سد بهشت‌آباد بلاتکلیف است/ آب تا پایان خرداد در زاینده رود می‌ماند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت تونل بهشت آباد گفت: این طرح وضعیت خوبی ندارد و چون استان‌های یزد و کرمان به سمت ساختگاه‌های دیگری رفتند وضعیت سد بلاتکلیف است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود میرمحمد صادقی صبح امروز (یکشنبه) با حضور در هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه در سال جاری بارش‌ها در چلگرد دو هزار و ۱۳۷ میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: این بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۷۴۳ میلیمتر بوده است و آمار بارش‌ها در بلند مدت در این بخش یک هزار و ۴۰۱ میلیمتر بوده است.

حجم فعلی سد زاینده رود ۶۹۰ میلیون مترمکعب است

وی حجم آب پشت سد زاینده رود تا امروز را ۶۹۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: کل ظرفیت این سد یک هزار و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه ورودی به سد زاینده رود از اول مهر سال گذشته تا کنون یک هزار و ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب بوده است، ادامه داد: برنامه‌ای که برای سد تنظیم شده با فرض آورد یک هزار و ۳۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

وی با بیان اینکه خروجی سد از اول سال آبی ۶۴۰ میلیون متر مکعب بوده است، ادامه داد: مقدار این آب در سال گذشته ۲۹۰ میلیون متر مکعب بوده است.

میرمحمد صادقی اضافه کرد: در حال حاضر ورودی سد ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه و خروجی ۱۰۰ متر مکعب در ثانیه است.

وی ادامه داد: در ابتدای سال آبی جاری پیش بینی‌های هواشناسی و نبود افق روشن در بارشها باعث شد به کشاورزان آب ندهیم و از بهمن ماه آب به کشاورزان داده شد.

آب تا پایان خرداد در زاینده‌رود جاری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه آب برای مصرف کشاورزان تا حدود ۲۰ خرداد جاری است، ادامه داد: البته ممکن است تا اواخر خرداد آب کشاورزی را داشته باشیم و حجم رودخانه به میزان فعلی جریان داشته باشد.

وی با بیان اینکه تا کنون ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی رهاسازی شده است، افزود: سهم محیط زیست نیز ۵۳ میلیون مترمکعب است.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه در تابستان برای باغات ۳۵ میلیون متر مکعب آب رهاسازی می‌شود، افزود: البته کشاورزان شرق نیز قصد کاشت صیفی‌جات دارند که باید در این خصوص در شورای عالی زاینده رود تصمیم گیری شود.

بازخوانی طومار شیخ بهایی به صورت تخصیص حجمی آب اجرایی می‌شود

وی در خصوص حق آبه‌ها گفت: وزارت نیرو و آب منطقه‌ای اصفهان در دو مقطع بر روی تخصیص حق آبه‌ها کار خوبی انجام داده که یکی سال ۹۰ و ۹۱ بوده است که بازخوانی طومار شیخ بهایی بوده است.

وی افزود: در طومار شیخ بهایی توزیع عادلانه آب زمان بندی شده است و در این بازنگری وزارت نیرو موظف است به صورت حجمی آب به حق آبه داران ارایه دهد و بر این اساس بازخوانی طومار به صورت حجمی اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه تمام مطالعات صورت گرفته در فاز دوم بازنگری تامین حق آبه‌ها را به صنف کشاورزان و دستگاه قضایی ارایه دادیم، ادامه داد: البته باید توجه داشت که حق آبه‌ها بر اساس آورد رودخانه مختلف است و جداولی داریم که این حق آبه‌ها را در تمام‌ سال‌ها مشخص میکند.

وی با بیان اینکه در حوضه آبریز زاینده رود بارگذاری بیش از ظرفیت موجود است، ادامه داد: در حوزه اصفهان بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب برای کاشان، اصفهان و یزد داده می‌شود، همچنین ۶۰ میلیون متر مکعب آب به صنایعی مانند فولاد مبارکه ذوب آهن و صنایع نظامی اختصاص می‌یابد.

میرمحمد صادقی ادامه داد: در سال جاری نیز ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی اصفهان اختصاص یافته است و حدود ۸۰ الی ۹۰ میلیون متر مکعب آب برای محیط زیست  طول رودخانه و تالاب تخصیص یافته است.

سهم چهارمحال و بختیاری از سد زاینده رود ۸۰ میلیون متر مکعب است

وی برداشت استان چهارمحال و بختیاری روی کاغذ را نیز ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون متر مکعب از سد زاینده رود اعلام کرد و گفت: سهم این استان حدود ۸۰ میلیون متر مکعب آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه سطح زیر کشت در بالادست و پایین دست زاینده رود افزایش زیادی داشته است، افزود: سهم بالادست در این زمینه سطح زیر کشت از سد زاینده رود تا سد چم آسمان است.

وی اجرای طرح‌های تامین آب از جمله سد و تونل کوهرنگ سه را راهکارهای مدیریت بهتر آب و تامین حق آبه‌ها دانست و افزود: باید توجه داشت که عملیات عمرانی تونل سوم ۹۹ درصد تمام شده است و لکه گیریهایی دارد که طی سه ماه آینده تمام می‌شود.

