۳۰ درصد ایرانی‌ها فشار خون بالا دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:حدود ۳۰ درصد مردم ایران مبتلا به فشارخون هستند و عدم تحرک، مصرف دخانیات و استرس از علائم خطر افزایش فشارخون اشخاص در جامعه است.

به گزارش خبرنگارایمنا، کمال حیدری پیش از ظهر امروز(شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به افزایش امید به زندگی افراد جامعه طی چهاردهه انقلاب در برنامه بسیج ملی کنترل فشارخون ا ظهار کرد: با انجام اقدامات لازم و با وجود فراز ونشیب‌هایی که در طی این چهار دهه در حوزه بهداشت و درمان طی شده است، شاهد خدمات درمانی ارزنده‌ای در این مسیر بودیم به اندازه‌ای که خوشختانه امید به زندگی ۲۵ سال در طی این چهار دهه افزایش یافته است.

وی با تأکید به اینکه مردم ایران از بیماری‌های غیرواگیر رنج می‌برند، افزود: باید اذعان کرد در شیوه زندگی سالم در کشور وضعیت خوبی نداریم، بیشتر بار بیماری‌ها در حوزه بیماری‌های غیرواگیر و قلبی و عروقی است، از هر پنج نفر در جامعه یک نفر مبتلا به فشارخون بوده که این اتفاق فاجعه است.

فشارخون بیماری خاموش است

حیدری با بیان اینکه فشارخون بیماری خاموش است و اگر کنترل نشود مشکلات بینایی، کلیه و قلبی را به همراه دارد، گفت: هرکس می‌تواند با گرفتن فشار خون خود این بیماری خاموش را کنترل کند و در واقع با شیوه زندگی سالم می‌توان به این امر مهم دست یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: سیگار، آلودگی هوا و سبک زندگی ناسالم عامل افزایش فشارخون در جامعه است و باید با فرهنگسازی بین مردم و ترویج زندگی سالم طول عمر افراد را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه بیماری فشارخون به راحتی قابل درمان بوده و قیمت داروهای این بیماری ناچیز است، اضافه کرد: می‌طلبد که سطح سواد سلامت جامعه بالا رود و مردم را به سلامت خودشان حساس‌تر کنیم.

حیدری با اشاره به اینکه راه اندازی کمپین در جامعه نیز اقدام موثری است و امروز کمپین "بسیج ملی کنترل فشار خون" به وسیله وزیربهداشت انجام می‌شود، اظهار کرد: با مشارکت بسیج ملی، هلال احمر، بیمه‌ها و همه دستگاه‌ها این برنامه‌ریزی انجام می‌شود و با ابلاغ ریاست جمهوری همه ارگان‌ها، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها موظف به همکاری با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در بخش اطلاع رسانی به آحاد جامعه هستند.

وی تصریح کرد: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در اصفهان همزمان با کشور اجرا می‌شود و به طور میانگین ۵۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال اصفهان بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که با اجرای این طرح تحت غربالگری فشارخون قرار می‌گیرند.

احتمال شناسایی ۱۲۰ هزار مبتلا به فشار خون بالا در اصفهان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: با اندازه‌گیری فشارخون این تعداد افراد بالای ۳۰ سال احتمال شناسایی ۱۲۰هزار مبتلا به فشارخون وجود دارد.

حیدری با تأکید به اینکه از افراد ۱۸سال به بالا از هرچهارنفر یک نفر مبتلا به فشارخون است، افزود: با برنامه ریزی به دنبال این هستیم که با گرفتن فشارخون افراد و بسیج اطلاع رسانی شیوه صحیح اندازه گیری فشارخون را به مردم آموزش دهیم و برنامه‌های صداوسیما با فرهنگ سازی به مردم این کار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: افراد با وارد کردن کد ملی و ثبت آن در سامانه می‌تواند خدمات و مراقبت‌های لازم را از همکاران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دریافت کنند ودر پایگاه‌های ثابت و سیار امکان مراجعه حضوری مردم وجود دارد و با افزایش همیاران خدمات دهی بهینه‌ای به مردم ارائه می‌شود.

به گفته حیدری اطلاع رسانی در همه مراکز بهداشتی در مناطق شهری و روستایی انجام می‌شود تا خدمات رسانی کنترل فشار خون به بهترین نحو صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: حدود ۱۰میلیون نفر در جهان از سال ۲۰۱۷ به دلیل فشارخون جان خود را از دست دادند و ایران از نظر وضعیت فشارخون بالا در این سال در حد متوسطه بوده است.

