چه عواملی خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد؟

سازمان جهانی بهداشت به تازگی راهکارهای جدیدی برای پیشگیری از زوال عقل ارائه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به بیماری‌های مرتبط با زوال عقل مبتلا هستند، اما هنوز دلایل قطعی این بیماری مشخص نیست. سازمان جهانی بهداشت (WHO) به تازگی ۱۲ عامل خطرآفرین این بیماری را بررسی و در مورد نحوه مقابله با آن‌ها راهکارهایی ارائه کرده است.

این فاکتورهای خطر شامل کمبود فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، مصرف مشروبات الکلی، حافظه ادراکی ضعیف، نداشتن فعالیت اجتماعی، افزایش وزن ناسالم، فشار خون بالا، دیابت، دیس لیپیدمی (اختلال در سطح کلسترول ناسالم)، افسردگی و ناشنوایی است.

اختلالات حافظه، زبان پریشی، تغییرات شناختی و مختل شدن فعالیت‌های روزمره از انواع بیماری‌های مرتبط با زوال عقل است؛ خبر خوش اینکه بعضی عوامل خطر آفرین بیماری زوال عقل، قابل اصلاح است و افراد با کسب اطلاعات کافی در مورد آن‌ها و تغییر سبک زندگی خود می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهند.

راهکارهای سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از زوال عقل شامل مواردی مانند ورزش کردن، پیروی کردن از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، کاهش مصرف مشروبات الکلی، افزایش روابط اجتماعی به منظور کاهش افسردگی و استفاده از سمعک برای کاهش مشکلات شنوایی می‌شود.

هدف سازمان جهانی بهداشت از ارائه این راهکارها، ارتقای سطح زندگی مبتلایان به زوال عقل و همچنین کاهش اثرات این بیماری بر  افراد مبتلا به بیماری و خانواده آن‌هاست.

کد خبر 376442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.