۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
بیماری مزمن کلیوی در کمین کارگران

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که شیوع بیماری مزمن کلیوی در میان کارگرانی که در آب و هوای گرم مشغول فعالیت هستند بیشتر از سایرین است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری مزمن کلیوی (Chronic kidney disease) باعث کاهش تدریجی عملکرد کلیه‌ها می‌شود و اغلب با نارسایی مزمن کلیه (Chronic renal failure) اشتباه گرفته می‌شود. از اصلی‌ترین علل بروز این بیماری می‌توان دیابت و فشار خون بالا را نام برد اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی و استفاده از آفت‌کش‌ها نیز نقش مؤثری در  ابتلا به  بیماری مزمن کلیوی (CKD) دارد.

 محققان دانشگاه "Colorado Anschutz " طی مطالعه‌ای دریافتند که بیماری مزمن کلیه در میان کارگرانی که در آب و هوای گرم مشغول فعالیت هستند، بسیار شایع  است و کارگران مزارع نیشکر، پنبه، ذرت، پرورش‌دهندگان میگو و کارگران معدن بیشتر از افرادی که در ارتفاعات به سر می‌برند دچار این بیماری می‌شوند.

بیماری مزمن کلیوی با آسیب به کلیه‌ها باعث بروز فشار خون بالا، کم‌خونی، ضعف استخوان و آسیب‌های عصبی می‌شود و در طولانی‌مدت نارسایی مزمن کلیوی را همراه دارد که با تجمع سموم در بدن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. بنابراین تشخیص زودهنگام و درمان آن می‌تواند از عوارض بعدی این بیماری پیشگیری کند. 

محققان آمریکایی پس از بررسی وضع بعضی مزارع در سریلانکا دریافتند که تغییرات آب و هوایی و استفاده از آفت‌کش‌هایی همچون گلیفوسات (glyphosate) همراه با افزایش دمای هوا و آلوده شدن آب‌ها منجر به همه‌گیر شدن بیماری مزمن کلیه می‌شود. همچنین تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیماری‌های عفونی که بیشتر در میان کارگران مزارع نیشکر دیده می‌شود از دیگر علل شیوع بیماری مزمن کلیوی است.

بدین ترتیب ترکیبی از عوامل تغییرات آب و هوایی و سموم کشاورزی و بروز عفونت‌ها می‌تواند منجر به همه‌گیر شدن بیماری مزمن کلیوی در میان کارگران مزارع شود و از آنجایی که این افراد مسئول فراهم کردن تغذیه مردم هستند، این امر می‌تواند روند زندگی بسیاری از افراد را با مشکل مواجه کند. بر اساس تحقیقات جدید ایجاد شرایط سالم و بهداشتی برای کار در مزارع باعث پیشگیری از افزایش بیماری مزمن کلیوی می‌شود و به این ترتیب در بهبود شرایط زندگی تمامی ساکنان مؤثر است.

نتایج این مطالعه در New England Journal of Medicine منتشر شده است.

کد خبر 376428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    0 0
    عالی