افزایش ۴۰۰ درصدی عوارض ساختمانی در تهران صحت ندارد

رییس کمیته شهر سازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: نرخ پایه عوارض بعد از چند سال از نرخ پایه سال ۹۳ به سال ۹۷ به روز رسانی شده است و این نرخ افزایش داشته اما به هیچ عنوان این افزایش ۴۰۰ درصد نیست .

به گزارش ایمنا هرا نژاد بهرام در واکنش به خبری مبنی بر افزایش ۴۰۰ درصدی عوارض ساختمانی در سال ۹۸ اظهار کرد: مبنای تعیین عوارض  تقویم املاک سال ۹۳ بوده و شورا مکلف بوده بر این اساس عوارض را تعیین کند که متاسفانه شهرداری تهران آن را اعمال نکرده است که  این خود اولین اشتباه از سوی شهرداری بوده است که چرا این نرخ در سالهای بعد از ۹۳ افزایش پیدا نکرده است. از این رو نرخ پایه عوارض برای سال ۹۴، ۹۵ ، ۹۶ و ۹۷ بر اساس همان نرخ پایه سال ۹۳ بوده  و اینکه در طول این سالها افزایش نداشته یک اشتباه بوده است.

وی ادامه داد: لذا طبیعی است که با افزایش نرخ پایه چهار ساله با یک افزایش ناگهانی مواجه شویم.

رییس کمیته شهر سازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: بر اساس تقویم املاک سال ۹۸ که توسط معاون اول رییس جمهور به ما ابلاغ شد ما پایه سنجش را از سال ۹۳ به سال ۹۸ منتقل کردیم و در سال ۹۸ هم بر اساس تورم ۳۶ درصد افزایش داشتیم.

نژاد بهرام با گلایه  از رویکرد های انتقادی غیر کارشناسی تصریح کرد: در ابتدا هم گفتم اینکه در طول سالهای قبل این افزایش صورت نگرفته خود یک خطا بوده چرا که عوارض را دچار چالش کرده است. اما چرا منتقدان به این موضوع توجه نمی کنند که شهرداری تهران در راستای رویکرد عدالت محور خود و به رغم افزایش قیمت ها، همچنان عوارضی در بافت فرسوده نمی گیرد. به بیانی عوارض در بافت فرسوده آن هم بافت ۳۲۶۷ هکتاری صفر است. یا اینکه از محور خیابان انقلاب به پایین تا سه طبقه عوارض ندارد.

وی گفت: شما ببینید در حوزه های دیگر افزایش قیمت ها چگونه است اما مدیریت شهری  همچنان در راستای عدالت محوری و نیز در راستای باز زنده سازی این بافت ها که در نهایت منفعت شهر و شهروندان را در پی دارد عوارضی نمی گیرد.

نژاد بهرام بار دیگر تاکیدکرد: عوارض ساختمانی در سال ۹۸ مبتنی بر محاسبات دقیق و فرمول های برآوردی افزایش داشته است اما این افزایش بر اساس عدالت منطقه ای بوده و به هیچ عنوان هم میزان آن ۴۰۰ درصد نیست.

کد خبر 376363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.