۸۷ درصد از تماس‌های شهروندان منجر به عملیات نمی‌شود

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: براساس آمارهای موجود ۸۷درصد از تلفن های شهروندان با ۱۲۵ آتش نشانی منجر به عملیات نمی‌شود که در این میان درصدی از تماس‌ها نیز مربوط به مزاحمت‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن گلابی صبح امروز_شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۹۸_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سازمان آتش نشانی هیچ زمانی برای آزمون و خطا وجود ندارد از این رو به محض وصول تماس نیروهای سازمان به محل حادثه اعزام می‌شوند، اما در برخی موارد که تماس‌ها از جنس مزاحمت است نیروها و امکانات دست خالی به سازمان باز می‌گردند.

وی افزود: سازمان آتش نشانی تنها به سرویس دهی محدوده خدماتی شهر اکتفا نمی‌کند زیرا گاهی از این سازمان در روستاها و شهرهای اطراف امدادخواهی می‌شود که نمونه بارز آن اعزام نیروهای سازمان آتش نشانی اصفهان به مناطق سیل زده در نوروز امسال بود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ویژگی بارز شغل آتش نشانی داشتن هیجان همراه با خونسردی و درایت است، تأکید کرد: لحظه شیرین برای ما موفقیت در عملیات‌ها و جلوگیری از وقوع حوادث است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه هنوز برخی افراد در تماس ۱۲۵ به اشتباه گزارش از حادثه‌ای که وجود ندارد را اعلام و ایجاد مزاحمت می‌کنند، تأکید کرد: صداقت سازمان آتش نشانی باعث می‌شود تمام تلفن‌ها و اخبار وصاله را حمل بر درست بودن آن بگذاریم.

آیا مباحث ایمنی در بازار به طور کامل رعایت شده؟

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به وضعیت ایمنی بازار اصفهان گفت: بازار اصفهان که در یونسکو ثبت جهانی شده یکی از بازارهایی است که به عنوان میراث کهن باید امانت‌دار آن باشیم، اما آیا مباحث ایمنی در آن به طور کامل رعایت شده؟ چرا تا حادثه‌ای اتفاق نیفتد به فکر ایمن سازی نیستیم؟

وی ادامه داد: چرا وقتی حادثه پلاسکو اتفاق افتاد همه با دسته‌های گل به ایستگاه‌های آتش نشانی رفتند و یا حوادث زیاد دیگری که پس از اتفاق همه به دنبال مقصر می‌گردند، اما سوال مهم آن است که آیا در شرایط کنونی که قدرت خرید پایین آمده و هزینه‌ها سرسام آور شده نباید به فکر اجناس و کالاهایی که مغازه داران در بازارها انباشت کرده‌اند باشیم؟، آیا نصب یک کپسول آتش نشانی و آموزش سه ساعته هزینه زیادی می‌طلبد؟ یا اینکه مغازه داران در سرراه برق، فیوز استاندارد قرار دهند هزینه زیادی لازم دارد؟

وی افزود: در بازار اصفهان با عرض کم امکان تردد خودروهای آتش نشانی وجود ندارد، از سوی دیگر سقف بازار انباشتی از سیم های برق وجود دارد در حالی که کف بازار داکت‌های برق پیش بینی شده است.

گلابی با بیان اینکه در سال ۹۱ تعداد دو هزار کپسول اطفاء در سطح بازار اصفهان توزیع شده است، تصریح کرد: در بازار اصفهان شیرهای هیدرانت نصب شده و از دو ماه قبل جلساتی با معاون دادگستری اصفهان برگزار و دغدغه‌های سازمان آتش نشانی نسبت به ایمنی بازار را اعلام کردیم زیرا معتقدیم اگر یک نفر برای خرید وارد مغازه می‌شود باید ایمنی خریدار برقرار باشد.

وی تأکید کرد: توصیه سازمان آتش نشانی این است که مجامع صنفی در زمان صدور پروانه کسب و یا تمدید آن واحد صنفی را ملزم به دریافت استعلام از سازمان آتش نشانی کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: اگر ساماندهی سیم‌های سقف بازار اصفهان برعهده اداره برق است باید دراسرع زمان طراحی‌ها و جابه جایی سیم‌ها انجام شود و اگر ارتباطی با اداره برق ندارد باید حکم قضایی صادر، سیم‌های برق جمع آوری و مشکل رفع شود زیرا حادثه‌های زیادی در شهر اتفاق افتاده که عامل آن اتصال سیم‌های برق بوده است.

اولویت‌های آتش نشانی در سال ۹۸

وی با اشاره به اولویت‌های سازمان آتش نشانی در سال ۹۸ خاطرنشان کرد: آموزش و پژوهش، وارد کردن ۲۰ دستگاه خودروی خریداری شده به ناوگان آتش نشانی، به کارگیری ۲۰۰ نیروی جدید، افتتاح دو ایستگاه جدید آتش نشانی، کلنگ زنی چهار تا هشت ایستگاه آتش نشانی، ارتقاء سطح شغلی نیروهای آتش نشان با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور همچنین ایجاد فضای پرنشاط برای کارکنان مهم‌ترین اولویت‌های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در سال جاری است.

