چگونه از تخلفات پزشکان شکایت کنیم/ سرطان زا بودن ژل مانیکور ناخن

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر از کودکی، فقر آهن و کم خونی، سرطان زا بودن ژل مانیکور ناخن، نحوه شکایت از تخلفات پزشکی، و افزایش موارد ابتلا به سرطان روده در جوانان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ نتایج یک بررسی در تعدادی کشور اروپایی نشان می‌دهد: میزان ابتلا به سرطان روده در میان جوانان رو به افزایش است. در دو مطالعه که در تعدادی کشور اروپایی و با میزان درآمد بالا انجام گرفت مشخص شد تعداد قابل توجهی از افراد کمتر از ۵۰ سال به سرطان روده مبتلا می‌شوند.

در این بررسی آمده‌است اگرچه مجموع موارد ابتلا به سرطان روده در میان جوانان کم است، در این دو مطالعه تاکید شده موارد ابتلا به این سرطان در میان افراد ۲۰ تا ۲۹ ساله افزایش ناگهانی داشته‌است.

محققان در مورد علت افزایش تعداد مبتلایان به سرطان روده اطلاعات کافی و دقیقی ندارند اما بر این باورند چاقی و رژیم غذایی ناسالم از فاکتورهای اثرگذار هستند. کارشناسان به پزشکان توصیه می‌کنند علائم مشکوک به بیماری سرطان را در جوانان نادیده نگیرند.

در بسیاری از کشورهای اروپایی معاینات تشخیصی سرطان روده از سن ۵۰ سالگی آغاز می‌شود زیرا موارد ابتلا به این سرطان بیشتر در سنین بالاتر مشاهده می‌شود.

در یکی از این تحقیقات اطلاعات مربوط به بیش از ۱۴۳ میلیون نفر در ۲۰ کشور اروپایی از جمله انگلیس، آلمان، سوئد و فرانسه مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد موارد ابتلا به این سرطان در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ در بیشتر کشورها افزایش داشته‌است و بیشترین افزایش در میان افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله بوده‌است.

همچنین در مطالعه دیگری روند افزایش مبتلایان به سرطان روده در جوانان کشورهایی با میزان درآمد بالا از جمله انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزیلند مورد بررسی قرار گرفت. محققان مشاهده کردند در انگلیس در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ موارد ابتلا به سرطان روده ۱.۸ درصد افزایش داشته‌است. یافته‌های بدست آمده در بسیاری از کشورهای مورد مطالعه مشابه بوده‌است.

آیا فقر آهن دارید؟

کارشناسان سلامت به افراد توصیه می‌کنند درصورتیکه از خواب کافی برخوردارند اما احساس خستگی می‌کنند به منظور بررسی کمبود آهن به پزشک مراجعه کنند.
فقر آهن از شایع‌ترین کمبودهای مواد معدنی در بدن است و کمبود شدید آهن در نهایت به کم‌خونی منجر می‌شود. کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون یا کمبود هموگلوبین در گلبول قرمز که مسئول انتقال اکسیژن به تمامی نقاط بدن است منجر به کم‌خونی می‌شود.
علائم مختلفی وجود دارد که نشان‌دهنده کمبود آهن در خون است و از آن جمله می‌توان به احساس خستگی، رنگ‌پریدگی، سردرد و احساس ضعف اشاره کرد.
همچنین کمبود آهن و کم‌خونی می‌تواند از خونریزی دوران قاعدگی ناشی شود و به همین دلیل مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا به دختران نوجوانی که دوره‌های قاعدگی سنگین دارند توصیه می‌کند سالانه آزمایش تشخیص کم‌خونی را انجام دهند.
به گفته کارشناسان سلامت درحالیکه با تست هموگرام (CBC) می‌توان کم‌خونی را تشخیص داد اما ممکن است با این روش کمبود آهن مشخص نشود و به همین دلیل انجام آزمایش خون دیگری که "فریتین" را بررسی می‌کند از سوی پزشک توصیه می‌شود.
در انسان فریتین پروتئینی است که به آهن اضافی بدن پیوند خورده و در صورت نیاز آن را آزاد می‌کند. اندازه‌گیری سطح فریتین سرم یکی از معیارهای ارزیابی کم‌خونی فقر آهن است.
برای تامین آهن مورد نیاز بدن از طریق منابع گیاهی، مصرف مواد غذایی از جمله حبوبات (لوبیا و عدس)، سبزیجاتی با برگ‌های تیره، غلات، بادام هندی و پنیر سویا توصیه می‌شود.