سد تونل سوم کوهرنگ تا پایان سال ۹۹ بهره برداری می‌شود

 میرمحمد صادقی در خصوص سد تونل کوهرنگ نیز تصریح کرد: خاکبرداری و سنگ‌برداری تکیه گاه‌ها انجام شده است، بتن ریزی پی را شروع کردیم، در این بخش باید از بدنه رودخانه حدود ۵۰ متر خاکبرداری داشته باشیم تا به سنگ‌های مناسب برای پایهریزی سد برسیم و از آخر سال یا اوایل سال آینده بدنه سد بالا بیاید و آخر سال ۹۹ آبگیری سد را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه به دلیل همکاری شرکت فولاد مبارکه در خصوص بهره برداری از سد تونل سوم کوهرنگ مشکل مالی نداریم، افزود: تونل سوم کوهرنگ ۲۵۰ میلیون متر مکعب آورد خواهد داشت و تخصیص آن ۱۲۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

وضعیت سد بهشت آباد بلاتکلیف است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت تونل بهشت آباد نیز اظهار کرد: این طرح وضعیت خوبی ندارد و چون استان‌های یزد و کرمان به سمت ساختگاههای دیگری رفتند وضعیت سد بلاتکلیف است، با توجه به پیگیری‌ نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و شرکت آب منطقهای تا دو ماه آینده جلسه‌ای در وزارت نیرو در این خصوص برگزار می شود.

 وی ادامه داد: ظرفیت این سد به اندازه سد زاینده رود و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب است.

راه‌اندازی ستاد احیای دائمی زاینده رود در حد جمع آوری مطالب بوده است

میرمحمد صادقی در خصوص فعالیت ستاد احیای زاینده رود، اظهار کرد: وزیر نیرو در آینده نزدیک به اصفهان سفر می‌کند در این خصوص روز گذشته گزارشی در خصوص این ستاد ارایه دادم و قرار شد در اولین جلسه شورای عالی آب کشور با حضور معاون اول رییس جمهور در این خصوص تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: در خصوص این ستاد تا کنون تنها مطالب جمع آوری شده است و مرکز پژوهش های ریاست جمهوری نیز در این خصوص مطالعاتی را داشتند که خیلی مورد تایید نظر مسئولان استان اصفهان نبود و همان طرحی که در استانداری اصفهان تدوین شده بود را به وزارت نیرو ارسال کردیم.

وی با بیان اینکه قرار بود ستادی با همکاری صنف کشاورزان استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شود، ادامه داد: این ستاد هیچ وقت تشکیل نشد و تغییرات مدیریتی در دو استان بر این امر تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه در خصوص وضعیت حوضه آبریز زاینده رود تنها نباید به وزارت نیرو توجه داشت، افزود: وزارت دیگری در این زمینه وام‌هایی را پرداخت و اجازه عمران و توسعه در حوضه آبریز زاینده رود را می دهد و باید تعاملات بین دستگاهی دراین زمینه ایجاد شود.

میرمحمد صادقی در خصوص ساماندهی سیلاب‌های اخیر در اصفهان اظهار کرد: طرحهای ساماندهی سیلاب اصفهان در حوزه کارون است و اگر بهره برداری شده بود می‌توانستیم از بخشی از مخاطرات جلوگیری کنیم.

فعلا امکان تامین آب برای مادی‌ها نیست

وی در خصوص ساماندهی مادی‌ها نیز گفت: مادی نیاصرم در حال آبگیری است، واقعیت این است که با توجه به حجم آبی که کشاورزان در هر دو استان استفاده میکنند، امکان تامین آب برای مادی‌ها نیست و تنها در پایان دوره آبیاری می توان دراین خصوص برنامه‌ریزی کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه هر آبی که در حوضه آبریز زاینده رود تخصیص می یابد، نیازمند برنامهریزی است و شورای شهر باید نامه ای برای شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود ارسال کند تا آب را بتوان به مادی‌ها تخصیص داد.

به ازای هر میلی‌متر بارش ۸۰۰ هزار متر مکعب آب داریم

وی با بیان اینکه به ازای هر میلی‌متر بارش ۸۰۰ هزار متر مکعب آب داریم، ادامه داد: پیش بینی میشود که در سال جاری یک هزار و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد زاینده رود شود.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه برخی نسبت به تاخیر بازگشایی آب در سال جاری در زاینده رود انتقاد دارند، ادامه داد: این امر به دلیل خشکی شدید در سال گذشته بوده است.

وی در خصوص لایروبی‌ سدها گفت: عمر مفید سد بر اساس میزان رسوبات است، طرحهای آبخیزداری برای جلوگیری از ورود رسوبات به سد است و این در حالی که در کشور این اقدام اصولی انجام نمی‌شود و در کنار طرحهای آبخیزداری زمین کشاورزی دایر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه رسوبات فعلا وجود دارد گفت: این رسوبات در طول انجام می‌شود و در برخی از سدها مانند سفید رود هر سال رسوب میکند، اما سد زاینده رود رسوب‌زدایی خوبی دارد.

وزارت نیرو اعتباری برای انتقال آب از خلیج فارس اختصاص نمی‌دهد

وی در خصوص پروژه انتقال آب از خلیج فارس اظهار کرد: این طرح فقط برای صنعت است و در بخش شرب تاثیری نخواهد داشت، یزدی‌ها به دنبال این هستند که همه مصارف خود را از خراسان انجام دهند و ۶۰ میلیون متر مکعب را به اصفهان بازگردانند.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه وزارت نیرو برای طرح انتقال آب از خلیج فارس با مصارف صنعت وارد نمی‌شود، افزود: وزارت نیرو تنها برای شرب در این امر ورود میکند و استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای استفاده در صنعت مورد توجه است.

وی با بیان اینکه حق آبه محیط زیست ۱۷۶ میلیون متر مکعب بوده است، ادامه داد: امسال ۵۰ میلیون متر مکعب به این امر اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان اضافه کرد: طی یک ماه گذشته ورودی آب به سد زاینده رود بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ متر مکعب در ثانیه بوده است.

کد خبر 376448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.