۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
چگونه نفخ شکم را کاهش دهیم؟

نفخ شکم، مشکل رایجی است که اغلب با احساس‌ فشار در ناحیه شکم پس از صرف غذا همراه است اما راهکارهای ساده‌ای برای رفع این مشکل وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نفخ شکم یکی از علائم  سوء هاضمه است که با باد کردن شکم، احساس‌ پری و باد گلو  همراه است. این مشکل ممکن است به عواملی مانند نوع غذای مصرفی، سرعت غذا خوردن، مصرف بیش از حد نمک، یبوست و ... مرتبط باشد. گاهی اوقات بعضی شرایط پزشکی خاص مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر و یا کولیت زخمی نیز در ایجاد نفخ شکم نقش دارد. در این گزارش شما را با راهکارهایی برای کاهش نفخ شکم آشنا می‌کنیم.

 پرهیز از خوراکی‌های نفخ‌آور

لوبیا یکی از حبوبات سرشار از فیبر و پروتئین است؛ در این خوراکی لذیذ ماده‌ای به نام "پرالترین" وجود دارد که باعث تولید گاز و در نتیجه ایجاد نفخ می‌شود. همچنین انواع کلم شامل کلم بروکلی، کلم معمولی و کلم بروکسل نیز دارای پرالترین است و در افراد حساس ایجاد نفخ می‌کند. 

 کاهش سرعت غذا خوردن

سریع غذا خوردن، علاوه بر اینکه باعث پرخوری می‌شود، باعث ورود هوای بیشتر به معده می‌شود و نفخ شکم را به همراه دارد. صحبت کردن در هنگام خوردن غذا نیز باعث بلع هوا  و بروز نفخ می‌شود.

محدود کردن نوشیدنی‌های گازدار

این نوشیدنی‌ها اغلب حاوی مقدار زیادی شکر و گاز است که باعث تورم معده می‌شود. بخشی از گازی که هنگام نوشیدن لیموناد و سایر نوشیدنی‌های گازدار وارد دستگاه گوارش می‌شود از طریق باد گلو خارج می‌شود اما بخشی دیگر  توسط سیستم گوارش حرکت می‌کند و سبب ایجاد نفخ می‌شود.

خوردن به اندازه کافی

پرخوری یکی از مواردی است که باعث اتساع معده و نفخ شکم می‌شود. علاوه بر این، با خوردن غذای بیش از حد، اغلب در مصرف نمک، کربوهیدرات، چربی و کالری نیز زیاده‌روی می‌شود که همه این موارد نفخ شکم را به همراه دارد.

کد خبر 376476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.