چگونه از تخلفات پزشکان شکایت کنیم

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی روند شکایات مردم از تخلفات پزشکان و چگونگی صدور رأی در این خصوص را اعلام کرد.
علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به روند رسیدگی به تخلفات و شکایات مردم از پزشکان، اظهارکرد: برای رسیدگی به شکایت بیماران در کل کشور دادسرای انتظامی را در تمام سازمان‌های نظام پزشکی‌ داریم. بیش از ۲۰۷ دادسرای انتظامی نظام پزشکی در کل کشور داریم و افراد می‌توانند طرح موضوع کنند.
وی ادامه داد: وقتی ادعایی در این خصوص مطرح می‌شود باید مدارک لازم جمع آوری شود و از طرفین دعوا بخواهند از محتوای پرونده دفاع کنند.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی بیان کرد: گاهی ضرورت دارد آزمایش‌های مختلف گرفته شده و معاینات بالینی انجام شود تا بتوانند کارشناسان در دادسرا به یک قطعیت در خصوص رای بپردازنند.
فتاحی تصریح کرد: این موضوع زمانی دو تا سه ماهه را در بر می‌گیرد و به طور میانگین ممکن است پرونده‌ای دو هفته زمان ببرد و پرونده‌ای نیز شش ماه زمان ببرد.
وی خاطر نشان کرد: پرونده‌ای که تشکیل شد اگر کیفر خواست صادر شود پرونده به هیأت بدوی ارسال می‌شود. هیأت بدوی ترکیبی ۱۳ نفره است که متشکل از گروه‌های مختلف پزشکی، نماینده قوه قضائیه، نماینده جامعه پرستاری و نماینده سازمان پزشکی قانونی است.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: با توجه به مدارک و انجام کارشناسی در دادسرا، به صدور رأی می‌پردازنند؛ صدور رأی طبق ماده ۲۸ قانون از تذکر شفاهی شروع شده تا محرومیت موقت یا دائمی از طبابت است.
فتاحی اضافه کرد: اگر طرفین دعوا اعتراضی نسبت به رأی نداشته باشند این رأی قطعی می‌شود و مهلتی ۲۰ روزه وجود دارد تا هم شاکی و هم مشتکی عنه در این مدت به رأی صادره بدوی اعتراض کنند و پس از اعتراض، پرونده به مرکز استان و هیأت‌های تجدید نظر می‌رود و مجدد مورد ارزیابی و کارشناسی قرار می‌گیرد و منجر به صدور رأی می‌شود.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی  گفت: معمولاً آرای هیأت‌های تجدید نظر قطعی هستند؛ مگر آرایی که منجر به محرومیت شوند و آرایی که منجر به محرومیت شدند قابل تجدید نظر خواهی در هیأت عالی تجدید نظر هستند. دو هیأ ت عالی در تهران داریم که پرونده به تهران می‌آید، کار شناسی شده و طرفین دعوت می‌شوند و بررسی و صدور رأی می‌شود.
وی ادامه داد: رأی هیأت عالی قطعی است اما باز طرفین دعوا در اینجا مهلت دارند به رأی هیأت عالی اعتراض کنند و این رأی قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان است. رأیی که در آنجا صادر می‌شود قطعی و باید اجرا شود. این فرایندی است که در ۵ مرحله پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
فتاحی تأکید کرد: پرونده‌ای که مطرح می‌شود با دیدی عادلانه و عالمانه مورد رسیدگی قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم رأیی که می‌دهیم به واقعیت نزدیک باشد

