۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
در مجلس چه گذشت

اقدامات لازم جمهوری اسلامی در خصوص برجام، مراقبت در ورود خودروهای خارجی دست دوم، دغدغه مندی برای هویت بخشیدن به کودکان دارای مادر ایرانی، طرح اصفهان شمالی، دسترسی به سامانه حقوقی ماده "۲۹" قانون برنامه ششم، تاکید بر وحدت و تذکرات کتبی به وزرا، بخشی از فعالیت نمایندگان استان در هفته گذشته بود.

به گزارش ایمنا، در هفته ای که گذشت نمایندگان استان اصفهان ضمن حضور در صحن علنی و فعالیت در امرنظارت و قانون گذاری، در گفت و گو بارسانه ها به تحلیل و بررسی شرایط روز پرداختند؛

شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۸

علی بختیار عضو فراکسیون امید و نماینده مردم گلپایگان، در خصوص برجام گفت: جمهوری اسلامی یک توافقنامه‌ای با کشورهای ۱+۵ امضا کرده است که در این توافقنامه در یک طرف منافعی برای کشورهای ۱+۵ دیده شده است و در طرف دیگر منافعی برای جمهوری اسلامی دیده شده است.اما متأسفانه امروز این توافقنامه یک طرفه شده است و هیچ منافعی برای جمهوری اسلامی نداشته است. درست است که اروپا و چین و روسیه می‌گویند که ما در برجام حضور داریم اما عملاً هیچ اقدامی برای دستیابی جمهوری اسلامی ایران به منافعش در برجام انجام نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: امروز ما داریم توافقی را ادامه می‌دهیم که هیچ منافعی برای جمهوری اسلامی ندارد و ما باید در خصوص این توافق تصمیم گیری کنیم.

یک شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸

محسن کوهکن در مورد اظهارات اخیر برخی کارشناسان پیرامون ورود خودروهای دست دوم به بازار جهت کنترل نا به سامانی های این بازار گفت: کسی نمی‌خواهد خودروهایی به کشور وارد شود که به دلیل فقدان لوازم یدکی و قطعه روانه انبارهای خودروهای استوک(دست دوم) شود بنابراین باید در بررسی صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم به واردات قطعه و لوازم یدکی این خودروها نیز توجه جدی داشت.

همه مشکلات و چالش‌های صنعت خودروی کشور نباید گردن تحریم‌های آمریکا انداخته شود. وقتی اینگونه رفتار می‌شود به معنای شانه خالی کردن مسؤولان از زیر بار مسؤولیت و پاک کردن صورت مسئله است. این که یک شرکت خودروساز طبق تعهدات و توانش در بازار خودروی کشور حضور داشته باشد، یک اصل است. خودروساز باید به توان تولیدش نگاه کند و بعد زیر بار تعهد فروش برود.

رفتار هر دو خودروساز کشور از ابتدای شکل‌گیری اینگونه بوده است و وقتی صحبت از اصلاح کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌ها در این شرکتها می‌شود فورا گفته می‌شود ۱۲ هزار نفر نیروی انسانی مازاد با هزینه‌های مختصِ خودشان را دارند و با این حرف مسؤولیت بی‌کیفیت بودن و غیرایمن بودن خودروهایشان را توجیه کرده و باعث می‌شوند هزینه‌های سرباری سنگینی به مردم تحمیل شود.

نماینده مردم لنجان در مجلس درعین حال از دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی خواست تا وضعیت غیر عادی بازار خودرو را بررسی کنند.

**

ناهید تاج الدین،نماینده مردم اصفهان در گفت وگویی از مخاطرات کودکان بی هویت گفت و تاکید کرد: بزرگترین مخاطره حاشیه نشینان برای امنیت اجتماعی پدیده گمنامی است و کودکان بی هویت گمنام ترین حاشیه نشینان هستند. وی افزود: متاسفانه کودکان بی هویت یکی از مخاطرات جدی اجتماعی در این سال‌ها محسوب می‌شوند، کودکانی که به دلیل عدم برخورداری از حقوق اجتماعی، هویتی زیرزمینی و پنهان پیدا کرده‌اند و جبرا  وارد چرخه‌ای از مشکلات و مسائل اجتماعی شده‌اند و در بسیاری از موارد خلاء هویتی آنها را برای ادامه زندگی تبدیل به کودکان کار می کند و متعاقب بی هویتی این کودکان شاهد دیگر پدیده ها و آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان کار، کودک آزاری و حتی کودک همسری هستیم که همگی آنها  در بستر همین آسیب یعنی بی هویتی به وجود آمده است و تصویب کلیات لایحه اعطای تابعیت به مادران ایرانی در راستای کاهش اینگونه آسیب‌ها است.

**

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بیان کرد: در جلسه امروز، طرح تشکیل استان اصفهان شمالی که از سوی آقای ساداتی نژاد( نماینده مردم کاشان) مطرح شده بود مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: کلیات این طرح در جلسه امروز به تصویب رسید و قرار شد در جلسه آینده کمیسیون جزئیات این طرح با حضور نمایندگان مربوط مورد بررسی قرار گیرد.

**

دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸

حسینعلی حاجی دلیگانی ، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی روز -دوشنبه- مجلس شورای اسلامی بیان‌ کرد: در جلسه روز گذشته قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی مسائل بسیار خوبی مطرح شد، امیدوارم که این جلسه مستمر باشد و مطالبی که در آن بررسی شد منجر به عملیاتی شدن باشد و موضوع مشکل ۷۲۰۰ نفر از افرادی که آزمون کادر اداری را داده‌اند، حل شود.

