ترفند از پیش طراحی شده برجام

سفرهای فشرده وزیر امور خارجه ایران، موانع زنان برای ورود به عرصه تصمیم گیری، ابعاد مختلف طرح استانی شدن انتخابات و تاثیر آن بر احزاب،از مهمترین عناوین روزنامه های امروز شنبه - ۲۸ اردیبهشت‌ماه- است.

به گزارش ایمنا «جامعه جهانی باید برجام را نجات دهد». این هشداری است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در خلال سفرهای فشرده چند روز گذشته‌اش به گوش مسکو، دهلی نو، توکیو و پکن رسانده است. هشداری که در واقع تحت تأثیر مواضع اجتناب‌ناپذیر ایران پیرامون برجام و عمیق‌تر شدن تنش دیپلماتیک تهران و واشنگتن مطرح شده است.آنچه شدت گرفتن رایزنی‌های پیدا و پنهان برای حفظ توافق هسته‌ای را ضروری کرده، توجه به این واقعیت است که دولت ترامپ برای اجرای راهبرد خود علیه ایران و آنچه تحت عنوان مقابله با اتهام ادعایی «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» مطرح می‌کند، آستین بالا زده است. با این حال این تلاش‌ها در شرایطی که شماری از ناظران آن را به وخامت اوضاع میان نیروهای نظامی تهران و واشنگتن تعبیر می‌کنند، از یک جنگ روانی فراتر نمی‌رود. چه، ترامپ پیش از آنکه بخواهد از افزونه تحرکات نظامیانش در آب‌های خلیج فارس و تروریست خواندن نظامیان ایران در منطقه برای رسیدن به خواسته مطلوب خود یعنی تشدید فضای روانی علیه ایران بهره ببرد، مجبور است پیش از آن، هم خود و هم مقام‌های دولتش بر این موضع پای بفشرند که«امریکا دنبال جنگ با جمهوری اسلامی نیست».

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در خلال سفرهای فشرده چند روز گذشته‌اش اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «دیپلماسی آسیایی ظریف». روزنامه ایران در ادامه آورده است: آنچه از مواضع وزیر خارجه ایران در خلال سفرهای اخیرش پیداست آنکه تهران راهکار حفظ برجام را نه در مذاکره‌ای مجدد بلکه با اتکا به حمایت‌های قابل انتظار شرکای تجاری اش که خواهان حفظ برجام هستند، جست‌وجو می‌کند. از این‌رو ظریف پس از رایزنی‌های فشرده‌اش در مسکو و دهلی و پس از دیدار با مقامات ژاپن، در پاسخ به سؤالی درباره امکان مذاکره با امریکا به صراحت گفته است: «هیچ امکانی برای مذاکره وجود ندارد». وزیر خارجه ایران که در این سفر با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن دیدار کرده است، همچنین واشنگتن را به تشدید غیرقابل قبول تنش‌ها متهم کرده و گفت: «تهران حداکثر خویشتنداری را نشان داده است».او هدف سفرش به ژاپن را مقابله با اقدامات تنش‌زای امریکا عنوان کرده و گفته است: «تنش در منطقه به نفع هیچ‌کس نیست و ایران شروع‌ کننده این تنش نبوده است». ژاپن که یکی از خریداران اصلی نفت ایران به شمار می‌آید پیشتربه دنبال خروج امریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای از امریکا خواسته بود توکیو را در فهرست معافیت‌های دائمی از تحریم‌های فرامرزی امریکا قرار دهد. مقام‌های ژاپن به واشنگتن یادآور شده‌اند در شرایطی نیستند که بتوانند واردات نفت از ایران را متوقف کنند یا کاهش دهند.

