۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
بزرگترین سرمایه ما مردم هستند

دغدغه‌های جامعه فرهنگیان و به خصوص معلمان، سالهاست که به طرق مختلف از سوی این قشر مظلوم و زحمتکش مطرح می‌شود، اما اقدامات دولتمردان دوره‌های مختلف قدرت اجرایی کشور و نیز تصمیمات وکلای ملت در نهاد قانونگذاری کشور در طول چندین دهه در این زمینه، هیچکدام مرهمی بر زخم‌های کهنه این قشر فرهیخته نبوده است.

به گزارش ایمنا، در نشست اخیر انجمن اسلامی معلمان اصفهان، دغدغه ها و مطالبات دارای پیشینه و بدون پاسخ جامعه اثرگذار و همواره همراه فرهنگیان، مجددا مطرح شد و بر پیگیری تا محقق شدن حقوق حقه خود تاکید کردند. در این نشست، معلمان ضمن ابراز نگرانی از شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی امروز کشور، با صدور بیانیه ای، بر پایداری برای رسیدن به جایگاه شایسته خویش تاکید کردند. بیانیه منتشر شده به شرح ذیل است:

«به نام خدا

یاران همراه

بیست و سومین همایش بزرگ انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان فرصت دیگری است تا با تکیه بر واقعیت های امروز آرمانهای دیرین مان را مرور کنیم و با بهره مندی از استعداد و ایمان و شرف و آزادگی ایرانی برای سوالات کهنه پاسخ های نو بیابیم و برای زخم های مزمن ، درمان های جدید بکار بندیم .

ما با تکیه بر همان عهد پیشین هنوز راه برون رفت از مسائل حاد کنونی را اندیشه و راهکارهای اصلاح گرایانه می دانیم و نسخه های پر هیاهوئی که امروز از هر سو برایمان تجویز می شود و آتش و خون و انتقام و خشونت از آن می بارد را هرگز مناسب وضع کنونی نمی دانیم و آن را برنمی تابیم .

بار دیگر این کلید واژهای اصلاح طلبی را بیاد می آوریم و آنرا به مطالبات مردم عرضه می کنیم تا باز هم ثابت شود جاده پر رونق اصلاح گری از میان بوستان حقوق و خواسته های مردم می گذرد و بزرگترین سرمایه ما مردمی هستند که صاحبان واقعی این کشورند.

برابری حقوق زن و مرد / کرامت انسانی / جامعه مدنی / حق انتخاب دین و پوشش و سبک زندگی / وجود احزاب و مطبوعات مستقل و قدرتمند / حقوق شهروندنی / شفافیت در اداره کشور / حکومت قانون در فضای باز سیاسی / تحمل عقیده و سلیقه مخالف / احترام به نظر دیگران / گفت وگو و تعامل در سطوح داخلی و بین المللی/ بهره مندی از سرمایه های اجتماعی، ....، شیرازه پیوند دهنده جریان نو اندیش و پیشرو اجتماعی این کشور در یک قرن اخیر بوده که از خرداد ۱۳۷۶ به شکل روشن تر و معنادارتری بروز کرده است .

بر این اساس به مواردی که امروز به آن مبتلا هستیم اشاره و تاکید می کنیم، و از معتقدان به این جریان نوگرائی و اصلاح گری و مسئولان می خواهیم همه همت و تلاش خود را معطوف به آن نمایند .

۱-پس از سالها بی توجهی به مسائل آموزش و پرورش متاسفانه شاهدیم که آثار این غفلت ها تقریبا در تمامی ارکان و اجزاء نظام تعلیم و تربیت ظاهر شده است. سهم ناچیز این دستگاه از درآمد ناخالص ملی، هجمه روزافزون به استقلال نظام آموزشی کشور و افزایش دخالت های غیر مسئولانه در آن، وضعیت اسفبار نیروی انسانی و نقصان جدی کمی و کیفی در این زمینه، کمبود شدید و بحرانی اعتبارات، فرسودگی بیش از یک سوم فضاهای آموزشی، نادیده گرفتن شایسته سالاری در مراتب مختلف تشکیلاتی این دستگاه، و در وضعیت کنونی مهم تر از همه متاسفانه انفعال شدید مدیریتی این دستگاه عظیم اجرایی و انسانی نسبت به فرایندهای اصلی درونی و پدیده های تحمیل شده  بیرونی است که به شدت انسجام درونی و هم افزایی سیستمی این دستگاه مهم را به مخاطره انداخته ... از جمله سرفصل های نگران کننده ای است که جدا باید در آن تامل شود.