ژل مانیکور ناخن سرطان‌زا است؟

ژل‌هایی که برای مانیکور ناخن استفاده می‌شود به‌سرعت خشک‌شده و با مقاومت رد برابر خراش و خراب شدن، عمر طولانی‌تری نسبت به رنگ‌های نقاشی دارند.
بااین‌حال، این ابزار براق ممکن است با خطراتی مانند عفونت، پوست پیری و یا سرطان پوست همراه شوند.
اما به گفته دکتر کریس آدیگون متخصص پوست از «چپل هیل» در کارولینای شمالی، به دلیل تنوع استفاده از روش‌های مختلف برای مانیکور کردن ناخن توسط سالن‌های آرایشی نمی‌توان به‌صراحت از احتمال بروز سرطان پوست در این مراکز صحبت کرد.
از سوی دیگر مطالعات علمی درباره ژل مانیکور کم است و تکنیک‌های مورداستفاده توسط سالن‌های زیبایی بسیار متنوع است که این موضوع تحقیق روی موضوع را دشوار می‌کند.
اما به‌هرحال متخصصان توصیه می‌کنند برخی اقدامات احتیاطی در جهت حفاظت از پوست حین مانیکور کردن باید رعایت شود.
گفته می‌شود از لامپ‌های ال‌ای‌دی برای ژل‌های مانیکور استفاده می‌شود که حاوی پرتو فرابنفش UVA است. درحالی‌که اشعه UVB باعث سوختگی (شبیه آفتاب‌سوختگی) می‌شود، پرتو UVA مسئول پیری، تخریب پوست و سرطان پوست شناخته می‌شود. ازآنجایی‌که یک استاندارد واحد در سالن‌های زیبایی برای استفاده از ژل مانیکور دیده نمی‌شود، به‌سختی می‌توان قضاوت واحدی در این زمینه داشت.
از سوی دیگر اطلاعات ما درباره سرطان پوست مربوط به خورشید است نه ال‌ای‌دی ها.
حتی فاصله و میزان تابش نور ماوراءبنفش نیز می‌تواند در نتیجه‌گیری ما مؤثر باشد.
بنابراین توصیه می‌شود تا رسیدن به تحقیقی جامع، از دستکش ناخن و یا کرم‌های ضد آفتاب برای ممانعت از سرطانی شدن پوست استفاده شود. دکتر آدیگون توصیه می‌کند سایر قسمت‌های پوست با هر وسیله‌ای پوشانده شود تا پرتو فرابنفش به آن نخورد. به گفته وی کرم‌های ضد آفتاب اغلب تا ۲۰ دقیقه اول جواب می‌دهند و بعد نه!
البته کرم‌های ضد آفتاب با اشعه خورشید استانداردسازی شده‌اند ولی لامپ‌های UVA که اشعه بالاتری از خورشید را منتشر می‌کنند، متفاوت بوده و ممکن است تأثیر منفی بیشتری داشته باشند.
برخی متخصصان به‌جای لامپ ال‌ای‌دی، چسب را پیشنهاد می‌کنند تا خطر اشعه از بین برود. (هرچند حرفه‌ای شاید نباشد).

از کودکی مراقب آلزایمر باشید

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران می‌گوید: با توجه به اینکه کشور ما با معضل پیر شدن جمعیت روبه‌روست، مراقبت‌ها برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر باید از کودکی آغاز شود و همگان در این مورد آموزش ببینند.

 سازمان جهانی بهداشت به‌تازگی اعلام کرده است تعداد افرادی که به زوال عقلی ناشی از بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند، تا سال ۲۰۵۰ سه برابر خواهد شد.

