۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
تجسم کتاب‌ها در شهرها

در شهرهای سراسر جهان، المان‌هایی نصب شده‌اند که نمادهایی برای ارج نهادن به اهمیت کتاب‌ها و خواندن کتاب هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همواره به مناسبت‌های مختلف، المان‌هایی در سطح شهرهای کشورهای مختلف نصب می‌شوند که هدف از ساخت و نصب آن‌ها، ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم آن شهر است. ارتفاع برخی از این آثار گاهی تا چند ده متر هم می‌رسد و در این نوشتار برخی از این المان‌ها را معرفی کرده ایم که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

"پیاده روی ایده‌ها"عنوان مجموعه‌ای از المان‌ها در مرکز برلین است که به مناسبت جام جهانی سال ۲۰۰۶ در این شهر نصب شدند. یکی از حجم‌های این مجموعه شش بخشی، المانی از هفده کتاب است که با رویکرد یادآوری صنعت چاپ کتاب مدرن ساخته شده است. ارتفاع این کتاب‌ها به حدود سیزده متر می‌رسد.

این المان توسط آژانس طراح برلین ساخته شده و در مقابل دانشگاه هومبرت نصب شده است. در روی هر یکی از این کتاب‌ها، نام نویسندگان معروف و مؤثر آلمانی حک شده که نام گوته بر روی بزرگترین قطعه‌ این المان که به عنوان پایه برای بقیه‌ کتاب‌ها است حک شده است. این المان به یاد و افتخار یوهانس گوتنبرگ، پدر صنعت چاپ مدرن ساخته شده است.

"تفکر استعاری" یا "پرواز گفت و گو" عنوان المان دیگری است که توسط المان ساز نئواکسپرسیونیست آلمانی، "آنسلم کِیفر" ساخته و طراحی شده و در یکی از بلوارهای اصلی شهر نیویورک نصب شده است.

یکی از کتب مقدس، در مرکز این المان ۲۰ فوتی قرار شده و دو بال در دو طرف این کتاب باز شده‌اند. همچنین یک مار از پایین تا بالا به دور پایه‌ این المان پیچیده است. رویکرد اصلی المان، فلسفی است چنان که بالاها نماد حکمت است و این حکمت به سوی تماشاگران این المان گشوده شده است.

"کتاب‌ها را از پنجره بیرون بریز!" عنوان حجمی ساخته شده از کتاب‌هاست که هنرمند مادریدی، آلیشیا مارتین آن را ساخته است. در این المان، هزاران کتاب ممنوعه از پنجره‌ یکی از گالری‌های اسپانیا تا سطح خیابان بیرون ریخته شده‌اند.

این عنوان از سری مجموعه حجم‌های ساخته شده از کتاب است که چنان گردبادی بی سر و صدا در این گالری در حال چرخش هستند و هر بخش از این کتاب‌ها، موضوع خاصی دارند. به عنوان مثال، کتاب‌های تاریخی، به ستون‌های طبقه‌ سوم این گالری پیچیده شده و تا طبقه‌ بعدی ادامه دارند.

در جهان المان سازان هر سال تلاش کرده اند که با ساختن نمادهایی از کتاب مردم را به سمت این یار مهربان سوق دهند چرا که هر شهر با داشتن نمادهایی از کتاب ها می تواند مردم را ترویج و تشویق کند که به سمت بهره از این کالای فرهنگی حرکت کنند.

کد خبر 376433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.