وی با اشاره به ماده "۱۴۱" آیین‌نامه‌ داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش‌های کمیسیون‌ها، بیان‌ کرد: این کار به موقع انجام نمی‌شود. این گزارشات به موقع به دستمان نمی رسد که ما بتوانیم پیشنهادات را ارائه دهیم. ترتیبی اتخاذ شود در همان زمان و تاریخ چاپ این گزارشات به دست نمایندگان برسد. در این خصوص نظمی وجود ندارد. چند باری در این خصوص تذکر داده‌ام که گزارش کمیسیون عمران در خصوص حادثه سقوط هواپیما در یاسوج در تاریخ ۹۷/۶/۱۱ آماده و به معاونت وزارت داده شده است، ولی به چه دلیل هنوز این گزارش منتشر نشده است؟

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به حاجی دلیگانی گفت‌: این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا ببینیم مشکل کجاست.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطر نشان کرد: روز گذشته رییس جمهور مجلس و آقای رییسی به خوبی از موضوع شفافیت دفاع کردند. هنوز مردم به سامانه حقوقی ماده "۲۹" قانون برنامه ششم دسترسی ندارند. به عنوان یک فرد از میان مردم به این سامانه وارد شوید و شاهد هستید که امکان دسترسی به آن را ندارید.

علی لاریجانی در پاسخ به این گفته حاجی دلیگانی، بیان‌ کرد: آقای رحیمی! شما از سوی هیات رییسه این موضوع را پیگیری کنید، چرا که این موضوع باید در دسترس عموم باشد.

**

سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸

عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر این‌که تنها راه مقابله با دشمن وحدت و همدلی است، گفت: امروز برای رویارویی با دشمن باید همه نهادها و قوای سه‌گانه یکصدا بوده و از ظرفیت‌های کشور استفاده کنند.

اصغر سلیمی، با اشاره به دیدار رییس جمهور با جمعی از فعالان سیاسی درباره ضرورت وحدت برای رویارویی با دشمن، بیان کرد: امروز دشمن از تمام ظرفیت‌های خود علیه ما استفاده می‌کند. کشورهای اروپایی نیز که در ظاهر مخالف ترامپ هستند اما در عمل با آمریکایی‌ها در یک خط قرار دارند و اهداف یکدیگر را همپوشانی می‌کنند. امروز ما نیز برای رویارویی با دشمن بیش از هرچیز به وحدت نیاز داریم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز قوای سه‌گانه و نهادها باید با حرکت در یک مسیر و یکصدا از ظرفیت‌های کشور برای رویارویی با دشمن استفاده کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: باید از وحدت و همگرایی که در زمان جنگ و در زمان پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت الگوبرداری کنیم. بهترین راه برای عبور از گردنه تحریم استفاده از ظرفیت‌های کشور با وحدت است.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پایان گفت: ان‌شاءالله با حرکت در مسیر وحدت و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های کشور در دهه چهارم انقلاب گام‌های بلندتری برخواهیم داشت.

**

تذکر کتبی نمایندگان که در جلسه علنی روز سه شنبه قرائت شد؛ حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر به وزیر راه و شهرسازی: ضرورت ایجاد سالن اعلام بار جهت عدم تضعیف حقوق رانندگان کامیون و حذف دلالان از این قیمت بارگذاری. احداث ایستگاه قطار سریع السیر تهران اصفهان در بخش میمه و ایجاد یک دهنه پل برای اهالی این منطقه یک ضرورت است. عدم انجام آن موجب نارضایتی عمومی می‌شود.

به وزارت بهداشت و درمان: ضمن تشکر از مواضع شفاف و صریح جناب عالی در خصوص مبارزه با رانت و فساد در حوزه دارو لازم است ضمن عملیاتی کردن وعده‌های داده شده نتیجه آن را به مردم گزارش کنید. به وزیر جهاد کشاورزی: در حالی که قیمت خرید تضمینی گندم را ۱,۷۵۰ تومان اعلام کرده اید در بازار آزاد ۲,۲۰۰ تومان خریداری می‌شود. لازم است قیمت خرید تضمینی به نحوی تنظیم شود که منافع کشاورزان تأمین شود.

به وزیر اقتصاد: در پاسخ تذکر نمایندگان مردم رسماً اعلام می‌کنید که شرکت صنایع شیمیایی دام در لیست واگذاری به بخش خصوصی نیست ولی در عمل مراحل واگذاری را به صورت مبهم دنبال می‌کنید. علت این پنهان کاری‌ها چیست منافع چه کسانی در این واگذاری‌ها قرار دارند.

سید ناصر موسوی لارگانی به رئیس جمهور: لزوم بررسی دقیق روند برگزاری مراسم افطاری در سفارت انگلستان با حضور مسئولین دولتی و اعلام نام مدیران حاضر در این جلسه به مردم و همچنین برخورد قاطع با این مدیران بی بصیرت.

علت گرانی افسار گسیخته کالاهای اساسی از قبیل مرغ، گوشت، میوه، پیاز و ماکارونی چیست؟

به وزیر اقتصاد: لزوم حل بیمه تکمیلی جانبازان و خانواده‌های شهدا توسط شرکت بیمه دی با توجه به نارضایتی شدید بیمه شدگان عزیز.

منبع:  ایسنا

کد خبر 376271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.