۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
ترک برداشتن مجسمه نادرشاه صحت ندارد

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی گفت: ترک برداشتن سر مجسمه نادرشاه در مشهد به هیچ وجه صحت ندارد. بازدیدهای لازم انجام شده و تا کنون گزارشی از هرگونه ترک‌خوردگی در این مجسمه ارائه نشده است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، مرجان اکبری با بیان این مطلب افزود: اخبار منتشر شده به نقل از یکی از کارشناسان میراث فرهنگی استان مبنی بر ترک برداشتن قسمت سر این مجسمه به هیچ وجه صحت ندارد و هم اکنون مجسمه در وضعیت عادی است.

وی با اشاره به پایان دو مرحله مرمت مجسمه نادرشاه اضافه کرد: مرحله سوم مرمت این اثر، مرحله تثبیت است که قرار شده به روش نانو تثبیت مجسمه انجام شود لذا پژوهشکده باستان شناسی امسال این اقدام را انجام می دهد که طبق پیش بینی ها بین دو تا سه ماه آینده انجام می شود.

مجسمه نادر شاه افشار در چهار راه شهدای مشهد در باغ نادری و در بالای بنای یادبود نادرشاه افشار نصب شده است.

این مجسمه در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون طراحی و توسط استاد بزرگ مجسمه سازی ایران استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شد. مصالح به کار رفته شده در این اثر به طور عمده از سنگهای سخت گرانیت کوهسنگی که در مشهد مقدس واقع شده،  مورد استفاده قرار گرفته است.

پوشش مقبره به مانند یک چادر عشایری است که نادر در آن زاده و کشته شده است و پوشش دیوارهای مقبره از سنگ‌های مرمر اخرایی رنگ مراغه است و مجسمه به صورت اسبی است که نادر شاه بر روی آن سوار است و تعدادی از سربازانش پشت سر او هستند.

استاد صدیقی این اثر را در زمان اقامتش در کشور ایتالیا ساخت و به ایران انتقال داد و طرح اولیه مجسمه نشانگر تلاش نادرشاه برای متحد کردن ایران و گسترش این کشور و گسترش این سرزمین و همچنین قدرت و صلابت نادر در زمان حکومتش است.

مجسمه نادرشاه و سربازانش در موسسه برینی ایتالیا ساخته شده و روی پایه سنگی به ارتفاع ۱۷ متر در جهت شمالی و جنوبی نصب و اجرا شده است. این اثر نفیس بیش از ۱۴ تن وزن دارد.

کد خبر 376461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.