روزنامه آرمان امروز  در صفحه نخست امروز خود به بررسی موانع زنان برای ورود به عرصه تصمیم گیری در گفت و گو با  سیمین حاجی پور ساردویی، جامعه شناس سیاسی پرداخت و در تیتر عکس خود نوشت: «موانع حضور زنان تصمیم‌گیر را برطرف کنیم» وی در ادامه به روزنامه آرمان امروز گفته است: یکی از بزرگ‌ترین موانع زنان برای ورود به عرصه پارلمان «مشکلات مالی» است. زنان نسبت به مردان با این مشکل به‌طور جدی‌تری مواجه هستند، به‌خصوص زمانی که زنان برای نخستین‌بار می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند. بنابراین باید سازوکارهایی برای برقراری شرایط برابر مالی میان کاندیداهای زن و مرد اندیشید تا در شرایط برابر به رقابت بپردازند. در این پژوهش، پیشنهادهایی نیز در این راستا ارائه شده است، مانند محدود سازی یا کاهش هزینه‌های تبلیغاتی، تنظیم مکانیزم‌هایی برای کمک مالی به زنان کاندیدا از سوی دولت در قالب وام و اجبار احزاب سیاسی برای تخصیص بخشی از بودجه خود به برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی زنان. گذشته از مشکلات مالی، عوامل نهادی مانند احزاب سیاسی بر شانس ورود زنان به مجلس در انتخابات بسیار تاثیرگذار هستند. بسیاری از احزاب سیاسی قوانین مشخص، تدوین‌شده و شفافی برای انتخاب کاندیداها ندارند و تنها ملاک آنها برای تهیه فهرست‌های انتخاباتی «قدیمی»بودن، «خویشاوند»‌بودن و داشتن «سرمایه» کافی است و از آنجا که اکثریت قدیمی‌ها را مردان تشکیل می‌دهند و بیشتر مردان صاحبان سرمایه هستند، در تهیه فهرست‌های انتخاباتی به سمت مردان گرایش بیشتری نشان می‌دهند و در مورد زنان هم زنانی را انتخاب می‌کنند که با مردان قدیمی وابستگی یا خویشاوندی داشته باشند. اگر قوانین احزاب برای انتخاب کاندیداها روشن و آشکار نباشد، به‌راحتی اعمال سلیقه صورت می‌گیرد.

روزنامه ابتکار  در صفحه نخست امروز خود به بررسی  ابعاد مختلف طرح استانی شدن انتخابات و تاثیر آن بر احزاب در گفت و گو با  احمد حکیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب اراده ملت ایران پرداخت و در تیتر خود نوشت: «استانی شدن گامی در راستای تحکیم دموکراسی»این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه نباید نگاه ایده‌آل به موضوع داشت، افزود: باید توجه داشت اگر شورای نگهبان آن را تایید کند به خاطر اینکه تجربه اول ما است طبیعتا یکسری ایرادها و کم و کاستی‌ها خواهد داشت، بنابراین نباید انتظار ایده‌آل داشته باشیم بلکه این ایرادات در ادامه مسیر به مرور حل خواهد شد. اصل قضیه این رویکرد کلی است که قانون استانی شدن نه تنها به تحکیم نظام حزبی در کشور کمک می‌کند بلکه رقابتی‌تر و شفاف‌تر کردن انتخابات، از طرف دیگر پاسخگو بودن و برنامه‌محور بودن نیز از مزایای این قانون است.

حکیمی‌پور در ادامه افزود: در این طرح به هرحال مردم نیز از آن آشفتگی و سردرگمی که در قانون فعلی به خاطر کاندیدهای متعددی که می‌آمدند و برنامه‌های عجیب و  وعده‌های مختلف می‌دادند، رهایی پیدا می‌کنند. چرا که احزاب متعهد هستند که در مقابل برنامه‌های کاندیدهایی که معرفی می‌کنند، پاسخگو باشند لذا برنامه‌های عملی‌تر و واقع‌بینانه‌تری ارائه می‌دهند و از آن حالت شعاری دور می‌شویم. 