گلابی درخصوص امدادرسانی و اعزام نیروها و تجهیزات سازمان آتش نشانی به مناطق سیل زده در نوروز ۹۸ خاطرنشان کرد: ۱۹ نفر از نیروهای سازمان آتش نشانی اصفهان در مناطق سیل زده استان‌های خرم آباد و اهواز حضور یافتند که در شهر لرستان تخلیه ۵۰۰ واحد مسکونی و شش تقاطع غیرهمسطح از آب و در شهر اهواز جابه جایی مردم در منطقه شهرک صنعتی این شهر اقدام کردند.

ضریب خطر در بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از تعداد بیمارستان‌های ناایمن در شهر سوال کرد، گفت: ساختمان اکثر بیمارستان‌های شهر اصفهان قدیمی است و در بازدیدهایی که از تعداد بیمارستان‌ها انجام شد نواقص زیادی مشاهده کردیم که برای رفع آن مکاتباتی با مراجع ذی صلاح انجام شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: اکثر بیمارستان‌های شهر مشکل سازه نیز دارند که راهکارهایی ارائه شده تا ضریب خطر در بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند.

وی از برگزاری مانور آتش نشانی در بیمارستان مهرگان طی هفته آینده خبرداد و افزود: پس از آن در بیمارستان سعدی مانور دیگری اجرا خواهد شد.

گلابی اظهار کرد: بیمارستان‌ها و مدارس از جمله بخش‌هایی هستند که درخصوص مباحث ایمنی از سازمان آتش نشانی استعلام دریافت نمی‌کنند در حالی که ملزم به استعلام هستند تا بررسی براساس استاندارد صورت گیرد.

وی با اشاره به ایمن سازی ایستگاه‌های قطارشهری اصفهان گفت: محدودیت‌های استاندارد برای آتش نشانی وجود ندارد و باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و علم روش اطفاء حریق و حادثه روز به روز تغییر یافته و افزایش پیدا کرده است.

ایمنی در هیچ نقطه‌ای صدرصد نیست

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تأکید کرد: روش اطفاء در ایستگاه‌های برق مترو متفاوت است و با استفاده از روش رباتیک انجام می‌شود، زیرا نمی‌توان در این راستا از نیروی انسانی استفاده کرد البته باید این نکته را یادآور شد که ایمنی در هیچ نقطه‌ای صدرصد نیست.

وی با بیان اینکه درخصوص ایمنی ایستگاه‌های مترو و سایر مکان‌ها مراجع ذی‌ربط زیادی دخالت دارند، افزود: ایمنی به هیچ عنوان تخفیف بردار نیست.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت‌های اداره آموزش و پژوهش این سازمان اظهار کرد: در زمینه ارائه آموزش‌ها این سازمان فعالیت مثمر ثمری داشته است به طوری که در ایام نوروز تمام کلیدداران جلیقه پوشان، مستخدمان مدارس، هتل داران، نیروهای مهمان پذیرهای شهر مورد آموزش قرار گرفتند و به همین دلیل خوشبختانه حادثه خاصی در نوروز نداشتیم.

وی افزود: در ایام چهارشنبه سوری نیز باتوجه به آموزش‌های زیادی که در مدارس، مساجد، مهدهای کودک، ادارات، دانشگاه‌ها و موسسات فرهنگی انجام شد حادثه‌ای اتفاق نیفتاد.

آموزش ۲۳ هزار نفر از رانندگان سازمان تاکسیرانی

گلابی با بیان اینکه طی تفاهم نامه‌ای با سازمان تاکسیرانی آموزش ۲۳ هزار نفر از رانندگان تاکسی‌های گردشی، آژانس‌ها و اسنب انجام خواهد شد، ادامه داد: همچنین برای آموزش دو هزارنفر راننده اتوبوس برنامه ریزی شده و تفاهم نامه ای در این راستا امضاء خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۵ هزار نفر از راهبران حمل و نقل شهری اصفهان اعم از اتوبوس و تاکسی دوره‌های آموزشی سازمان آتش نشانی را پشت سر خواهند گذاشت.

وی عنوان کرد: میزان آموزش‌های ارائه شده توسط واحد آموزش سازمان آتش نشانی اصفهان در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به عملکرد بخش اداری این سازمان گفت: خوشبختانه تمام مطالبات پرداخت شده و ریالی به پرسنل سازمان بدهکار نیستیم و تمام پرداخت ها به روز شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت پیشگیری سازمان آتش نشانی اصفهان اظهار کرد: به محض دریافت درخواست استعلام از سوی مناطق شهرداری با بررسی نقشه‌ها ایمنی آن‌ها بررسی می‌شود، نکته مهم آن است که قیمت‌ها در تمام زمینه‌ها آنچنان افزایش یافته که اگر حادثه یا حریقی به کوچکترین وسیله آتش نشانی آسیب بزند شاید قدرت جایگزینی آن را نداشته باشیم از این رو باید به مباحث پیشگیری توجه ویژه شود.

