خداحافظی فلامینگوهای مهاجر از تالاب گاوخونی

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه امسال تالاب گاوخونی میزبان گونه های متنوع پرندگان مهاجر است، گفت: پرستوی دریایی، آبچلیکها، فلامینگوها و سایر گونه های کنار آبزی امسال در تالاب گاوخونی مشاهده شدند اما هیچ تضمینی برای ماندن طولانی مدت این پرندگان وجود ندارد.

حسین اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه فرود نخستین گروه  فلامینگوهای مهاجر در گاوخونی در روزهای نخست بهاراتفاق افتاده بود، اظهار کرد: روزهای پایانی سال گذشته واوائل بهارسال جاری شاهد بارش های عجیبی در کشور بودیم به همین دلیل پرندگان نیز به شور و نشاط افتادند و جابه جایی های  زیادی در کشور داشتند.  

وی ادامه داد: براین اساس تالاب گاوخونی هم میزبان گونه های متنوع و قابل توجه پرندگان مهاجر است، با این حال با توجه به اینکه فصل گرما آغاز شده است پرندگان مهاجر از جمله فلامینگوها در مسیر مهاجرتشان برای چند ساعت یا چند روز در تالاب گاوخونی فرود  و پس از مدتی توقف،مسیرشان را ادامه دادند.   
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: هیچ تضمینی برای ماندن طولانی مدت پرندگان مهاجر وجود ندارد ممکن است به صورت گروهی برای چند ساعت تا یک هفته در کنار تالاب فرود آیند و دوباره به مسیر مهاجرت ادامه دهند.  
وی گفت: پرستوی دریایی، آبچلیک ها و گونه های کنار آبزی، سایر پرندگان مهاجری هستند که امسال در تالاب گاوخونی مشاهده شده اند. 
شاهرگ حیاتی تالاب گاوخونی، حقابه زیست محیطی 
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به وسعت ۴۷ هزار هکتاری گاوخونی، تصریح کرد: براساس مطالعات نیاز آبی تالاب گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب در سال است، این میزان حداقل آورده ای است که تالاب بابد داشته باشد زیرا شاهرگ حیاتی تالاب بین المللی گاوخونی حقابه زیست محیطی است.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته و سالهای ترسالی آورد گاوخونی حداقل حدود یک میلیارد مترمکعب در سال بود اما شرایط طی سال های اخیر به طوری بود که  آورد تالاب حتی به صفر رسید.
اکبری با اشاره به اینکه جریان های فصلی و سیلابی یکی از آورده های تالاب بشمار می رود، ادامه داد: با همکاری دانشگاه صنعتی یک پروژه مطالعاتی در خصوص آورده جریان های سطحی و کوتاه مدت فصلی در حال بررسی است که بتوان برای احیا نیاز آبی تالاب را تامین کرد.  
بیشترین پیگیری های ما برای تامین حقابه و احیای گاوخونی است

وی با بیان اینکه حفاظت محیط زیست یک سازمان نظارتی و حاکمیتی است،اظهار کرد: بیشترین پیگیری های ما برای تامین حقابه و احیای تالاب گاوخونی است، به عقیده من با توجه به پیگیری ها و برگزاری جلسات بسیار وهم اندیشی با صنف کشاورزان، شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی و همه ذی نفعان، یک حرکت رو به جلو و یک توافق کامل برای احیای زاینده رود خواهیم داشت زیرا با یک برنامه ریزی درست و در نظر گرفتن محدودیت های آبی در کل حوضه آبریز می توان حداقل نیاز آبی را به صورت پایدار در طول سال برای تالاب تامین کرد.  
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد:    سند زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی حاصل یک کار جمعی با مشارکت همه ذی نفعان است که نیاز به هماهنگی بین بخشی دارد که قرار بود تا پایان سال ۹۷ این برنامه جامع برای احیای تالاب گاوخونی در شورای برنامه ریزی استان به  تصویب برسد.  
وی همچنین با اشاره به بارش های مطلوب امسال ابراز امیدواری کرد: در سال جاری حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی تالاب بین المللی گاوخونی را به طور کامل تامین شود.

کد خبر 376280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.