حساسیت نسبت به اسناد افزایش یافته است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: دستگاه‌هایی که متولی تصمیم‌گیری‌های حساس هستند باید اهمیت اسناد را بدانند. امروز به این نتیجه رسیدیم که همه اسناد باید دیجیتال شود اما در آغاز راه هستیم و این راه همت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح امروز (شنبه) ساختمان جدیدمرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز کشور در اصفهان افتتاح شد، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مراسم افتتاحیه اظهار کرد: هویت همه ملت ها به میراث مکتوب و حافظه‌ای است که در تاریخ ماندگار می‌شود، این میراث یک پشتوانه برای تایین روحیات ملت‌ها است. ما ایرانیان به جهت اینکه تاریخمان هزاران سال قدمت دارد و در این تاریخ برای اصحاب علم  و دانش جایگاهی وجود داشته، نشان دهنده این است که برای رسیدن به یک شرایط مطلوب و توسعه اثرگذار نیاز به حفظ حافظه تاریخی داریم.

اشرف بروجردی ادامه داد: اسناد سابقه و قدمت دیرینه دارد و پشتوانه‌ای برای ملت‌ خصوصا مردم ایران و اصفهان است چرا که این مردم در طی سالیان دراز سلاطین مختلفی را تجربه کردند. این اسناد می‌تواند به ترسیم جایگاه این سرزمین در طول تاریخ کمک کند همچنین با مطالعه اسناد می‌توان راه توسعه‌ای که برخی ملت‌ها طی کردند تا به الگویی برای دیگر ملت‌ها تبدیل شوند را فهمید.

وی با اشاره به مدیران ایران در طول تاریخ این کشور خاطر نشان کرد: اگر تاریخ ایران را مطالعه کنیم در هر درباری که غیر ایرانی بودند چه دوره مغول چه دوران عباسی، از مدیران ایرانی استفاده می‌شد تا کارها به خوبی پیش برود. این نشان دهنده این است که مدیران ارشد ملت ایران به خوبی می‌توانند یک جامعه را اداره کنند و به نتیجه برسانند. در استان اصقهان این بحث می‌تواند یک زمینه و محور باشد، مدیران اصفهانی در پیش برد اهداف انقلاب از بدو انقلاب تا به امروز کم نبودند و همواره در رخدادهای مهم کشور اصفهانی‌ها پای کار بودند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اسناد را یکی از مهمترین ارکان حافظه تاریخی و جهانی دانست و گفت: با توجه به اتفاقی که در اصفهان افتاده به نظر می‌رسد صورت مسئله شناخته شده است. در اصفهان یک مرکز اسناد استاندار وجود نداشت، با مذاکراتی که با شهرداری، شورای شهر و استانداری صورت گرفت و شهرداری مهم‌ترین اقدام را در این راستا انجام داد و ساختمان جدید مرکز اسناد را در اختیار این مرکز قرار داد؛ از شهرداری سپاس ویژه دارم. البته هنوز هم جای کار زیادی وجود دارد و باید تلاش کرد تا جایگاه مستحکمی شکل گیرد.

بروجردی با بیان اینکه "بر اساس مصوبه دولت همه دستگاه‌ها موظف هستند که ثبت اسناد الکترونیک داشته باشند" تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی باید کلیه اسناد تولیدی روزانه خود را طبقه بندی و رده بندی کنند و اسناد مهم را نگه‌دارند و به صورت دیجیتال در اختیار عموم قرار دهند. ۸۰۰ برگ سند در رابطه با بحث آب در مرکز اصفهان قرار دارد، جمع‌آوری این اسناد نیازمند حمایت دستگاه‌های مختلفی مانند شهرداری، شورای شهر و استانداری را می‌طلبد.

وی افزود: مدیریت استان باید به سمتی رود که دستگاه‌ها را نسبت به اسناد حساس کند، در مذاکراتی که سال گذشته با شورای شهر داشتیم بنا شد که تمام اسناد شورای شهر تهران به سازمان اسناد و کتابخانه ملی انتقال یابد. دستگاه‌هایی که متولی تصمیم‌گیری‌های حساس هستند باید اهمیت اسناد را بدانند. امروز به این نتیجه رسیدیم که همه اسناد باید دیجیتال شود اما در آغاز راه هستیم و این راه همت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به روند رو به رشد جمع‌آوری اسناد تاکید کرد: در سطح کشور حساسیت نسبت به اسناد بیشتر از قبل شده، اخیرا مقام رهبری به رئیس جمهور دستور داده بودند که اسناد را دریابید. در مرکز اسناد ملی توانتستیم اسناد شورای انقلاب مانند صورت جلسات را جمع آوری کنیم، همچنین اسنادی دیگری از آیت الله بهشتی، رفسنجانی، خاتمی و دیگر چهره‌های تاثیر گذار در حال گردآوری است. همه این فعالیت‌ها برای این است که نسل آینده را روشن کنیم و برای نسل بعد یک رویکرد مثبت نسبت به نسل گذشته را باقی بگذاریم. نیاز است که باورها و اتفاقات امروز را در اختیار نسل آینده قرار دهیم و در اختیار همه قرار دهیم.

بروجردی تصریح کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی وظایف دیگری چون حفظ کتب و نسخ خطی را نیز دارد، استاندار قبلی اصقهان قول دادند که کتاب خطی آیت الله خادمی را خریداری کنند و در اختیار مرکز اسناد قرار دهند، اما این اتفاق رخ نداد. خواهش از استاندار فعلی این است که پیش از اینکه این کتاب و اسناد به خارج از کشور انتقال داده شود اقدامی برای آن بکنند.

وی اظهار کرد: امروز در کتابخانه ملی ۴۰ هزار نسخه خطی وجود دارد که بخش عمده آن را به ارزش ۱۹ میلیارد تومن در دو سال گذشته خریداری کردیم. افرادی که این کتاب‌ها را در اختیار دارند باید بدانند که این کتب افتخاری برای خاندان آن‌ها است و این کتب را باید در اخیتار عموم قرار دهند. کسانی که کتاب یا سندی را اهدا می‌کنند نامشان برای همیشه در کتابخانه ملی حفظ خواهد شد.

کد خبر 376377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.