فقط با مدیریت  مصرف می‌توان از خاموشی در تابستان جلوگیری کرد

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه فقط با مدیریت مصرف می‌توانیم از خاموشی‌ها جلوگیری کنیم، گفت: درسال ۹۸ برای کل کشور چهار هزار مگاوات- ساعت کمبود برق پیش‌بینی شده‌ است. مشارکت هموطنان در صرفه‌جویی در ساعات اوج مصرف تابستان، راهکار برون‌رفت از مشکلات تامین برق است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرسل صالحی صبح امروز یکشنبه  -۲۹ اردیبهشت‌ماه - در نشستی خبری که با موضوع استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و سامانه‌های خورشیدی در شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان برگزار شد، با اشاره به نامگذاری یکم خردادماه به نام "روز بهره‌وری و بهینه سازی مصرف"، اظهار کرد: باید استفاده مطلوب و موثر از انرژی، منابع و سرمایه‌های جامعه داشته باشیم زیرا موفقیت در این زمینه نیازمند تلاش و همکاری همه اعضای جامعه است.

وی  عنوان کرد: بیشترین مصرف برق  در لحظه و همزمان در بیستم تیر ماه ۹۷ به میزان ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات در کل کشور بود بنابراین لازم است مباحث مدیریت تامین و مدیریت تقاضا مطرح شود تا بتوانیم خاموشی‌ها را کاهش دهیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: در اصفهان پیک مصرف سال ۱۳۹۷ به میزان یکهزار و ۱۸۰ مگاوات در تاریخ سوم مردادماه ساعت یک بعد از ظهر اتفاق افتاد،  که با خاموشی ها و مدیریت مصرف ۱۱۶ مگاواتی، توانستیم این پیک مصرف را مدیریت کنیم. 

صالحی اضافه کرد: سال گذشته در تعرفه‌های مختلف پاداش‌های قابل توجهی پس از عقد تفاهم‌نامه با شرکت توزیع برق  به مشترکان تعلق گرفت که مجموع آن ۴۵ میلیارد ریال بوده‌است.

وی با اشاره به طرح‌های پاسخگویی بار مصرف که در سال گذشته اجرا شد، گفت: برنامه ذخیره عملیاتی برای تمام مشترکان با قدرت قراردادی بیش از ۲۵۰ کیلو وات، جابه جایی تعطیلات هفتگی از روز جمعه به یکی از روزهای کاری هفته برای مشترکان صنعتی، کاهش بار برنامه‌ریزی شده مشترکان عمومی، انجام تعمیرات و تعطیلات سالیانه، استفاده از مولدهای خود تامین و کاهش بار برنامه‌ریزی شده مشترکان کشاورزی از جمله طرح‌های مدیریت بار در سال ۱۳۹۷ بود که نقش مهمی در مدیریت مصرف داشت.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه امسال، افزایش  هشت درصدی پیک کشور به میزان ۶۱ هزار و ۳۹۳ مگاوات پیش بینی شده‌است، افزود:  ۵۳ هزار و ۴۲۵ مگاوات این میزان را نیروگاه‌ها تولید،می‌کنند و چهار هزار مگاوات نیز توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شود.

صالحی اضافه کرد: حدود چهار هزار مگاوات‌- ساعت کمبود برق در کل کشور داریم، که فقط در صورت مدیریت مصرف می‌توانیم از خاموشی‌ها جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه فقط ۳۰ درصد از نیروگاه‌های کشور در ایام غیر پیک مشغول کار است، گفت: حدود ۸۰ میلیارد دلار، سرمایه خفته وجود دارد که در این ساعات از مدار خارج می‌شود، بنابراین نیازی به توسعه نیروگاه‌ها نداریم زیرا افزایش این ظرفیت توجیه اقتصادی ندارد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان اظهار کرد: در حالت عادی پیک مصرف اصفهان ۸۰۰ مگاوات است و  از ۲۰ خردادماه تا ۱۵ شهریورماه این میزان به یکهزار و ۲۰۰ مگاوات می‌رسد.

صالحی افزود: برنامه جامعی از وزارت نیرو ارائه شده که راهکارهایی برای عبور از پیک تابستان ۹۸ در آن مشخص و تراز تولید و مصرف را برای هر یک از شهرستان‌های کشور مشخص کرده است که بر اساس این طرح استان اصفهان باید، ۱۹۰ مگاوات از کل افزایش پیک بار کشور را مدیریت کند. 

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم خاموشی در سال ۹۸ به صفر برسد، بخش صنعت ۶۰ مگاوات، کشاورزی ۹ مگاوات، تجاری  ۱۰ مگاوات و مولدهای خود تامین( واحدهای صنعتی که توانایی تولید برق دارند و میزان نیاز خود را تامین می‌کنند)  ۱۸ مگاوات برق را باید مدیریت کنند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: با اصلاح تعرفه، باید مشترکان شهر اصفهان ۳۴ مگاوات، در مصرف خود صرفه‌جویی کنند، بر اساس دستور العمل هیئت وزیران؛ اگر مشترکان بیش از الگوی مصرف که ۲۰۰ کیلو وات ساعت در ماه‌های عادی و در ماه‌های پیک ۳۰۰ کیلو وات ساعت است، مصرف داشته باشند ۲۳ درصد افزایش هزینه خواهند داشت، اما اگر مشترکان کاهش مصرف داشته باشند، پاداش می‌گیرند.

کد خبر 376460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.