۲-اگر همه ساز و کارهایی که برای اداره مطلوب نظام تعلیم و تربیت لازم است فراهم نبود! ولی ما معلم دارای منزلت، با انگیزه، متخصص و شاداب داشتیم (که) به محوریت آن می توانستیم به تدریج سایر مسائل را حل کنیم ولی با تاسف نگاه ابزاری به معلم و بی توجهی منزلتی و معیشتی به او و غفلت جدی از پرچم داران آموزش و پرورش به ویژه پیشکسوتان و بازنشستگان که ثروت بزرگ فرهنگی ما محسوب می شوند به شدت مزید بر علت شده و فاصله طبقات اجتماعی را به اوج رسانده است. به مسئولان کشور توصیه می کنیم نه مسکن های مادی و معنوی و نه برخورد با مشکلات معلمان و نه تعرض امنیتی و انتظامی به آن  مشکل گشا نخواهد بود و باید مسئله معلمان شاغل و بازنشسته را به طور ریشه ای و بنیادی حل کرد.

۳- انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی با توجه به ویژگی های داخلی و خارجی سالی که در پیش رو داریم و ساز و کارهای معیوبی که هنوز تا حدود زیادی نتوانسته شایستگان و نمایندگان واقعی ملت را به خانه ملت بفرستد و نا امیدی گسترده ای که در افکار عمومی نسبت به کارآمدی مجلس و نمایندگان برای حل مشکلات کشور ایجاد شده که قطعا بر روی درصد مشارکت مردم در انتخابات تاثیرات سوء ایجاد خواهد کرد باید همه دست اندرکاران و کنش گران جامعه به ویژه باورمندان به حقوق و الزامات مدنی فرآیند مشارکت  به تقویت سرمایه های اجتماعی و اعتماد مردم اهتمام نمایند و با پیگیری حذف نظارت استصوابی که دایره اختیار و انتخاب مردم را در سال های اخیر به شدت کاهش داده و جمع کثیری از شایستگان و نخبگان کشور را خانه نشین و حاشیه نشین نموده تحول جدیدی را در راه پویایی کشور ایجاد کنند. وظیفه جریان اصلاح طلب نیز در این فرآیند تسهیل شرکت آزادانه مردم در انتخابات و شناسائی و معرفی افرادی است که به حق و با شهامت بتوانند مطالبات مردم را نمایندگی کنند.

۴-شرایط ناگوار اقتصادی امروز کشور که بیشترین فشار را برطبقه متوسط و اقشار کم درآمد جامعه تحمیل نموده ناشی از دو عامل مهم خارجی و داخلی است، در بعد خارجی و فشار تحریم های ظالمانه باید به ظرفیت های دیپلماسی و استمرار اعتماد سازی جهانی در جهت انفعال آمریکا و ایجاد فرصتهای جدید در تجارت جهانی توجه جدی داشت و در بعد داخلی ظرفیت واقعی اقتصادی کشور در بخش خصوصی را فعال نمود و با شفاف سازی و تقویت فرایندهای نظارتی وکنترلی نسبت به حمایت اقشار آسیب پذیر دراین شرایط سخت اقدام نمود. و در سایه تقویت ساختارهای اقتصادی از بروز اختلاس وپدیده های رانت خواری و ورود نهادهای غیر مسؤل در فعالیتهای اقتصادی جلوگیری نمود که اراده همه قوای سه گانه در این راستا بسیار اهمیت دارد.

۵-تاریخ کشور ما نشان می دهد که هر جا تهدیدات خارجی افزایش میباید اتحاد مردم ما در مقابل آن تقویت می گردد هرچند می توانستیم با تدبیر و عقلانیت بیشتری از موضع طرح هایی نظیر برجام علیه سردمداران آمریکا و برخی دولت های وابسته اتحاد بزرگی در جهان به نفع خویش تشکیل دهیم ولی اکنون هم اگر با مردم رو راست و صادق باشیم چاره،  هم آوردی نظامی و سخت با دشمنان نیست ما باید با دوری جستن از رفتارهایی که اتحاد داخلی را متزلزل می نماید و تند خویی ها و عصبانیت هایی که به حذف و حصر نیروها و جریان های مردمی و تاثیرگذار می انجامد و مردم و جریانات سیاسی را در طبقات تبعیض آمیز اجتماعی دسته بندی می کند و آنان را روبروی هم قرار می دهد، زمینه های همبستگی ملی را برای حل مشکلات داخلی و خارجی کشور فراهم سازیم و در سیاست ها و رویه های غلط و ناکارآمد تجدید نظر کنیم .

۶-گردش آزاد اطلاعات از الزامات مردم سالاری  و آزادی و از واجبات غیر قابل اجتناب انسان هایی است که در شرائط امروز زندگی می کنند. تکنولوژی و فضای مجازی یک ابزار مناسب برای زندگی پیشروانه و مدرن است . نمی توان مردم را از حق دستیابی به این ابزارها محروم ساخت بلکه با تکیه بر سرمایه های اجتماعی و اعتماد عمومی و ضابطه مند کردن کیفیت و فرهنگ استفاده از این ابزارها از میزان آسیب های آنرا بکاهیم و حق مردم در انتخاب خوب از بد را مانند بسیار دیگر از فرآیندهای زندگی به رسیمت بشناسیم.

