بیماران مبتلا به پیش فشار خون چکاپ ماهیانه می‌شوند

مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: اشخاصی که دچار مشکل خاصی نیستند باید چکاپ فشار خون را سالی یکبار انجام دهند، اما کسانی که مبتلا به پیش فشار خون هستند بایستی به طور مداوم و ماهیانه یکبار فشار خون‌شان را اندازه گیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رامش حسین خانی پیش از ظهر امروز (شنبه) در برنامه بسیج ملی کنترل فشارخون در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از امروز کمپین کنترل بیماری فشار خون راه اندازی شده است، اظهار کرد: این کمپین تا تا ۱۵ تیر ماه وظیفه اطلاع رسانی و آمنوزش صحیح به مردم در زمینه کنترل ملی فشار خون را بر عهده دارد.

وی با تاکید به اینکه در برنامه بسیج طرح ملی کنترل فشار خون آموزش به افراد جامعه حایز اهمیت بالای است افزود:  می طلبد که عوامل خطر، تشخیص و عوارض بیماری فشار خون به مردم آموخته شود.

مسئول برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: برای غربالگری افراد علاوه بر ۱۸۳ پایگاه ثابت ایستگاه‌های سیاری هم در در سطح شهر به طور پراکنده و بیشتر در مکان‌های بسیار شلوغ این خدمات را به افرادی که به مرکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند، ارایه خواهند کرد.

 سه روش ثبت اطلاعات در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون

حسین خانی با اشاره به اینکه اشخاص می توانند از با اشتفاده از سه روش در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اطلاعات خود را ثبت کنند، اظهار کرد: ثبت اطلاعات در درگاه اینترنتی، نصب نرم افزار روی گوشی و وارد کردن اطلاعات و مراجعه افراد حضوری به پایگاه های ثابت و سیار مراکز بهداشتی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: در درگاه اینترنتی متولدین ۲۹ اسفندماه سال ۶۸ به قبل می توانند وارد سامانه شوند و همه زنان بار دارد و بیماران کلیوی نیز می توانند می توانند با وارد کردن کد ملی و اطلاعات تکمیلی و پاسخ به سوالات فشار خون شان را ثبت کنند.

وی تصریح کرد: از طریق نرم افزار دیگری که قرار است به آسانی بر روی موبایل ها نصب شود با آدرس salamat.gov.ir است هر شخصی در منزل می‌تواند در یک دستگاه فشار سنج داشته باشد و با اطلاع رسانی لازم در این نرم افزاز از  وضعیت فشار خون بدن خود اطلاع پیدا کند.

مسئول برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی مرکز بهداشت استان تاکید کرد: از ۱۷ خرداد ماه تا آخر برنامه حدود ۱۸۳ ایستگاه ثابت برنامه های ثبت اطلاعات و ارایه خدمات را بر عهده دارند و به منظور ارایه عملکردهای بهینه در حوزه بهداشت و کنترل فشار خون آحاد جامعه احتمال افزایش تعداد ایستگاه های ثابت در دستور کار است.

بیماران مبتلا به پیش فشار خون و چکاپ ماهیانه

 همچنین مهشید احمدیان، مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت اصفهان در این نشست خبری اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد از افراد جامعه دچار پیش فشار خون هستند، اطلاع رسانی و آموزش‌ها در جامعه برای این گروه از افراد ضروری است، این افراد می‌توانند با تحرک و فعالیت بدنی و مدیریت مواد غذایی مصرفی، سلامتی‌شان را حفظ و از ابتلا به فشار خون بالا جلوگیری کنند.

مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: اشخاصی که دچار مشکل خاصی نیستند باید چکاپ فشار خون را سالی یکبار انجام دهند اما کسانی که مبتلا به پیش فشار خون هستند بایستی به طور مداوم و ماهیانه یکبار فشار خون بدن شان را اندازه گیری کنند.

وی اضافه کرد: اگر در بین اشخاص فشار خون ۱۴ روی ۹ یا بالاتر بود حاکی از افزایش فشار خون افراد است و می طلبد که این گروه از اشخاص شیوه زندگی سالم را رعایت کنند.

 احمدیان با اشاره به اینکه درمان های درست و به موقع در کنترل فشار خون امری اساسی است، اظهار کرد: اگر این اتفاق نیفتد سکته‌های مغری افزایش می‌یابد و  مطابق آمار وزیر بهداشت سالانه ۱۰۰ هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند که از این تعداد حدود  ۳۰ درصد منجر به مرگ می‌شوند و مابقی دچار فلج ناتوانی، بار بیماری‌ها و  بستری شدن در بخش آی سی یو بیمارستان‌ها شده که هزینه های سنگینی را به دنبال دارند.

وی با بیان اینکه فشار خون را باید قاتل خاموش بدانیم، گفت: سکته‌های قلبی، مغزی و نارسایی‌های کلیوی به دلیل فشار خون بالا اتفاق می‌افتد و این بیماری قاتل خاموشی است.

سکته قلبی و مغزی اولین علامت فشار خون بالا

به گفته احمدیان با توجه به اینکه اولین علامت فشار خون بالا بروز سکته قلبی و مغزی است، بنابراین هنگامی که افراد دچار استرس بالا می شوند نیازمند درمان هستند تا بالارفتن فشار خون بالا دچار سکته قلبی و مغزی و عوارض آن نشوند.

وی با اشاره به درگاه اینترنتی ورود به سایت طرح بسیج ملی کنترل فشار خون برای شهروندان اصفهان اظهار کرد: همشهریان می توانند با وارد شدن به سایت Salamat.gov.ir  و وارد کردن کد ملی و نام و تلفن و اطلاعات فردی فشار خون بدن شان را در این سامانه ثبت کنند و در صورت داشتن فشار خون ۱۲۰ روی  ۸۰ میلی متر جیوه و ۱۴۰ روی ۹۰ میلی متر جیوه افراد پیش فشار خون و پر فشار خون و در معرض ابتلا به فشار خون بالا در جامعه شناسایی می شوند.

لزوم استفاده از فشار سنج بازویی دیجیتالی

احمدیان با تاکید به اینکه در این درگاه اینترنتی امکان ثبت دوباره اطلاعات نیست، گفت: علاوه بر درگاه اینترنتی ثبت اطلاعات از طریق نصب اپلیکشین بر روی گوشی های موبایل نیز امکان پدیز است و افراد می توانند با ثبت اطلاعات فردی بر روی این اپلیکیشن فشار اول (سیستولیک یا ماکزیمم) و فشار دوم (دیاستولیک یا مینیمم) را بگیرند.

مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت اصفهان خاطر نشان کرد: فشار سنج بازویی دیجیتالی دارای استاندارد را برای گرفتن فشار خون بدن به خانواده ها توصیه می کینم. و استفاده از فشار سنج های مچی توصیه نمی شود.

احمدیان تاکید کرد: در کمپین شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون انجام می شود و سپس ارجاع این گروه از اشخاص به پزشکان صورت می گیرد تا در مطب آمار تعداد بیماران دارای فشار خون بالا با تشخیص پزشک انجام گیرد.

کد خبر 376380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.