ظریف: کمیسیون مشترک به تعهداتش عمل کند/ ترامپ خواهان جنگ نیست

وزیر امور خارجه با تاکید بر این‌که اعلام مواضع سیاسی جامعه بین‌المللی در مورد برجام باید به اقدامات عملی اقتصادی تبدیل شود،‌ گفت: وقت آن رسیده که کمیسیون مشترک به تعهداتش عمل کند.

به گزارش ایمنا، محمد جواد ظریف پس از پایان سفر منطقه‌ای خود در فرودگاه پکن در مورد آینده برجام اظهار کرد: آینده برجام در اختیار جامعه بین‌المللی است؛ جامعه بین‌المللی تاکنون از برجام حمایت کرده اما حمایت‌ها بیش‌تر به شکل بیانیه و به شکل اعلام مواضع سیاسی بوده، لازم است اعلام مواضع سیاسی به اقدامات عملی اقتصادی تبدیل شود که مردم ایران بتوانند از برجام منافع‌شان را دریافت کنند.

وی افزود: ما ۴ دور از کمیسیون مشترک برجام تعهد گرفتیم برای اقداماتی که باید انجام دهند، فکر کنم الان وقتش است و بسیار هم دیر شده برای این که کمیسیون مشترک به تعهداتش عمل کند.

وزیر خارجه همچنین درباره این‌که چه دیدگاهی دارد نسبت به این که رسانه‌های چین همزمان با حضور وی در این کشور نوشتند که شفاف سازی های ظریف در مورد اطلاعات جعلی که به ترامپ داده می‌شود، موجب اختلاف در تیم "ب " شده، اظهار کرد: شفاف سازی آنچه من در سفر نیویورک به عنوان تیم ب مطرح کردم یک واقعیت است. واقعیتی که همه از آن خبر داشتند اما به خاطر فضای روانی تحمیل شده بر جامعه آمریکا کمتر کسی جرئت می‌کرد این واقعیات را بیان کند.

وین افزود: ترامپ هم رسماً گفته و اخیراً مجدداً تاکید کرده و لذا فکر می‌کنم واقعیت همین باشد که ترامپ خواهان جنگ نیست اما افرادی دور او نشسته‌اند تا به بهانه این‌که آمریکا را در مذاکره با ایران قدرتمندتر کنند، او را به سمت جنگ سوق دهند.

ظریف خاطرنشان کرد: ما یقین داریم که در نهایت جنگ، همان‌طور که رهبری فرمودند صورت نخواهد گرفت به خاطر این‌که نه ما خواهان جنگ هستیم و نه کسی این تصور را دارد که بتواند در منطقه با جمهوری اسلامی ایران مقابله کند. اما به هر حال لازم است این حرکت‌های خطرناک در داخل آمریکا برای مردم این کشور روشن شود. آنچه به‌عنوان سیاست آمریکا ابتدا مطرح می‌شد اکنون به سمت تبدیل شدن به سیاست اسرائیلی یا برخی حکام مرتجع منطقه و آن‌ها که از طریق قدرت مالی و تبلیغاتی به دولت آمریکا تحمیل کردند، پیش می‌رود و آن‌ها در حال حاکمیت پیدا کردن هستند.

وی همچنین در جمع بندی نتایج سفر خود به ژاپن و چین اظهار کرد: در جریان سفر به ژاپن با شینزوآبه دیدار داشتم و دیدگاه‌های ایران منتقل شد و همچنین راهکار خروج از وضعیت کنونی که یک راهکار اقدام عملی است توسط شرکای ما و اعضای باقیمانده در برجام بررسی شد. همچنین گفت‌وگوی جدی با آقای نخست وزیر داشتیم و توجه مقامات عالی ژاپن به روابط با ایران و اهتمام به آن مورد تاکید قرار گرفت و فکر می‌کنم در آینده کار جدی‌تری داشته باشیم.

وزیر امور خارجه گفت: سفر به چین هم برای ما بسیار مهم بود. چین یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی ما و از مهم‌ترین شرکای سیاسی ماست که با آن‌ها روابط جامع راهبردی داریم.

ظریف تصریح کرد: در این زمینه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم. پاسخ پیام آقای دکتر روحانی را از سوی رئیس جمهور چین دریافت کردیم. همین طور حمایتی که شاهد بودیم دیروز وزارت خارجه چین از مواضع ایران در مورد برجام صورت داد برای ما بسیار مهم است.

کد خبر 376414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.