مشاوره به شهروندان برای ارتقاء ایمنی در ساختمان‌ها

گلابی با تأکید بر اینکه در خصوص پیشگیری و ایمنی جای تخفیف وجود ندارد، گفت: اگر تخفیفی قائل شویم امکان این که حادثه بزرگی اتفاق افتد، وجود دارد از این رو آماده ارائه مشاوره به شهروندان در خصوص مباحث ایمنی و حریق در ساختمان‌ها هستیم.

وی ادامه داد: گاهی ساخت و سازهایی انجام و واحدهای مسکونی بدون دریافت پایان کار تحویل خریداران می‌شود، اما مردم قبل از خرید ساختمان باید به این موضوع توجه داشته باشند که ساختمان مورد نظر حتما پایان کار داشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه به زودی چهارراه پروین به نام چهارراه آتش نشانی نام گذاری خواهد شد، افزود: رشته آتش نشانی در سطح مقطع متوسطه در بخش کارودانش برای علاقه مندان اضافه خواهد شد.

۳۵ بانوی داوطلب آتش نشان در اصفهان

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ بانوی داوطلب آتش نشان در سازمان آتش نشانی اصفهان هستند، اظهار کرد: از خبرنگاران رسانه‌ها دعوت می‌کنیم که با گذراندن دوره‌های آموزشی سطح یک، دو و سه به جمع بانوان داوطلب آتش نشانی اصفهان بپیوندند.

گلابی تعداد کل عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق در سال گذشته ۱۰ هزار و ۷۹ مورد عنوان کرد و افزود به طور متوسط روزانه ۲۸ مورد حریق و حادثه در سال گذشته اتفاق افتاده که در بخش آمار آتش سوزی با ۱۹درصد کاهش و در بخش حوادث با دو درصد افزایش روبه رو بودیم.

وی ادامه داد: ۶۱درصد از آمار گزارش‌ها در سال گذشته به حوادث اختصاص دارد و ۳۹درصد از آمار کل گزارشات شامل آتش سوزی‌ها می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه آمار کل فوت شدگان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۲۳درصد کاهش یافته است، گفت: آمار کل نجات یافتگان در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن ۱۶درصد افزایش یافته است که ۵۶ درصد از نجات یافتگان مرد و ۴۴ درصد زن بوده‌اند.

وی تصریح کرد: آمار حادثه سقوط درخت، رویت مار و محبوس شدن در آسانسور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به ترتیب ۳۰درصد، ۲۴ درصد و ۴۷درصد افزایش یافته و آمار حوادث مربوط به ساختمان شامل گودبرداری، ریزش نما و نخاله، ریزش آوار، نشست و تخریب ساختمان فرسوده نسبت به سال ۹۳ حدود ۲۴ درصد کاهش یافته است.

گلابی با بیان اینکه آمار حریق ضایعات در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ تا ۳۲درصد کاهش یافته است، افزود: این نوع حریق حدود ۴۱درصد از آمار کل آتش سوزی‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: آمار تصادفات در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدودچهار درصد کاهش یافته است و ۸۸ درصد از تصادفات امدادرسانی شده توسط سازمان مربوط به داخل شهر و ۱۲درصد مربوط به خارج از محدوده شهر اصفهان بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: آمار فوت شدگان حوادث گازگرفتگی در سال گذشته پنج نفر بوده که در مقایسه با سال قبل (۱۳نفر) ۶۱درصد کاهش یافته است.

وی گفت: حدود ۷۵درصد از حوادث گازگرفتگی سال گذشته مربوط به نیمه دوم سال بوده است، همچنین بررسی آمار حوادث گازگرفتگی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد بیشترین حوادث مربوط به دی ماه هرسال است.

گلابی با بیان اینکه در سال گذشته مجموع کل تماس‌های تلفنی برقرار شده با خطوط ۱۲۵ و سایر خطوط ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی اصفهان ۷۳۷ هزار و ۸۵۰ مورد بوده است، گفت: میانگین روزانه تعداد تماس‌ها با خطوط تلفنی ۱۲۵ در سال گذشته یک هزار و ۱۰۱ مورد و میانگین روزانه تعداد پاسخگویی سایر خطوط تلفنی ستاد فرماندهی ۹۱۳ مورد بوده است.

وی افزود: در سال گذشته به طور میانگین روزانه یک هزار و ۱۰۱ مورد تماس تلفنی با خطوط تلفنی ۱۲۵ برقرار شده که به طور متوسط روزانه حدود ۱۴۰ مورد از این تماس‌ها عملیاتی بوده و ۹۶۱ مورد مابقی شامل تماس‌های غیرعملیاتی از جمله مشاوره، خطای تماس، تماس نابه جا با تلفن‌های عمومی و رایگان، ایجاد مزاحمت توسط کودکان و سایر افراد با تلفن ثابت و همراه بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: در ۸۴ درصد از تماس‌های عملیاتی، عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق انجام می‌شود و در ۱۶درصد مابقی نیز آتش نشانان اعزام شده، اما در محل موردی مشاهده نکرده و خودروها بدون انجام عملیات به ایستگاه بازگشتند.

کد خبر 376329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.