خوانسار، شهرستانی با یکصد اثر ناملموس

خوانسار- رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوانسار گفت: در این شهرستان ۱۰۰ اثر ناملموس وجود دارد که تعزیه‌خوانی قوجان، تعزیه‌خوانی کهرت، آبگوشت خوانسار و قاشق‌تراشی معروف‌ترین آثار به شمار می‌آیند.

علی جوزی خمسلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار با بیان به اینکه این شهرستان دارای ۵۰ اثر تاریخی ارزشمند است که تاکنون ۲۳ اثر از این تعداد به ثبت ملی رسیده است، اظهار کرد: «مسجدجامع قاجاری» و «مسجد رئیسان» و خانه‌های تاریخی «ابهری‌»، «حبیبی»، «ضیایی»، «جعفری»، «سلطانی» متعلق به دوران صفویه و از مهم‌ترین آثار تاریخی خوانسار هستند.

وی گفت: در این شهرستان ۱۰۰ اثر ناملموس وجود دارد که «تعزیه‌خوانی قوجان»، «تعزیه‌خوانی کهرت»، «آبگوشت خوانسار»، «قاشق تراشی»، «آلوپزان»، «سبدبافی» و «مرواریدبافی»، «فرش ویست»، «گویش خوانساری» و «تونل سبز خوانسار» (دالان سبز) معروف‌ترین آثار به شمار می‌آیند.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوانسار افزود: «فرش ویست» خوانسار با قدمت ۲۵۰ ساله به شماره ۷۶۹ و تعزیه‌خوانی روستای قودجان با ۴۰۰ سال قدمت به شماره ۶۰۱ در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: قاشق‌تراشی، گیوه‌دوزی، قلم زنی، زره‌بافی، پیکرتراشی، معرق‌کاری، منبت‌کاری، مشبک‌کاری، گره‌چینی، چرم‌دوزی و رودوزی سنتی و قلم‌زنی از جمله صنایع دستی شهرستان هستند که هنرمندان زیادی نیز در آن‌ها مشغول به کار شده‌اند.

جوزی خمسلو افزود: ۴۵۰ نفر هنرمند خوانساری در ۱۰ رشته صنایع دستی از جمله سبدبافی، مروارید بافی، معرق، منبت، زره بافی، قاشق‌تراشی، گیوه‌دوزی، قلم‌زنی، ماشته‌بافی (نوعی بافت پارچه) مشغول فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: روستای قودجان باوجود آثار تاریخی و فرهنگی متعددی که دارد از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان است که به عنوان جاذبه گردشگری در طول سال بازدید کنندگان فراوانی دارد.

صدور مجوز برای اقامتگاه بوم‌گردی مهدی‌قلی‌خان

 رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوانسار گفت: مجوز ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در «عمارت تاریخی مهدی‌قلی‌خان» واقع در روستای قودجان صادر شده و از سوی بخش خصوصی و با طرح مصوب اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در حال مرمت است.

وی افزود: حدود ۵۰ درصد عملیات مرمت و بازسازی این بنا انجام شده است، البته بازسازی و مرمت این بنای تاریخی به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کد خبر 376347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.