بنابر اعلام این سازمان، بین ۵ تا ۸ درصد افرادی که سنشان به بیش از ۶۰ سال می‌رسد، دچار زوال عقلی می‌شوند. این سازمان البته توصیه‌هایی هم برای کاهش خطر ابتلا به آن دارد از جمله زندگی سالم، ورزش کردن، رژیم مدیترانه‌ای، سیگار نکشیدن، مصرف نکردن الکل و کنترل دیابت و چربی.
اما به‌راستی زوال عقل یا دمانس (dementia) چیست؟ چگونه بروز می‌کند و برای جلوگیری از ابتلا به آنچه باید کرد؟
معصومه صالحی، مؤسس و مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به این که آلزایمر یا دمانس یکی از بیمارهای دوران سالمندی است می‌گوید: این بیماری علاوه بر این که هزینه‌های اقتصادی بالایی را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند، هزینه‌های اجتماعی و بهداشت روانی نیز دارد و می‌تواند در جامعه مشکل ایجاد کند. در حال حاضر روند سالمندی در جهان و ایران دائماً رو به افزایش است، به این معنی که تعداد افراد سالمند اضافه می‌شود و ما هم سومین کشور در جهان هستیم که عنوان رشد سالمندی را در اختیار داریم.
صالحی با تأکید بر این که در حال حاضر آمار میانسالی در کشور بالا است و به همین دلیل روزبه‌روز به تعداد سالمندان اضافه می‌شود، می‌افزاید: کشور ما جزو کشورهایی است که در حوزه بهداشتی، اقدامات خیلی مفیدی در پیشگیری از بیمارهای واگیردار انجام داده است، ولی رشد سالمندی تا حدی افزایش بیماری‌های غیرواگیر را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.
در حال حاضر حدود ۸ تا ۹ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند. متأسفانه یا خوشبختانه می‌توان به این موضوع هم به‌عنوان یک فرصت و هم یک تهدید نگاه کرد. فرصت به این دلیل که ما می‌توانیم از تجربیات سالمندان در بخش‌های مختلف استفاده کنیم و با تغییر روش زندگی آن‌ها از میانسالی، سالمندان سالمی را داشته باشیم که بتوانیم از وجودشان برای آموزش رده‌های پایین‌تر بهره‌مند شویم. اما آن روی سکه این است که اگر سالمند ما ناسالم باشد و به بیمارهای غیر واگیرداری مثل بیماری قلب، دیابت نوع دو و افسردگی که یکی از معضلات دوران سالمندی مبتلا شود خود این بیماری‌ها، عامل ریسک برای دمانس یا بیماری آلزایمر است.
هر سه ثانیه یک نفر در جهان به دمانس مبتلا می‌شود
دمانس بیماری است که با علامت‌هایی مثل اختلال در شناخت در عملکرد افراد همراه است. این بیماری به دو نوع برگشت‌پذیر و غیر برگشت‌پذیر تقسیم می‌شود. صالحی می‌گوید: حدود ۴۰ درصد دمانس‌ها قابل برگشت هستند که در اثر بیماری‌های قلبی عروقی، عوارض مصرف برخی داروها، کم کاری و پرکاری تیروئید یا دیابت نوع دو و به‌خصوص افسردگی ایجاد می‌شوند که قابل درمان هستند. اما متأسفانه بیش از ۶۵ درصد از دمانس‌ها را بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهد که به آن دمانس غیرقابل برگشت می‌گویند و در واقع این تفاوت دمانس و آلزایمر است.
البته آلزایمر اگر زود تشخیص داده شده و فرد مبتلا تحت نظر و درمان قرار گیرد قابل کنترل است و می‌توان سیر روند بیماری و مشکلات ناشی از آن را به تأخیر انداخت. به‌طوری که بر اساس جدیدترین یافته‌ها، تشخیص زودهنگام باعث می‌شود پنج سال معلولیت ناشی از بیماری به تعویق بیفتد و شخص مبتلا می‌تواند کیفیت زندگی بهتری داشته باشد.
به گفته صالحی در این راستا انجمن آلزایمر ایران با همکاری سازمان بهزیستی برنامه غربالگری و امکان‌سنجی تستا را به‌صورت پایلوت انجام داده است تا افراد در معرض خطر زودتر شناسایی شوند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند تا بعداً این تست به‌صورت سراسری اجرا شود.
همچنین به گفته صالحی، انجمن، سند ملی دمانس را از سال ۹۵ به وزارت بهداشت تحویل داده و خوشبختانه به مرحله‌ای رسیده که درباره بخش درمان و مراقبت آن تصمیم‌گیری شده، وارد فضای وزارت بهداشت شود و شرایطی فراهم گردد تا حتی در دورترین نقاط کشور با چند سؤال ساده و تست اولیه افراد در معرض خطر، شناسایی‌شده و تحت کنترل قرار گیرند.

