تبدیل بافت تاریخی به کانون برگزاری رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی

شهردار شیراز گفت: بافت تاریخی – فرهنگی باید به کانون اقدامات و برگزاری رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی این کلانشهر تبدیل شود.

به گزارش ایمنا، حیدر اسکندرپور در آیین تکریم و معارفه مدیر منطقه هشت شهرداری شیراز (منطقه تاریخی- فرهنگی) اظهار کرد: باید توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی و مذهبی از جمله اولویت‌های این منطقه باشد تا بتوانیم با استفاده از نظر متخصصان، کارشناسان و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بافت تاریخی را اعتلا ببخشیم.

وی با اشاره به نگاه زیبایی‌شناسانه و معمارانه مهدی قلندری، سرپرست شهرداری منطقه هشت شهرداری شیراز، افزود: مأموریت‌های اصلی شهردار این منطقه احیای بازار وکیل به عنوان کانون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شیراز قدیم، همراهی در ایجاد پیاده‌راه دروازه قرآن - دروازه اصفهان که منجر به احیای بازارهای تاریخی شیراز می‌شود، توجه ویژه به امامزادگان واجب التعظیم و تکریم موجود در بافت و احیای محور زندیه که می‌تواند این کلانشهر را از منظر جذب گردشگر قدرتمند کند، است.

اسکندرپور ضمن یادآوری حادثه تلخ آتش‌سوزی در بازار تبریز، گفت: آتش‌سوزی در این بازار ارزشمند تاریخی ما را باید هوشیار کند تا در مسیر افزایش ایمنی بازار وکیل گام بگذاریم؛ شهرداری شیراز تنها یکی از متولیان و تصمیم‌گیران در بازار وکیل است و باید با همکاری همه نهادهای متولی ایمنی این بازار تاریخی را در دستور کار قرار دهیم.

وی مأموریت اصلی خود در سمت شهردار شیراز را "احیای بافت تاریخی" به عنوان ریشه این کلانشهر دانست و افزود: بافت فرهنگی تاریخی ریشه شهر شیراز است و بدون توجه به این گذشته پرافتخار هر آنچه در شیراز بسازیم، بیانگر هویت این شهر نیست؛ در دوره‌هایی از بافت غفلت، و تصور می‌شد با توسعه غرب شیراز، این کلانشهر توسعه می‌یابد در صورتی‌که باید برای توسعه به ریشه‌ها و هویت شیراز توجه کرد.

شهردار شیراز با تأکید دوباره بر اینکه "شیراز باید مثل شیراز باشد"، اضافه کرد: براساس این رویکرد، شیراز قرار نیست مثل شهرهای دیگر ساخته شود و توسعه پیدا کند، بلکه شیراز مختصات منحصربه فرد فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و شهرسازی خود را دارد و برای توسعه باید به این ویژگی‌های شاخص توجه کرد.

اسکندرپور خاطرنشان کرد: اگر تصور شود توسعه شیراز با ساخت روگذر و زیرگذر محقق می‌شود، آنگاه شیراز به نسبت شهرهای بزرگ و توسعه یافته دنیا در رتبه‌های آخر قرار می‌گیرد، اما اگر شیراز را به عنوان شهری با پیشینه تاریخی و هویتی طولانی و اثرگذار قلمداد کنیم آنگاه شیراز در تراز شهرهای تاریخی بزرگ دنیا و سرآمد این شهرها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تغییر و تحولات بافت تاریخی آغاز راه اعتلای این محدوده ارزشمند است، گفت: با ایجاد پروژه‌های محرک توسعه بزرگ مقیاس در بافت مخالفم و باید با مدیریت داشته‌های فعلی فرصت تعالی بافت را فراهم کنیم.

شهردار شیراز ضمن اشاره به اینکه هم اکنون بافت تاریخی در حال احیا و تبدیل شدن به فضای درجه یک شهری است، افزود: امیدوارم با تحولات ایجاد شده، شهروندان شیرازی نیز دوباره به بافت تاریخی بازگردند.

اسکندرپور با انتقاد از برخی تغییرات ایجاد شده توسط سرمایه‌گذاران در خانه‌های تاریخی افزود: تبدیل خانه‌های تاریخی به هتل و رستوران نباید هویت آن را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه باید این تغییرات همگام با پیشینه، نحوه معماری و استفاده از مصالح و تزئینات متجانس با بافت تاریخی باشد.

وی توسعه زیرساخت‌های شهری را یک ضرورت دانست و افزود: در حال حاضر دوره توسعه صرفا عمرانی به پایان رسیده و شهرداران کلانشهرهای دنیا همچون لندن افزایش کیفیت زندگی شهروندان و تعالی‌بخشی به شهرها را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ شهرداری شیراز نیز همگام با کلانشهرهای جهان این رویکرد را در دستور کار خود قرار داده است و در سال ۹۸ با افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های انسان‌محور این رویکرد را در دستورکار خود قرارداده است.

کد خبر 376368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.