۷-شاید بزرگترین مخاطره امروز ما مسائل زیست محیطی به معنای عام و گسترده آن است.

از لحاظ زیست طبیعی،  هوا ،آب و خاک سرزمینمان درمعرض آسیب های جدی است که ناشی از آلودگی های سنتی و مدرن است و مهم تر از آن شدیدا از بحران مدیریتی رنج میبرد وچه بسا هم اکنون که بواسطه رحمت الهی بارشهای فراوانی رخ داده ولی نتوانستیم به درستی آن را ذخیره و یا به نقاط مرکزی کشور هدایت نماییم ؟ ازاین رو عزمی جدی می طلبد که  مردم  و مسـولین با نگاه بلند مدت که  محیط زیست به نوعی سرمایه آیندگان است  تلاش نمایند از تمام ظرفیت های مادی و معنوی جامعه برای حفظ وصیانت از آن فارغ از هر مصلحت قومی ، مذهبی، سیاسی و سلیقه ای و برپایه تدابیر علمی و تجربه بشری همت نمایند.

از لحاظ زیست بشری نیز هر جامعه معطوف به عناصر معنوی و  انسانی است که لازمه آن توجه به اولیه ترین حقوق هر انسانی جهت ایفای نقش در جامعه می باشد و لذا محدود کردن آزادی های اولیه مردم و محروم ساختن آنها از حقوق خویش آن هم به بهانه های سلیقه ای و بعضا متحجرانه از منظر دیگربه کیفیت زیست شهروندان آسیب می زند امروز همه اقشار جامعه چه به جهت جنسی یا قومی و مذهبی بر اساس قانون اساسی باید از آزادی های مصرح بهره برند وظرفیت های جامعه برای ارتقای  شادابی و پویایی و امید توسعه یابد و امروز نیاز مبرم کشور است تا در راستای تقویت همبستگی اجتماعی جهت مصونیت از هر آسیب درونی وبیرونی حرکت نماییم و ایجاد هرگونه محدودیت سلیقه ای برای آحاد جامعه به ویژه فعالیت های اجتماعی ،مدیریتی و سیاسی بانوان می تواند جامعه را از لحاظ سلامت عمومی ، اجتماعی و فرهنگی با نقصانهای جدی روبرو سازدکه قطعا گسل های جدی را در آینده در لایه های  زیرین جامعه ایجاد خواهدنمود ودر نهایت کشور به سمت فروپاشی اجتماعی سوق خواهد داد.

وسخن آخر :

دوستان و همراهان عزیز ، تحول خواهان و اصلاح گران  که دغدغه تان، انسان و باورهای متعالی و الهی آن وبهبودی شرایط سرزمینمان است. خوب می دانید فضای کنونی جامعه بسیار ملتهب وبه شدت نسبت به همه مناسبات حاکمیتی ، اجتماعی و فردی بی اعتماد است و ادامه این شرایط قطعا فضای نا امیدی را تقویت می نماید و در نهایت بستر اصلاح گری و بهبود خواهی را ابترخواهد گذاشت. اینک رسالت اصلی هر کنشگری و فعال سیاسی و اجتماعی بازسازی این اعتماد ملی است وجایگاه احزاب ، تشکل ها و جریانات سیاسی ، اجتماعی و مدنی بویژه اصلاح طلبان برای تحقق این امر بسیار حیاتی است در این راستا مهمترین اولویت توجه به بازتعریف گفتمانی پیشروانه و شجاعانه وفراگیرکه بتواند همه کنشگران  اجتماعی، سیاسی و مدنی وفادار به مشی اصلاح گرایانه را در برگیرد. و از ظرفیت برقراری گفتگوی نقادانه درون گروهی در راستای ایجاد خواست و هدف مشترک و گفتگوی صادقانه و اعتماد بخش با مردم در جهت خواست های اساسی آنان و گفتگوی شجاعانه و شفاف با حاکمیت براساس منافع واقعی اجتماعی و عمومی جامعه برخوردار باشد.

قطعا کنشگران جامعه فاخر معلمان که بخش مهمی از آن را شما عزیزان نمایندگی می کنید به جهت  جایگاه والای تعلیم وتربیت و نقطه ای که می تواند به بهترین شکل این اعتماد را بازآفرینی نماید از اهمیت والایی برخوردار است و امروز باید هدف خودرا بالاتر از سطح مطالبات مرسوم ببیند و نقش بی بدیل خود را به عنوان گروه مرجع وتاثیرگذار به درستی ایفا نماید که چشم امید آیندگان به شما به شدت نیازمند است .

ما خوب و بد آنچه که دیدیم نوشتیم                  تا هرچه که برداشت کند از نظر ما»

کد خبر 376452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.