۹۷ هزار ایرانی به دلیل فشار خون جان باختند

وی تصریح کرد: حدود ۹۷ هزارنفر ایرانی در همان سال جان خود را به دلیل فشار خون از دست دادند.

وی با تأکید به اینکه کنترل فشارخون می‌تواند طول عمر افراد را افزایش دهد، گفت: امروز خانواده‌ها روزانه حدود دوبرابر حدمعمول نمک مصرف می‌کنند و اگر درصد مصرف نمک پایین بیاید ۳۰درصد مرگ و میر در جامعه کاهش می‌یابد.

حیدری با اشاره به اینکه ۶۰درصد بیماران از فشارخونشان اطلاع دارند، اظهارکرد: اکنون برای ۷۰درصداز مردم استان پرونده سلامت تشکیل شده و حدود یک سوم افراد از فشارخونشان آگاهی پیدا کردند و بیماری فشارخون قریب به ۱۹درصد از افراد جامعه کنترل می‌شود.

وی یادآور شد طی یک رب قرن امید به زندگی افراد جامعه افزایش یافته است و طی ۲۵ سال اخیر فشارخون اشخاص به دلیل عدم مراقبت‌ها و اطلاع رسانی سه برابر شده است و متأسفانه شیوع آن در بین خانم‌ها بالاتر است و در اصفهان ۹۲۲ هزار نفر ابتلا به فشار خون بالا دارند.

به گفته حیدری حدود ۳۰ درصد مردم ایران مبتلا به فشارخون هستند و عدم تحرک، مصرف دخانیات و استرس از علائم خطر افزایش فشارخون اشخاص در جامعه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: خانم‌ها بیشترین آمار مبتلایان و مراجعه کنندگان برای دریافت خدمات هستند و حدود ۴۰ درصد افراد داروی فشارخون را برای کنترل این بیماری دریافت کردند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت با تهیه اسناد هدف گذاری در راستای کنترل ملی فشارخون در جامعه انجام می‌دهد، افزود: وظیفه همه دستگاه‌ها برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مشخص شده است و کاهش ۲۵ درصد فشارخون در جامعه، کاهش مصرف ۳۰ درصدی نمک، دسترسی به داروها، مراقبت‌ها، آموزش‌ها و افزایش آگاهی مردم در این اسناد برنامه‌ریزی شده است.

حیدری اضافه کرد: علاوه براین ۲۵ شاخص را سازمان بهداشت در نظر گرفته و پرداختن به آن و راه‌اندازی کمپین در برنامه‌های آتی شکل می‌گیرد تا سیاست‌های سلامت در جامعه در بسیج ملی کنترل فشار خون اعمال شود.

حیدری تأکید کرد: هدف شناسایی و کاهش شیوع فشارخون در بین مردم است تا طول عمر افراد را با تشخیص زودرس و کنترل بیماری فشارخون بالا ببریم و از پیامدهای ناگوار آن جلوگیری کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه پوشش ۳۰۰ هزار نفر افراد بین ۱۸ تا ۳۰ سال در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان اصفهان ۳۰۰را در دستور کار داریم، افزود: باید ۲۰۰ هزار نفر از این افراد تحت پوشش قرار گیرند و از این رو باید روزانه ۴۰ هزار نفر در این طرح مشارکت داشته باشند.

فعالیت ۱۸۰ اکیپ ثابت در طرح ملی بسیج کنترل فشار خون

حیدری با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف و افزایش آگاهی مردم شاخص‌ها در نظر گرفته شده‌اند و عوامل خطر را باید در افراد بالای ۳۰ سال ارزیابی کنیم، اظهارکرد: ارزیابی به این دلیل است تا کمتر شاهد افزایش فشارخون در جامعه باشیم و تشکیل پنج کمیته با راه اندازی کمپین برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: ۱۸۰ اکیپ ثابت در سطح استان اصفهان نسبت به سنجش فشار خون جامعه هدف فعالیت دارند و با استفاده از ظرفیت‌های درون و برون بخشی و استانداردها و آموزش‌ها خدمات بهینه به مردم ارائه می‌شود،علاوه براین افزایش تعداد اکیپ‌های سیار در سطح شهر معاونت بهداشتی را در رساندن اهداف مورد نظر یاری می‌رساند.

کد خبر 376372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.