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست خود را به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «آهن‌ربای ارز صادراتی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه آورده است: سرانجام پس از مدت‌ها اعلام آمارهای مختلف و در برخی موارد ناهمسو، رئیس‌کل بانک مرکزی رقم دقیق بازگشت ارز حاصل از صادرات را ۷/ ۱۸ میلیارد دلار اعلام کرد. با توجه به اعلام عملکرد ۶۰ درصدی در تحقق هدف بانک مرکزی، هنوز سرنوشت ۱۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات مشخص نشده است. رئیس‌کل بانک مرکزی به صادرکنندگان هشدار داد که اگر از ۵ راه مشخص‌شده ارز حاصل را بازنگردانند، با اقدامات تنبیهی و حتی انتظامی روبه‌رو خواهند شد. در همین روز، سرپرست سازمان توسعه تجارت با هشدار نسبت به اقدامات تضعیف‌کننده انگیزه صادرکنندگان، خواستار بهبود رویکرد در مواجهه با صادرکنندگان شد. به نظر می‌رسد در درون دولت علاوه بر آمار بازگشت ارز در نحوه مواجهه با صادرکنندگان نیز اختلاف نظر وجود دارد. به همین بهانه «دنیای‌اقتصاد»، مسیر برگشت بهینه ارز صادراتی را با توجه به تجارب جهانی بررسی کرده است. این تجارب نشان می‌دهد، تعیین دقیق قلمرو مدنظر برای بازگشت ارز صادراتی گام اول است. تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد باید به جای استفاده از مکانیزم تنبیهی، بر مکانیزم‌های تشویقی برای بازگشت ارزهای صادراتی تاکید شود. مطابق این بررسی‌ها کشورهایی که از مکانیزم تنبیهی استفاده کردند، نتوانسته‌اند در اهداف خود برای بازگشت ارز حاصل از صادرات موفق عمل کنند.

روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست امروز خود به بررسی تاثیرات احزاب در جامعه در گفت و گو با احمد توکلی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و در تیتر خود نوشت: «تصمیم گیری احزاب به جای افراد، ناکارآمدی‌ها را کاهش می‌دهد» توکلی در ادامه گفته است: مشخصا در یک نظام مردم‌سالار، عموم تصمیمات با رجوع به آراء مردم اخذ می‌شود. از طرفی اگر آرای اتخاذ شده به صورت منسجم، تاثیرگذاری نداشته باشند، کارآیی سیستم کاهش می‌یابد. به عنوان مثال در مورد انتخابات مجلس اگر شاهد تحزب باشیم، از آن جهت که عمر حزب بیشتر از افراد و اشخاص است و سابقه‌ اجرایی معین و مشخصی دارد، تاثیر ملموس‌تری از خود بر جای خواهد گذاشت. به واسطه همین سابقه‌ اجرایی احزاب، مردم می‌توانند شناخت مناسبی از نامزدهای انتخاباتی داشته باشند و دست به انتخاب مناسب بزنند. اما اگر به جای حزب، فردی خودش را نامزد انتخابات مجلس کند، چونکه افراد به اندازه احزاب سابقه ندارند، لذا در خصوص اهداف و شعارهای آنها، امکان فریب مردم وجود دارد.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به برسی سفر دیروز وزیر امورخارجه ایران به پکن پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «همکاریِ چینی». روزنامه همدلی در ادامه توضیح داد: با توجه به اظهارات اخیر ظریف، ایران، بیش از هرچیز به دنبال این است که کشورهای عضو برجام دست به اقدامی عملی بزنند، چون از دید محمد جواد ظریف«حفظ برجام تنها از طریق اقدام عملی و نه فقط از طریق بیانیه‌های حمایتی ممکن است». یکی از کشورهایی که ایران می‌تواند به آن امید داشته باشد، نه روسیه، بلکه چین است. 

چون یکی از منازعات مهم چین که اولویت سیاست خارجی‌اش نیز هست، منازعه تجاری با آمریکا است. این امر می‌تواند باعث نزدیکی ایران و چین، دو شریک راهبردی باشد. اگرچه چین همواره با اعمال تحریم های یکجانبه و مداخله در امور خارج از قلمرو یک کشور مخالف بوده و معاملات تجاری‌اش با ایران نیز با رعایت موازین بینالمللی و به طور مشروع و قانونی انجام می‌شود. این در حالی است که برخی از کارشناسان مسائل بین‌الملل بر این باور هستند در حالی که اروپا تلاش‌هایی نه ‌چندان جدی برای حفظ برجام نشان داده (که نمونه آن اقدام در جهت تاسیس یک سازوکار مستقل مالی است) ولی چین اقدام قابل توجهی برای حفاظت از معاملات اقتصادی خود علیه اقدامات یک جانبه‌ی آمریکا انجام نداده است.

کد خبر 376309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.