنابراین به مردم توصیه می‌شود اقدامات لازم برای کنترل مصرف سرمایشی را انجام دهند.

کد خبر 376482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.