۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸
چرا پروانه‌ها بازگشتند؟

نبود تعادل اکولوژیکی به علت فعالیت‌های بشر و تغییرات آب و هوایی سبب غالب شدن وجود برخی گونه‌های حشرات در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهار امسال بسیاری از مناطق کشور پذیرای شمار زیادی پروانه، ملخ، سنجاقک و سایر حشرات گوناگون است. این روزها اصفهان نیز از زیبایی موج ظهور پروانه های رنگارنگ بی نصیب نمانده و چهره طبیعت بهاری اش با پرواز پروانه ها دلپذیرتر شده است، اما به نظر می رسد این زیبایی بی سابقه طبیعت برای برخی مردم سبب نگرانی شده است. برخی کارشناسان بارندگی و سیلاب های اخیر را دلیل افزایش پروانه ها یا سایر حشرات می دانند، در همین ارتباط علیرضا نادری کارشناس حشرات و پروانه‌شناس معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پروانه‌ها و حشرات فقط به دلیل بارندگی زیاد نمی شوند زیرا وقتی تعادل اکولوژیک از بین می رود همیشه یک گونه غالب می شود. در حقیقت ما تعادل اکولوژیک محیط زیست خود را برهم زده ایم. 

فعالیتهای بشر سبب از بین رفتن تعادل اکولوژیک 

وی افزود: تخریب زیستگاهها و تغییرات اقلیمی تعادل اکولوژیک را از بین می برد و ما نیز در کشورمان شاهد تخریب زیستگاهها و تغییرات آب و هوایی بوده و هستیم. 

این کارشناس با اشاره به تخریب زیستگاهها، گفت: طی سال های اخیر زمین های مرتعی و بایر تبدیل به اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی و شهری شده اند، چرای بی رویه دام در مراتع کشور بیداد می کند و این مسائل، تخریب زیستگاه‌ها به شمار می رود.

نادری ادامه داد: شهرداری ها نیز به جای اینکه زمین های بایر را برای حفظ گونه های بومی حفاظت کنند، اراضی را قلع و قمع کرده، خاک آن را تعویض می کنند و با کاشت گیاهان خارجی که با طبیعت حشرات ایرانی سازگار نیست، زیستگاه‌های متفاوتی می سازند، براین اساس شمار گونه های جدید یا گونه هایی از حشرات بومی کشور که خود را با گیاهان جدید سازگار می کنند، افزایش یافته و در طبیعت غالب می شوند. 

تغییرات آب و هوایی؛ زمستان‌های معتدل و افزایش حشرات 

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی عامل دیگر بر هم زدن تعادل اکولوژیک است، اظهار کرد: اقلیم طی دو یا ۱۰ سال تغییر نمی کند در حقیقت طی ۵۰ تا ۶۰ سال خودش را نشان می دهد، در حال حاضر کشور ما شاهد تغییرات آب و هوایی محدود است که منجر به تغییرات اقلیمی می شود و همین مسئله سبب شده که زمستان‌های کشور معتدل شود و در این شرایط  بسیاری حشرات در زمستان زنده می مانند و به بهار بعدی می رسند. 

کارشناس حشرات و پروانه شناس معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کنترل حشرات گوناگون در کشور به راهکارهای بلند مدت نیاز دارد که در حال حاضر از عهده شهرداری ها نیز خارج است، اظهار کرد: به دلیل تخریب زیستگاه‌ها احتمال افزایش سایر گونه های حشرات در کشور وجود دارد که یک نمونه آن افزایش شته ها در اصفهان یا ملخ ها در جنوب کشور است.

نادری با اشاره بارندگی های مطلوب سال جاری، گفت: در این شرایط گیاهان سرسبز شده جوانه های بیشتری تولید می کنند، سرشاخه گیاهان برای شته ها بسیار مناسب است شته ها تکثیر و تعدادشان چند برابر می شود با این وجود توسط حشرات شکارگرشان به زودی به تعادل خواهند رسید.

وی تاکید کرد: شته ها و یا پروانه ها هیچ خطری ندارند و به هیچ وجه نیاز به سمپاشی نیست از سوی دیگر سمپاشی برای انسان، طبیعت و گیاه آسیب زاست. 

ثبت پنج موج ظهور پروانه ها در ایران  طی ۳۰ اخیر

این کارشناس به افزایش پروانه ها در کشور اشاره کرد و گفت: این پروانه ها با نام علمی " Vanessa Cardui" که در انگلیسی نیز به آن "Painted Ladies" یا بانوی رنگارنگ گفته شده است، گونه ای است که سالیان سال در ایران حضور داشته و پنج موج حضور این پروانه در کشور طی ۳۰ سال گذشته را ثبت کردیم و افزایش شمار آن ها طی هفته های اخیر طبیعی است. 

نادری همچنین یکی از علت های افزایش پشه ها و سایر حشرات در کشور را نیز بارندگی ها و وجود مانداب‌ها عنوان کرد و افزود: به دلیل زیاد شدن مانداب‌ها و وجود آبهای راکد شمار پشه هایی از خانواده کولیسیده در برخی مناطق کشور افزایش یافته است که البته با خشک شدن مانداب‌ها موج این حشرات فرو خواهد نشست.  

این حشره شناس ادامه داد: در حال حاضر شمار سنجاقک‌ها در برخی تالاب‌های جنوب کشور افزایش یافته که علت آن افزایش جمعیت پشه ها است، خوراک اصلی سنجاقک ها لاور و پشه بالغ است. در حقیقت سنجاقک ها گونه شکارگر سایر حشرات به شمار می روند که جمعیت پشه ها را به طور طبیعی به تعادل می رساند. 

وی با بیان  اینکه سازمان حفاظت محیط زیست، نظارتی و حاکمیتی است و برای مناطق تحت مدیریت خود که حدود ۱۱ درصد سطح کشور است قوانین و دستور العمل تعیین می کند، خاطرنشان کرد: مبارزه با ملخ ها و یا پشه های بیماری‌زا از جمله سالک به ترتیب در شرح وظایف سازمان نباتات کشور و وزارت بهداشت است و سازمان محیط زیست در زمینه کنترل جمعیت ملخ مسئولیتی ندارد.

کد خبر 376430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.