"بن-بروجن" پس از افتتاح تونل بهشت آباد اجرایی شود

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: براساس مصوبات، طرح انتقال آب بن-بروجن در نهایت باید پس از افتتاح تونل سوم کوهرنگ و تونل بهشت آباد اجرایی شود.

حسین محمدرضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شرکت منابع آب ایران به تازگی اجازه واگذاری زمین های مجاور سد تنظیمی را برای اجرای طرح انتقال آب بن- بروجن به استان چهارمحال و بختیاری داده است که از نظر قانون حق چنین کاری را نداشته و ندارد.    

وی با تاکید بر اینکه براساس مصوبات، طرح بن-بروجن باید پس از افتتاح تونل سوم کوهرنگ و تونل بهشت آباد اجرایی شود، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب از سال ۱۳۹۲ هرگونه بارگذاری جدید در حوضه آبریز زاینده رود تا تعیین تکلیف آب حق آبه داران و محیط زیست آن ممنوع است.

کشاورزان اصفهان در برابر بی قانونی ها کوتاه نمی آیند

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با بیان اینکه با اجرایی شدن طرح بن- بروجن سالانه ۵۰ میلیون متر مکعب از زاینده رود در این منطقه برداشت خواهد شد، افزود: از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مجوزی برای این طرح صادر نشده اما در استان چهارمحال و بختیاری مجوز زیست محیطی داخلی برای آن صادر کرده اند که فاقد وجاهت قانونی است.
محمدرضایی در خصوص غیر کارشناسی بودن پروژه بن - بروجن اظهار کرد: سئوالی بسیار مهم در این زمینه مطرح است که چگونه و به چه دلیل، با توجه به قرار گرفتن بروجن در حوضه آبریز پر آب کارون، نقشه برداشت آب از حوضه بی آب زاینده رود مطرح و پیگیری می شود؟ آیا این طرح با طول ١٣٠ کیلومتر لوله گذاری، منطقی و عاقلانه و به صرفه است ؟ درحالی که  با هزینه و مسافت بسیار کمتری می توان آب را از سد پر آب کارون چهار که آب مازاد بر نیاز دارد به بروجن انتقال داد.
وی ادامه داد: با این وجود بر انتقال آب از حوضه بی آب زاینده رودی پافشاری می کنند که تنها ۴۵ درصد آن در ترسالی امسال آبگیری شده است.
محمدرضایی افزود: کشاورزان شرق و غرب و همچنین مردم استان اصفهان در برابر اقدامات غیر قانونی همچون پروژه بن - بروجن، بارگذاری های جدید دیگر مانند لوله گذاری ذوب آهن و فولاد مبارکه و هر انتقال آبی از زاینده رود که بر خلاف مصوبات شورای عالی آب باشد، مخالفت کرده، کوتاه نمی آیند و با قدرت از این اقدام های غیرقانونی جلوگیری خواهند کرد. بی شک عواقب آن به عهده وزارت نیرو و هر تصمیم گیرنده دیگر است.

وزارت نیرو پاسخگوی خسارت کشاورزان شرق اصفهان باشد

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان به تنش آبی در زمین های کشاورزی شرق اصفهان طی چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: به دلیل افزایش برداشت ها در بالادست در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری برای آبیاری باغات به ویژه طی چند روز گذشته، کشاورزان منطقه شرق اصفهان شاهد افت شدید آب در کانال های آبرسانی خود بوده که موجب تاخیر در آبیاری زمین آنها شده و این تاخیر در آبیاری موجب افت شدید تولید محصولات آنها خواهد شد.  
 وی افزود: براثر برداشت ها در بالادست و فشار بر رودخانه، در پایین دست و به ویژه شرق اصفهان همواره کمبود و تنش آبی وجود دارد، با کاهش حجم آب در دریچه ها و کانال های آب کشاورزان پایین دست، آنها دچار مشکلاتی شده اند که شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو باید برای این بی برنامه گی ها و برداشت های بی حساب و کتاب چاره ای بیندیشند و جوابگوی خسارت کشاورزان باشد.

کد خبر 376293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن عابدپور IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    1 0
    دروود.امسال مقداری بارندگی شدوبعد از چندین سال آب درزاینده رود جاری شد،بنظر شما واقعا خشکسالی به پایان رسیده،اگر سال دیگر برای آب شرب شهر اصفهان جیره بندی شد چه تدابیری برای کشاورزان شرق اصفهان اندیشه شده است.؟با این مقالاتی که دوستان هواشناس میدهند خبر از ادامه خشکسالی را میدهند،امسال هم آب کشاورزان شرق اصفهان تامین شد سال دیگه چه خواهیم کرد.متاسفانه مطالعات وآینده نگری ها درمورد آب درکشور هیچ گونه تدبیری نشده واز نظر اینجانب چیزی که میبینم با روش آزمون وخطا وزارت نیرو مسائل آب وحق آبه ها را دنبال میکند.ومتاسفانه هیچگونه برنامه ای در این مورد دیده نشده است.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    1 0
    مشخص نیست با توجه به صحبتهای گفته شده چرا می خواهند تعمدا به اصفهان خسارت وارد کنند.