ریسک فاکتور ابتلا به آلزایمر در سالمندی
صالحی ادامه می‌دهد: از نظر آماری در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در جهان با دمانس زندگی می‌کنند و بر اساس تحقیقات انجام شده هر سه ثانیه یک نفر در جهان به دمانس مبتلا می‌شود. تخمین ما در مورد ایران بر اساس آمار جهانی و جمعیت سالمندی، بیش از ۷۰۰ هزار مبتلا است. اما موضوع این است که این تعداد در صورت کنترل نشدن آن، افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر در کشور هر ۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود. به همین دلیل، باید برنامه‌های غربالگری را در صدر کارها قرار دهیم و به خانواده‌ها ‌آموزش داده و اطلاع‌رسانی کنیم که از کودکی فرزندانشان را به سبک زندگی صحیح عادت دهند.
صالحی می‌افزاید: تغذیه در این مورد بسیار با اهمیت است. خانواده‌ها به‌ویژه کودکان باید پایه مخروط غذایشان بیشتر سبزیجات باشد. بعد پروتئین سفید و روغن‌های غیراشباع مثل روغن زیتون. البته این موضوع شامل برخی پرهیزات نیز می‌شود مثل پرهیز از مصرف قند و خوراکی‌های با شیرینی بالا و فست فود. این موضوع باید در کشور نهادینه شده و از کودکی تا سالمندی غربالگری انجام شود. از طرفی، یک ضربه به سر در کودکی که به بیهوشی بینجامد می‌تواند یک ریسک فاکتور در ابتلا به آلزایمر در سنین سالمندی باشد. به همین دلیل کودکان باید یاد بگیرند ایمن زندگی و از کلاه و کمربند ایمنی استفاده کنند.
صالحی ادامه می‌دهد: موضوع مهم دیگر ورزش است. اگر ما ورزش را در دستور کار کودک قرار دهیم، عادت می‌کند که در سالمندی هم این ورزش را ادامه دهد. موضوع دیگر افزایش ذخایر مغزی است به این معنی که هرچه فرد ذخایر مغزی خود را افزایش دهد، مثلاً زبان یا حرفه جدید یاد بگیرد، ارتباطات بین سلول‌های مغزی افزایش پیدا کرده و فرد دیرتر مسائل را فراموش می‌کند. ارتباطات اجتماعی نیز در زندگی بسیار مؤثر است، چرا که هم از افسردگی پیشگیری می‌کند و هم این که ابتلا به دمانس را کاهش می‌دهد. در این میان، انجام کارهای خیر در دوران سالمندی یا داشتن فعالیت جانبی باعث احساس رضایت از خود می‌شود و می‌تواند تأثیرات پیشگیرانه داشته باشد.
علائم ابتلا به آلزایمر
معمولاً ده علامت برای تشخیص و هشدار بیماری آلزایمر وجود دارد که داشتن بیش از سه علامت نشان دهنده ابتلا به بیماری است. صالحی با اشاره به این موضوع می‌گوید: در این بیماری، حافظه نزدیک فرد دچار اختلال می‌شود، به این معنی که فرد فراموش می‌کند که مثلاً کلیدش را کجا گذاشته است یا اینکه آیا نمازش را خوانده یا غذایش را خورده است یا نه. از طرفی، ممکن است سؤالات یا جملات تکراری بیان کند یا لباس نامرتب یا نامربوط بپوشد مثلاً در فضای گرم لباس ضخیم بپوشد. از سوی دیگر، افراد در معرض خطر بیشتر و مبتلا به آلزایمر نسبت به خودشان بی‌تفاوت می‌شوند به‌طوری که به نظافت و بهداشت خود توجهی نمی‌کنند.
به گفته صالحی همه این موارد یک علامت هشدار است و اگر سه مورد از این علائم را در فرد سالمند مشاهده کنیم، حتماً باید او را نزد پزشک ببریم تا تست تشخیصی در مورد او انجام، و اگر مشخص شود دچار دمانس و آلزایمر است مورد درمان قرار گیرد.
آلزایمر بیماری دوران سالمندی است با این حال دمانس انواع مختلفی دارد و گونه‌های نادری از آن ممکن است در جوانی هم ایجاد شود که بسیار نادر است. ممکن است از هر ۱۰۰ هزار نفر یک نفر به آن مبتلا شوند. بیماری آلزایمر از ۶۰ سالگی به بعد ایجاد می‌شود. بین ۶۰ تا ۶۵ سالگی نیز یک تا دو درصد افراد مبتلا می‌شوند و هر پنج سالی که می‌گذرد، ابتلا به بیماری دو برابر می‌شود. سالمندان می‌توانند در کنار چکاپ جسمی سالانه خود، تست حافظه و افسردگی نیز انجام دهند تا در صورت در معرض خطر بودن، سریع‌تر روند درمان را شروع کنند و راحت‌تر با آن کنار بیایند.

کد خبر 376387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.